تاریخ : يکشنبه 1 مهر 1403
کد 5123

گزارش اختصاصی اتاق تبریز از بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات ایران

صنعت شیرینی و شکلات آذربایجان‌شرقی در مسیر توسعه

بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی محصولات، مواد اولیه و ماشین‌آلات شیرینی و شکلات ایران از روز 28 شهریور 1403 در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز شده بود. در این دوره از نمایشگاه  بالغ بر 400 شرکت داخلی و خارجی از  کشورهای ترکیه، اسپانیا، فرانسه، هند، چین، آلمان، ایتالیا، اندونزی، اکراین و آذربایجان حضور دارند و آخرین دستاوردها و نوآوری‌های خود را در حوزه‌های مختلف شیرینی و شکلات، مواد اولیه، ماشین‌آلات و صنایع وابسته و سایر گروه‌های مرتبط به نمایش گذاشته بودند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، نمایشگاه امسال که تا روز 31 شهریور 1403 از ساعت 8 صبح تا 4 بعدازظهر ادامه داشت، در سالن‌های نمایشگاهی 5- 6- 7- 9/8- 10 -27 -31-40-41 و 44 و فضای باز میزبان شرکت‌‌کنندگان است. شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی در این نمایشگاه به ارائه مواد اولیه، محصولات سنتی و صنعتی و تجهیزات تهیه شیرینی و شکلات پرداختند.
تعامل و گفتگو با مدیران صنعت تولید شیرینی‌جات، کمک به افزایش میزان صادرات شیرینی‌جات و جذب بیشتر سرمایه خارجی، معرفی برندهای برتر این حوزه، ایجاد فضایی برای رقابت سالم و دوستانه میان تولیدکنندگان به‌منظور ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی، تبادل تجربه بین فعالان این صنعت، اطلاع از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا در این زمینه و معرفی و عرضه آخرین محصولات و دستاوردهای کارگاه‌ها و شرکت‌های فعال ایرانی و خارجی در صنعت شیرینی‌جات از مهم‌ترین اهداف این نمایشگاه بود.
یکی از ویژگی‌های اصلی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی محصولات، مواد اولیه و ماشین‌آلات شیرینی و شکلات ایران حضور گسترده و پر تعداد شرکت‌های استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز در این نمایشگاه بود. 37 شرکت به همت اتاق بازرگانی تبریز و انجمن صنایع غذایی و بهداشت دارویی استان آذربایجان‌شرقی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند و بخش مهمی از ظرفیت‌های نمایشگاه شیرینی و شکلات ایران را به خود اختصاص داده‌ بودند.
در ادامه می‌توانید گزارش مفصل روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز از این نمایشگاه و مزایا، معایب و مشکلات صنعتگران استان را بخوانید.

 

حضور پر رنگ و جدی صنایع استان آذربایجان شرقی در نمایشگاه شیرینی و شکلات
رضا جعفری؛ مدیرعامل گروه صنعتی پامین با اشاره به برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات ایران گفت: فلسفه برگزاری نمایشگاه‌ها ارائه کالاهای جدید، همفکری و تبادل نظر کارشناسان و مشتریان و تأمین‌کنندگان و ماشین‌سازها و همه دست‌اندرکاران یک صنعت است. این نمایشگاه نیز چنین جایگاهی را دارد.
عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تبریز ادامه داد: نمایشگاه امسال از نظر متراژ، فضا و غرفه‌ها گسترش قابل توجهی پیدا کرده است، اما متأسفانه از نظر زمان برگزاری به دلیل قرار گرفتن در روزهای پایانی شهریور، تعطیلات رسمی کشور و آغاز سال تحصیلی، به نظر اگر زمان برگزاری تغییر می‌کرد، وضعیت بهتری هم بر نمایشگاه حکم‌فرما بود، اما در مجموع بازدید خوبی از نمایشگاه امسال انجام شده است.
رئیس انجمن صنایع غذایی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به حضور گسترده صنایع استان در این نمایشگاه گفت: امسال صنایع استان آذربایجان‌شرقی به‌عنوان قطب اصلی شیرینی و شکلات کشور حضور پر رنگی در نمایشگاه دارند و مواد اولیه یا محصولات خود را ارائه می‌دهند و پایه نمایشگاه هم با صنایع عمده استان شکل گرفته است.
جعفری با ابراز خوشحالی از گسترش این صنعت در همه کشور مانند استان‌های خراسان رضوی و یزد، درباره رابطه صنایع استان آذربایجان‌شرقی با خریداران خارجی گفت: با توجه به تحریم‌های کشورمان، این مسئله خود را هم در مورد بازدیدکنندگان خارجی در نمایشگاه و هم درباره تجارت کشورهای دیگر خود را نشان می‌دهد، اما بازدیدکنندگان خارجی هم در نمایشگاه امسال حضور دارند. 

