بیستمین نمایشگاه بینالمللی صنعت حمل و نقل و خدمات ترانزیت تبریز، هرساله با شرکت، بسیاری از شرکتهای معروف و معتبر از استانهای آذربایجانغربی، تهران، خراسان رضوی، اصفهان، سمنان، خوزستان، گیلان و مرکزی برگزار میشود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، با پیدایش اولین سکونتگاه و روابط بشری، نیاز به جابجایی و ارتباطگیری میان سرزمینهای مختلف ضرورت یافته و حملونقل به طور کلی نقش بسیار مهمی در شکلگیری و به وجود آمدن تمدنها داشته است و تاثیر زیادی در رونق، شکوفایی و رشد کشورها در زمینههای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد.
انواع حملو نقل را میتوان بر اساس ارزش، حجم، اندازه و وزن کالا، امنیت، زمان، هزینه جابجایی و فورس ماژور بودن وضعیت کالا به صورت دریایی، جادهای، ریلی، هوایی و مرکب تقسیم کرد که هر یک از این راههای جابجایی دارای ویژگیهای مثبت و منفی هستند.
حملونقل عمومی، سامانهای از ترابری مسافران به صورت جمعی برای عموم جامعه در دسترس است که معمولاً بر پایه یک برنامه زمانی مشخص و در یک مسیر مشخص کار میکند که اغلب انسانها در روابط و ارتباطات بشری درون شهری از که زیرساختهای آن عموما توسط دولتها برای مردم تامین میشود، بهره میبرند و حملونقل عمومی مثل قطار درون شهری(مترو)، سامانه اتوبوس تندرو(BRT)، اتوبوسهای شهری، تاکسی و تراموا تاثیر بسیار مهمی در تحولات و رویدادهای بشری دارند.
نمایشگاه بینالمللی صنعت حمل و نقل و خدمات ترانزیت تبریز، یکی از بزرگترین و ارزشمندترین رویداد حمل و نقل ایران بوده و مکانی مناسب برای دریافت آخرین بینشها، روشهای نوین و برنامههای گسترده حمل و نقل با بالاترین استانداردهای ممکن در حوزه کار حرفهای حمل و نقل به شمار میرود.
میتوان از نمایشگاه بینالمللی تخصصی صنعت حمل و نقل و خدمات ترانزیت تبریز به عنوان بزرگترین تجمع گروههای حمل و نقل در ایران نام برد. هدف از برگزاری این نمایشگاه، ارائه تازههای علمی در حوزه حمل و نقل است که منجر به ارتقاء دانش همکاران شرکتکننده در این نمایشگاه میشود.
در ادامه با چند نفر از فعالان شاخص حوزه حمل و نقل استان در رابطه با کم و کیف نمایشگاه به گفتگو مینشینیم.
لزوم بهبود زیرساختهای حمل و نقل برای موفقیت در تجارت خارجی
سید احمد فاتحزاده؛ رئیس کمیسیون حمل و نقل، گمرک و لجستیک اتاق بازرگانی تبریز، به اهمیت حمل و نقل در اقتصاد روز جهانی تاکید کرد و گفت: امروزه بيش از هر زمان ديگرى، حمل و نقل و لجستيك، بهعنوان يكى از پايههاى اصلى و زيرساختهاى اساسى در توسعه اقتصادى در جوامع و كشورها ايفاى نقش مىكند و رونق اين بخش، باعث پیشرفت اقتصادى، رونق ساير فعاليتها و افزايش توليد و تجارت خواهد شد.
وی ادامه داد: كشورهايى در تجارت خارجى موفق هستند كه زيرساخت موفق و کارآمد در حوزه حمل ونقل به خصوص حمل و نقل بينالمللى داشته باشند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی تبریز، به توسعه و گسترش حمل و نقل در کشور تاکید کرد و افزود: در اين برهه تاريخى در كشور، حمل و نقل بهعنوان يك ضرورت، بیش از پیش نياز به حمايت و توسعه دارد.
فتاحزاده از حل مشکلات عرصه حمل و نقل توسط دولت آقای پزشکیان ابراز امیدواری کرد و گفت: آذربايجانشرقى با قرار گرفتن در مسير ترانزيتى بهعنوان يكى از قطبهاى مهم و كليدى حمل و نقل بينالمللى، در توسعه اقتصادى و اجتماعى منطقه و كشور از گذشته مطرح بوده است و در راستای حل مشکلات جامعه اميدواريم مسئولان و متوليان امر به خصوص دولت چهاردهم، سياستگذارىهاى لازم در جهت رونق و توسعه بيش از بيش صنعت حمل و نقل را داشته باشند.
