تاریخ : پنجشنبه 5 مهر 1403
کد 5136

با حضور مدیر امور کارنه‌تیر، آ.ت.آ و حمل‌ونقل بین‌المللی اتاق ایران؛

بررسی مشکلات شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و کارگزاران گمرکی آذربایجان شرقی

در نشست تخصصی کمیسیون گمرک، حمل‌ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی تبریز با مدیر امور کارنه‌تیر، آ.ت.آ اتاق ایران، ناظر گمرکات و مدیران اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مشکلات شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و کارگزاران گمرکی آذربایجان‌شرقی مطرح شد.
 
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، احمد فتاح‌زاده؛ رئیس کمیسیون گمرک، حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی تبریز در ابتدای این نشست به تشریح جلسات و اقدامات صورت گرفته در این کمیسیون پرداخت.
وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد کمیسیون در رابطه با موضوعات مختلف گمرک، راهداری، مالیات، بانک و... گفت: چالش‌های زیادی برای فعالان بخش حمل‌ونقل بین‌المللی استان وجود دارد که از آن جمله می‌توان به عدم مشکلات ویزا، بیمه سبز، تشکیل صف‌های طولانی در مرزها، مباحث حقوقی پیش‌آمده برای رانندگان در سایر کشورها، عدم خودمالکی ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی و.... اشاره کرد.
فتاح زاده با بیان این مطلب، هدف از برگزاری این جلسه را طرح مسائل و مشکلات فعالان این حوزه عنوان کرد و خواستار طرح این دغدغه‌ها از طریق واحد امور کارنه‌تیر، آ.ت.آ و حمل‌ونقل بین‌المللی به هیئت رئیسه اتاق ایران شد.
رحیم افروزنده؛ مدیر امور کارنه‌تیر، آ.ت.آ و حمل‌ونقل بین‌المللی اتاق بازرگانی ایران در این نشست با اذعان بر اینکه شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی با مشکلات زیادی مواجه هستند که بخشی از آن به دلیل عدم اشراف به قوانین بین‌المللی است، گفت: اتاق ایران با اشراف به این موضوع، بر توانمندسازی فعالان این بخش از طریق آموزش تأکید دارد.
وی با بیان اینکه پیش از این آموزش‌های اتاق ایران تنها به صورت حضوری صورت می‌گرفت، افزود: طی ماه‌های اخیر آموزش‌های این واحد، نه‌تنها به‌صورت آنلاین و غیر حضوری نیز انجام می‌شود، حتی در مواقعی فایل صوتی نشریه نیز در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد تا در مواقع فراغت، محتوای آموزشی را مرور کنند.
صادق نامدار؛ ناظر گمرکات استان آذربایجان‌شرقی در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر 18 الی 24 سازمان در مرزهای ما ارائه خدمات می‌دهند، گفت: متاسفانه در هر کدام از بخش‌ها که مشکلی به‌وجود می‌آید، مراجعه‌‌کنندگان آن‌ها را به گمرک ربط می‌دهند، این در حالی است که گمرک تنها یکی از نهادهای دخیل در مرزها است.
وی ادامه داد: بر اساس قانون متولی اصلی مرزها، گمرکات هستند، اما بر اساس تصویب شورای ساماندهی مرزی، هر سال یک ارگان و فرد به‌عنوان مسئول امور مرزی انتخاب می‌شود.
نامدار با بیان این مطلب گفت: مدیران امور مرزی موظفند در صورت بروز مشکل در مرزها، همان‌روز نسبت به رفع آن در نقطه صفر مرزی اقدام کند و در موارد بسیاری می‌توان مشکلات را از طریق گفتگو حل و فصل کرد و نیاز به مکاتبه و نامه‌نگاری نیست.
وی خواستار راه‌اندازی کارگوی هوایی در فرودگاه شهید مدنی تبریز شد.
مهرداد ایرانی اصل؛ عضو هیئت مدیره انجمن کارگزاران گمرکی استان در ادامه این نشست به تشریح مشکلات موجود در مرزها  و همچنین مشکلات مربوط به ثبت سفارش اشاره کرد و گفت: استان آذربایجان‌شرقی از نظر موقعیت جغرافیایی، جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد، با این حال ما نتوانسته‌ایم، از ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم.
 
 رضا کامی؛ رئیس انجمن کارگزاران گمرکی استان آذربایجان‌شرقی در این نشست با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌های متعددی بین کشور ترکیه و ایران در رابطه با حوزه حمل‌و‌نقل وجود دارد، گفت: متاسفانه تاکنون هیچ یک از این تفاهم‌نامه ها عملی نشده‌اند، این در حالی است که با فعالسازی مجدد آن‌ها، بخش زیادی از مشکلات فعلی قابل حل است.
وی مدیریت چندگانه در مرزها را از دیگر چالش های موجود دانست.
محمد امیر میران؛ عضو هیئت‌مدیره انجمن کارگزاران گمرکی استان آذربایجان‌شرقی، با انتقاد از ادغام برخی سامانه با سامانه جامع تجارت گفت: این مسئله باعث بروز مشکلات زیادی شده است و فرایند ثبت و اظهار را بسیاری طولانی کرده است.
وی با اشاره به وجود موانع متعدد بر سر راه افراد و شرکت هایی که به صورت قانونی فعالیت کرده و در چارچوب آن حرکت می کنند، افزود: در حال حاضر مسیر فعالیت برای افرادی که پروانه فعالیت ندارند، هموارتر است و باید اذعان کرد، افراد باصلاحیت، پشت سر افراد بی‌صلاحیت حرکت می‌کنند.
جعفر صالحی؛ مسئول بسیج اتاق بازرگانی تبریز هم در این نشست با اشاره به وجود چالش‌های متعدد بین شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی با کشور ترکیه، گفت: در حال حاضر میز تجاری ترکیه در اتاق تبریز دایر است و مشکلات موجود را می توان از این طریق در میز مشترک ایران و ترکیه مطرح و رسیدگی کرد.
 در ادامه این جلسه، شرکت‌‌کنندگان به بیان مشکلات خود پرداختند.
 

 
آلبوم تصاویر کمیسیون گمرک، حمل‌ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی تبریز