 
آذربایجان‌شرقی بیشترین شرکت‌کننده را در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات ایران دارد
تورج جودی؛ مدیرعامل شرکت گلشهر آذر کندو، دبیر و عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع غذایی و بهداشت دارویی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به فضای برگزاری نمایشگاه امسال گفت: بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات ایران در فضای خوبی برگزار شده و استقبال مناسبی هم از آن صورت گرفته است.
او ادامه داد: این نمایشگاه یکی از نمایشگاه‌های اصلی ایران است. ایران به هر حال در صنعت شیرینی و شکلات حرف‌های زیادی در میان همسایگان و منطقه خاورمیانه دارد و تاکنون استقبال و توجه‌ها به این نمایشگاه خوب بوده است.
دبیر انجمن صنایع غذایی و بهداشت دارویی استان آذربایجان‌شرقی در پاسخ به این سؤال که برگزاری این نمایشگاه چه کمکی می‌تواند به صنایع استان آذربایجان‌شرقی کند، گفت: این استان با 37 شرکت‌، بیشترین شرکت‌کننده را در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات ایران دارد. تعدادی از ماشین‌سازان تبریز و آذربایجان‌شرقی هم در این نمایشگاه حضور دارند که به رونق آن کمک شایانی کرده‌اند.
جودی با بیان این نکته که شرکت در نمایشگاه به مباحث مربوط به صادرات کمک می‌کند، تأکید کرد: فعلاً به‌خاطر قوانین FATF، قوانین موازی و تحریم‌ها ما امکان صادرات به کشورهای جهان اول را نداریم. از سوی دیگر در مورد کشورهای همسایه ایران مانند پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و عراق امکانات بیشتری برای صادرات وجود دارد و اکثر تجار ایرانی هم در این منطقه حضور دارند.
 عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع غذایی و بهداشت دارویی استان آذربایجان‌شرقی درباره رقابت با کشورهای جهان اول و کشورهای همسایه گفت: چون در صنعت شیرینی و شکلات بحث ماندگاری مطرح است، این مبحث مزیتی برای کشور ما است که بتوانیم کشورهای همسایه ایران را تغذیه کنیم. به‌عنوان‌ مثال اگر کشوری اروپایی بخواهد یک کیک را از اروپا به خاورمیانه صادر کند، تاریخ مصرف آن می‌گذرد؛ ولی همین کالا از ایران سه یا چهار روزه به دست مشتری می‌رسد و این یک مزیت رقابتی برای کشور ایران است.
 