وی بر لزوم حمایت تمام و کمال دولت از فعالان این عرصه تاکید کرد و ادامه داد: بنده بهعنوان يكى از اعضای هيئت نمايندگان دوره دهم اتاق بازرگانى تبريز و يكى از خادمين اين بخش، ضمن قدردانى از تمامى تلاشهاى صورت گرفته توسط دولتمردان عزيز و مسئولان دلسوز كشور و اين استان، خواستار حمايت جدى از فعالان حوزه حمل و نقل در بخشهاى مختلف به خصوص كمك در سرمايه گذارى در توسعه، نوسازى ناوگان و زيرساختها هستم.
انتقاد رئیس انجمن کارگزاران گمرکی استان از بروکراسی اداری
رضا کامی؛ رئیس انجمن کارگزاران امور گمرکی آذربایجانشرقی، هدف از تشکیل این انجمن را حمایت و پیگیری مطالبات شرکتهای حمل و نقل عنوان کرد و گفت: بنده با حضور در پنج دوره از کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی تبریز و انجمن کارگزاران امور گمرکی، همواره پیگیر مشکلات صنفی همکاران بودهام.
وی بخشنامه، مقررات و آئیننامههای خلقالساعه و معارض و همچنین بلاتکلیفی تجارت خارجی را از مهمترین مشکلات حمل ونقل کشور دانست و افزود: واردکنندگان و صادرکنندگان برای پیشبرد اهداف خود نیازمند برنامهریزی منظم در طول سال هستند، درحالیکه طبق قانون، تعرفه صادرات و واردات باید از سال گذشته تعیین شود، تعرفههای سال جاری، بعد از هشت ماه، در آبان ماه صادر شده و موجب بلاتکلیفی میان تاجران شده است.
کامی از عدم ترخیص کشندههای جدید از گمرکات، بهدلیل بروکراسی شدید اداری در داخل کشور اظهار تعجب و گلایهمندی کرد و ادامه داد: با وجود اینکه کشور به نوسازی ناوگان حمل و نقل نیاز مبرمی دارد، ولی دولت و وزارتخانههای صمت، اقتصاد، سازمان راهداری و بانک مرکزی، بهواسطه حکمفرمایی بروکراسی اداری، مانع ورود کشندههای جدید هستند و همین امر موجب تحمیل زیانهای هنگفتی به تجار میشود.
رئیس انجمن کارگزاران امور گمرکی آذربایجانشرقی، با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا ممنوعیت 100 درصدی برای کالاهای خارجی وضع نمیشود، گفت: متاسفانه در کشور ما برخلاف کشورهای جهان، بهجای تعیین تعرفههای مناسب، ممنوعیت ۱۰۰ درصدی بر کالاهای وارداتی وضع میشود.
کامی تصریح کرد: در راستای ممنوعیت واردات کالاهای خارجی، تولیدکنندگان و بخش خصوصی کشور ناچار هستند که با هزینههای هنگفت کالاهای بیکیفیت را تهیه کنند.
وی از عدم ساماندهی و تکمیل پروژه ریلی جلفا به آذربایجان انتقاد کرد و گفت: در ۲۰ سال گذشته دولت و استانداران آذربایجانشرقی، پیگیر حل مشکل این مسئله شدهاند و چندین تفاهمنامه میان کشور جمهوری آذربایجان و ایران و سازمانهای مربوطه امضا شده است، ولی همه این تفاهمنامهها در گوشه کمد مسئولان در تهران خاک میخورد.
عدم آشنایی با قوانین گمرکی از مشکلات صنعت حمل و نقل
مهرداد ایرانی؛ نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق تبریز، هدف این انجمن را تسهیل در امور ترخیص کالا و مشاور امین بودن برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: طبق ماده ۱۲۸ قانون امور گمرکی، ما در انجمن کارگزاران امور گمرکی، بهعنوان وکیل و همراه تجار، تولیدکنندگان و صادرکنندگان فعالیت میکنیم.
وی از کاهش بازدید مردم از نمایشگاه بینالمللی ابراز گلایهمندی کرد و افزود: متاسفانه امسال بهدلیل تعطیلیهای مکرر و همچنین برودت هوا استقبال مردم از نمایشگاه نسبت به سالهای گذشته کاهش پیدا کرده است.
ایرانی چالشهای موجود در عرصه حمل و نقل را تشریح کرد و ادامه داد: عدم آشنایی با قوانین گمرکی توسط سرمایهگذاران، واحدهای تولیدی و تجار، یکی از مشکلات اصلی صنف ما محسوب میشود.
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق تبریز، راهکار حل این مشکل را تبیین اقدامات و عملکرد انجمن برای صنعتگران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان دانست و افزود: ما باید فعالان اقتصادی را از اقدامات و حیطه کارکرد خود مطلع سازیم.