استقبال از نمایشگاه بسیار خوب بوده است
مصطفی موسی‌زاده؛ مدیرعامل صنایع غذایی شیرین متین تبریز، در پاسخ به این سؤال که نمایشگاه امسال را چطور ارزیابی می‌کند، گفت: شرکت صنایع غذایی شیرین متین تبریز اولین بار است که در این نمایشگاه شرکت می‌کند و استقبال از غرفه ما خیلی خوب بوده است. مشتری‌های داخلی و خارجی زیادی در نمایشگاه حضور داشته‌اند و کمک شایانی به ما کرده است.
این فعال صنعتی، درباره تأثیر برگزاری نمایشگاه روی صادرات محصولات گفت: نمایشگاه از هر لحاظ به ما کمک کرده که در بحث صادرات اتفاقات مهمی را رقم بزنیم.
او ادامه داد: متأسفانه ساعت برگزاری نمایشگاه چندان مناسب نیست و نمایشگاه صبح زود آغاز و در اوج حضور بازدیدکنندگان به پایان می‌رسد. ما در سال‌های آینده تلاش می‌کنیم که فضای غرفه خود را افزایش دهیم تا ارتباط بهتری با بازدیدکنندگان داشته باشیم.
موسی‌زاده در پایان صحبت‌های خود ابراز خرسندی از حضور گسترده شرکت‌های استان آذربایجان‌شرقی در این دوره از نمایشگاه گفت: امروز بسیاری از شرکت‌های استان که در صنعت شیرینی و شکلات و ساخت ماشین‌آلات مشغول فعالیت هستند، با شرکت‌های اروپایی رقابت می‌کنند.

 
نمایشگاه تبدیل به مکانی برای دید و بازدید شده است!
حمید سلیمان‌زاده؛ مدیرعامل صنایع غذایی حام درباره بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات ایران و مقایسه آن با سال‌های گذشته گفت: نمایشگاه امسال خوب بوده؛ اما اگر بخواهیم مقایسه کنیم، نسبت به سال‌های قبل بهتر نشده و پس‌روی هم داشته است.
او ادامه داد: زمانی که برای برگزاری نمایشگاه در پایان تعطیلات تابستان انتخاب شده، اصلاً مناسب نیست و بسیاری از مردم در سفر هستند. تعطیلات باعث شده که برخلاف انتظاری که داشتیم امسال رونق کمتری را در نمایشگاه شاهد باشیم.
این فعال صنعت شیرینی و شکلات با رد این ایده که نمایشگاه امسال تخصصی‌تر از سال‌های قبل شده، تصریح کرد: هر زمانی که مبلغ ورودی برای هر فرد به نمایشگاه حداقل 200 تا 300 هزار تومان باشد، آن موقع کسانی که نیاز واقعی دارند، در نمایشگاه شرکت می‌کنند و ما هم می‌توانیم در یک وضعیت آرام با مشتری‌ها گفت‌وگو کنیم و از نمایشگاه بهره ببریم.
وی افزود: متأسفانه هم‌اکنون نمایشگاه تبدیل به مکانی برای دید و بازدید شده است. نمایشگاه برای دید و بازدید نیست. الان در کل دنیا و در برخی از نمایشگاه‌ها اجازه نمی‌دهند که مردم عادی شرکت کنند. برخی از کشورها هم پول ورودی زیادی می‌گیرند که نمایشگاه تبدیل به یک فضای تخصصی شود.
سلیمان‌زاده تأکید کرد: متأسفانه فضای نمایشگاه به سویی رفته که ما به‌عنوان صنایعی که می‌خواهیم مشتری جذب کنیم باید با گروه زیادی از افرادی روبه‌رو شویم که می‌خواهند جنس یا محصول خود را به ما بفروشند. متأسفانه ما زمان زیادی برای ارتباط با مشتریان خود نداریم؛ چرا که باید پاسخگوی سایر بازدیدکنندگان هم باشیم. از سوی دیگر بازدیدکنندگان خارجی زیادی هم در نمایشگاه حضور نداشتند.
مدیرعامل صنایع غذایی حام در پایان گفت: امیدواریم کشور ما هم روزی به آن دید تخصصی در زمینه برگزاری نمایشگاه برسد که ما هم بتوانیم از نمایشگاه استفاده بهینه داشته باشیم.
 

حضور در نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات ایران سکوی پرتاب برای صادرات است
مهدی محمدی عدیمی؛ عضو هیئت‌مدیره شرکت مهر مام آرین، با اشاره به تولید ویفر رولی گفت: ما تولید این محصول را به‌صورت تخصصی 8 سال است که شروع کرده‌ایم و در عین تولید این محصول سازنده ماشین‌آلات آن هم هستیم. فعالیت ما از طراحی شروع شده و به ساخت و تولید انبوه این محصول رسیده‌ایم. سعی می‌کنیم که به‌صورت فنی و مهندسی و دانش‌بنیانی این محصول را جلو ببریم و تاکنون هم بازخورد مشتریان ما این است که محصول متفاوتی در بازار در اختیار آنها قرار گرفته است.
مدیرعامل برند تاپ‌تام ادامه داد: محصولات ما در استان‌های مختلف به فروش می‌رسد و به کشورهایی چون عراق، آذربایجان، افغانستان، عمان و امارات این محصول را صادر می‌کنیم.
محمدی عدیمی درباره ویژگی‌های نمایشگاه بیست و سوم شیرینی و شکلات ایران تصریح کرد: تفاوت نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته به ساعت برگزاری آن باز می‌گردد. برگزاری نمایشگاه از ساعت 8 صبح تا 4 بعدازظهر باعث سردرگمی بازدیدکننده‌ها و غرفه‌دارها شده است.
وی افزود: اما در کل مسئله‌ای که در این نمایشگاه وجود داشت، این بود که نمایشگاه امسال تخصصی‌تر شده، شهروندان عادی کمتر در نمایشگاه حضور دارند و مشتریانی که کسب‌وکار آنها به این صنعت مربوط است، بیشتر به نمایشگاه مراجعه می‌کنند.
عضو هیئت‌مدیره شرکت مهر مام آرین گفت: سکوی پرتاب برای صادرات حضور در نمایشگاه‌ها و به‌طور ویژه نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات ایران است که هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی در تهران برگزار می‌شود. نمایندگانی از کشورهای همسایه مانند سوریه، عراق و پاکستان، کشورهای اقیانوسیه، کشورهای حوزه خلیج فارس و از کشورهای هند و لیبی در نمایشگاه حضور دارند.
این فعال صنعت شیرینی و شکلات در پاسخ به سؤالی درباره زمان برگزاری نمایشگاه در روزهای پایانی شهریور و مصادف شدن آن با تعطیلات آخر هفته و تعطیلی رسمی گفت: هر ساله تاریخ برگزاری نمایشگاه مشخص است و معمولاً بین 25 تا پایان شهریور برگزار می‌شود و مشتریان حرفه‌ای در این تاریخ در نمایشگاه حضور دارند و تعطیلی‌ها کمتر در این امر اثر دارد.
محمدی عمیدی در پایان درباره حضور فعالان صنعت شیرینی و شکلات استان آذربایجان شرقی در این نمایشگاه تصریح کرد: استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز هر ساله حضور فعالی در نمایشگاه شیرینی و شکلات دارد و امسال هم اکثر برندهای اصلی استان در نمایشگاه حضور دارند.

 
بهتر است نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در تبریز برگزار شود!
علی علیزاده؛ مدیرعامل شرکت توران صنعت تبریز و برند دلسا، با اشاره به حضور هر ساله این شرکت در نمایشگاه گفت: حسن نمایشگاه این است که می‌توانیم با همکاران و مشتریان داخلی و خارجی ارتباط برقرار کنیم.
او درباره مشکلات و مسائل صنعت شیرینی و شکلات گفت: هم‌اکنون مشکلات کارگری، واردات، تعهد ارزی و... را داریم اما سعی می‌کنیم کار را پی بگیریم.
این فعال صنعت شیرینی و شکلات ادامه داد: فضای نمایشگاه امسال خوب بود و مراجعه‌کننده زیادی در نمایشگاه حضور داشته‌اند. از سوی دیگر حضور در نمایشگاه برای شرکت‌ها در بحث صادرات کمک بزرگی است.
علیزاده با اشاره به مسائلی مانند تحریم گفت: در صنف ما چون مشتریان اصلی کشورهای همسایه هستند، مسائل مربوط به تحریم کمتر تأثیر گذاشته است.
مدیرعامل شرکت توران صنعت تبریز در پایان با اشاره به حضور صنایع استان آذربایجان‌شرقی در نمایشگاه گفت: بخش مهمی از شرکت‌کننده‌های این نمایشگاه از استان آذربایجان‌شرقی هستند و با توجه به این مورد اگر این نمایشگاه در تبریز برگزار شود بهتر است!

نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های پیش کم‌رونق‌تر بوده است
داود پناهی‌راد؛ مدیر صادرات گروه صنعتی نجاتی (آناتا)، با اشاره به وضعیت برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات ایران گفت: نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های پیش کم‌رونق‌تر بوده است. متأسفانه استقبال از نمایشگاه کم بوده و این مورد بر خلاف آنچه که گفته می‌شود به زمان برگزاری نمایشگاه هم‌بستگی ندارد.
او ادامه داد: متأسفانه دلایلی چون ضعیف شدن بازارها و قیمت محصولات باعث شده که نمایشگاه امسال رونق کمتری نسبت به سال‌های قبل داشته باشد. اگر وضعیت بازار بهتر شود، احتمالاً مشتری‌ها هم برای خرید اقدام خواهند کرد.
این فعال صنعت شیرینی و شکلات تأکید کرد: حضور در نمایشگاه یکی از عوامل جذب مشتری خارجی و رونق صادرات است. ما هم توانسته‌ایم با چند کشور روابطی برقرار کنیم.

نمایشگاه امسال تخصصی‌تر شده است
نسیبه پورجلالی، نماینده شرکت بستنی اطمینان آذرگل، با اشاره به فضای مساعد نمایشگاه امسال گفت: نمایشگاه شیرینی و شکلات در بیست و سومین دوره خود نسبت به سال‌های قبل خلوت‌تر بود چون با تعطیلی پایان فصل همزمان شده است. ولی این امر باعث شده که فضای نمایشگاه امسال تخصصی‌تر شود.
مدیر بازرگانی شرکت بستنی اطمینان آذرگل که تولیدکننده محصولاتی چون بستنی آدلین و پشمک حاج عبدالله است، ادامه داد: حضور در نمایشگاه باعث آشنایی با شرکت‌های جدید می‌شود و روابط را تحکیم می‌کند.

شرکت در نمایشگاه نوعی تجدید خاطره است!
بهاور آذرمی‌زاد؛ نماینده شرکت صنعتی داداش برادر (شونیز) در این نمایشگاه، با اشاره به حضور این شرکت در نمایشگاه امسال گفت: الان مدت 8 سال است که شرکت ما در فضای باز روبه‌روی سالن خلیج‌فارس در نمایشگاه بین‌المللی تهران غرفه دارد و مانند همیشه استقبال از غرفه ما بسیار خوب بوده است.
این فعال صنعت شیرینی و شکلات ادامه داد: نمایشگاه چه بازدیدکننده داشته باشد و چه نداشته باشد به این صنعت کمک می‌کند و به طور معمول خود بازدیدکننده‌ها هستند که انتخاب می‌کنند در چه نمایشگاهی شرکت کنند.
او در پایان گفت: معمولاً شرکت‌ها فعالیت خود را حتی بدون حضور در نمایشگاه پیش می‌برند و شرکت در نمایشگاه بیشتر نوعی تجدید خاطره است.
آذربایجان‌شرقی به‌عنوان قطب صادرات شیرینی و شکلات ایران نقشی کلیدی در نمایشگاه امسال دارد
امیر محمدی؛ مدیر صادرات شرکت ترش‌کام مرند با برند تولیدی لواشک، ترشک، آلوچه و شیره خرما ترشی سون، ضمن ابراز رضایت از بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات ایران گفت: در نمایشگاه امسال توانستیم با مشتریان خارجی از کشورهایی مانند عراق وارد مذاکره شویم و نتایج خوبی هم به دست آوردیم.
این فعال صنعت شیرینی و شکلات با مساعد دانستن زمان برگزاری نمایشگاه گفت: امسال یکی از سال‌های خوب برگزاری نمایشگاه بود. آذربایجان‌شرقی هم به‌عنوان قطب صادرات شیرینی و شکلات ایران نقشی کلیدی در نمایشگاه امسال دارد.

گزارش: سجاد صداقت
آلبوم تصاویر بیست وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات ایران