انجمن شركتهاى حمل ونقل بينالمللى شمالغرب كشور در سال١٣٧۰ با هدف اتحاد و همبستگى شركتهاى فعال در زمينه حمل و نقل بينالمللى تأسيس شد که از آن زمان، اين انجمن با برگزارى جلسات مكرر و همكارى نزديك با مقامات و نهادهاى دولتى، به بيان مشكلات و چالشهاى موجود در اين صنعت پرداخته است.
از آن زمان تاكنون، این مجموعه بهعنوان يك نهاد مرجع، موفق به ايجاد زيرساختهاى قوى ترى براى صنعت حمل ونقل در منطقه شده است. با توجه به تحولات روزافزون در بازار جهانى، این انجمن همواره در تلاش است تا با به كارگيرى جديدترين تكنولوژی و روشها، به روز باشد و خدماتى باكيفيت ارائه دهد.
لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی
حمیدرضا باراندوزی؛ رئیس انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی شمالغرب کشور نیز در این نمایشگاه از عدم همراهی مسئولان ذیربط نمایشگاه بینالمللی با غرفهداران انتقاد شدیدی کرد و گفت: متاسفانه امکانات ابتدایی تا حرفهای مانند مسائل گرمایشی نمایشگاه بهشدت ضعیف است.
وی تصریح کرد: مسئولان نمایشگاه اجازه غرفهسازی با دکوراسیون دلخواه را به غرفهداران نمیدهند و حتی یک عدد صندلی و موکت نتوانستیم وارد سالن کنیم.
باراندوزی به تشریح مشکلات موجود در عرصه حمل ونقل پرداخت و گفت: محدودیتهای شدید بینالمللی بهدلیل تحریم، عدم مراودات بانکی، مالی و پولی، نوسازی ناوگان حملونقل، بروکراسی شدید اداری میان وزارتخانههای صمت، راه و شهرسازی، اقتصاد و بانک مرکزی از جمله مصائب و مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل است.
وی تعدد سامانههای تجاری را یکی از مهمترین معضلات اقتصادی دانست و ادامه داد: متاسفانه ما فعالان اقتصادی برای ترخیص یک خودرو بهدلیل بروکراسی شدید اداری، چندین بار باید به انواع و اقسام بانکها و وزارتخانهها مراجعه کنیم.
اهمیت حمل و نقل بهعنوان صنعت پیشران در رشد تجارت خارجی
سیدضیاءرضوی؛ مدیرامور کارنهتیر، حمل و نقل بین المللی و آت آ اتاق تبریز، با اشاره به نقش حمل و نقل به عنوان یک صنعت پیشران در رشد تجارت خارجی برای بخش خصوصی گفت: حمل و نقل جادهای کالا، قدیمیترین و موثرترین نوع حمل و نقل است که جایگاه ویژهای در توسعه بخش خصوصی دارد.
وی با اشاره به نیاز به نوسازی ناوگان حمل و نقل به خصوص حمل و نقل بین المللی تاکید کرد: آذربایجانشرقی، یکی از ارکان اصلی صنعت حمل و نقل در کشور محسوب میشود و توانمندسازی شرکتهای حمل و نقل بینالمللی برای رقابت با کشورهای موفق واثربخشی بیشتر در حوزه تجارت خارجی ضروری است.
رضوی با اذعان بر اینکه دولت باید به بخش خصوصی در تسریع نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کمک کند، ادامه داد: شمال غرب کشور به دلیل قرارگیری در مسیر ترانزیتی، همواره نقش قابل توجهی در تجارت داشته و به همین دلیل، نیازمند توجه ویژهای به توسعه زیرساختهای حمل و نقل با استاندارد های جهانی است.
وی با انتقاد از تشکیل صفهای طولانی در گمرکات مرزی که تجارت خارجی را تحت تاثیر قرار میدهد، افزود: این امر علاوه بر اتلاف زمان و انرژی، باعث افزایش هزینه جاری در امر صادرات و هزینه های شرکتهای حمل و نقل میشود.
رضوی گفت: دولت میتواند با تخصیص امکانات مالی و اعطای وام به شرکتهای حمل و نقل، آنها را توانمندتر کند. علاوه بر این، ضرورت تجهیز و بهسازی حمل بار هوایی و ریلی نیز برای کمک به بهبود تجارت و صادرات ضروری است.
وی از فعالان بخش خصوصی اعم از مدیران شرکتهای حمل و نقل بینالمللی و رانندگان، در خواست کرد با شرکت در دورههای آموزشی، با قوانین روز این حوزه بیشتر آشنا شوند.
گزارش: طاها اعتمادی
عکاس: ریحانه رضایی