تاریخ : شنبه 2 تير 1403
کد 4884

گزارش اختصاصی اتاق تبریز از نمایشگاه بین‌المللی تهران

حضور چشمگیر آذربایجان شرقی در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو تهران

نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران با حضور گسترده شرکت‌های داخلی و خارجی از 29 خرداد 1403 آغاز به کار کرده و تا 1 تیر ماه ادامه داشت. 19 سالن نمایشگاهی به‌همراه فضای باز میزبان شرکت‌کنندگان در این دوره از نمایشگاه بودند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، این نمایشگاه با حضور 600 شرکت داخلی و 469 شرکت خارجی از کشورهای مختلف از جمله انگلیس، رومانی، تایوان، چین، اندونزی، کره جنوبی، عراق، ترکیه و هند برگزار شد و حضور این تعداد از شرکت‌های خارجی یکی از ویژگی‌های برجسته این دوره بود.
اتاق بازرگانی تبریز و قطعه‌سازان استان آذربایجان‌شرقی نیز به‌عنوان یکی از قطب‌های صنعت قطعه‌سازی کشور حضور گسترده‌ای در این نمایشگاه داشتند. در این رویداد، آخرین دستاوردها و نوآوری‌ها در زمینه‌های مختلف صنعت خودرو از جمله قطعات و مجموعه‌های خودرو، ماشین‌آلات و تجهیزات قطعه‌سازی، تحقیقات و طراحی مهندسی، مواد اولیه، تجهیزات جانبی خودرو، بازرگانی و خدمات پس از فروش، لوازم تزئینی خودرو، تعمیر و نگهداری خودرو و محصولات پاک‌کننده خودرو به نمایش گذاشته شده بود.
همچنین این رویداد مهم فرصتی ارزشمند برای فعالان صنعت خودرو، بازرگانان، متخصصان و علاقه‌مندان به‌منظور آشنایی با جدیدترین فناوری‌ها، تبادل‌نظر و برقراری ارتباطات تجاری فراهم کرده بود و فرصتی مناسب برای نمایش توانمندی‌های داخلی و ایجاد ارتباطات بین‌المللی بوده و است که می‌تواند به رشد و توسعه صنعت قطعه‌سازی کشور کمک کند.
حضور گسترده شرکت‌های داخلی و خارجی و استقبال بازدیدکنندگان نشان‌دهنده اهمیت و موفقیت این نمایشگاه است. همچنین، تقویت ارتباطات بین دانشگاه‌ها و صنایع و رفع مشکلات کمبود نیروی متخصص و قطعی برق از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا صنعت قطعه‌سازی کشور بتواند به توسعه و پیشرفت بیشتری دست یابد. نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز بستری مناسب برای معرفی توانمندی‌های داخلی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم می‌کنند که می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند.
این دوره از نمایشگاه با حضور شرکت‌های خارجی فعالیت خود را آغاز کرده و یکی از وجه تمایزهای نوزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو با دوره‌های پیش را می‌توان همین حضور گسترده شرکت‌های داخلی و خارجی دانست. اتاق بازرگانی تبریز و قطعه‌سازان استان آذربایجان‌شرقی نیز با توجه به اینکه این استان یکی از قطب‌های صنعت قطعه‌سازی کشور به شمار می‌رود، حضور گسترده‌ای در این نمایشگاه داشتند.

در ادامه گزارشی از نمایشگاه را می‌توانید از زبان مدیران شرکت‌های قطعه‌ساز استان بخوانید.

 
افزایش ارتباط دانشگاه و صنعت، مهم‌ترین وظیفه اتاق بازرگانی
یونس اکبرپور پایدار، مدیرعامل شرکت آذر اتصال و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز گفت: نمایشگاه قطعات خودرو یکی از نمایشگاه‌های مؤثری است که هرساله در ایران برگزار می‌شود. قطعه‌سازی یک صنعت پیشران به شمار می‌رود که با رشد آن، دیگر صنایع غیرخودرویی همچون شرکت‌های ریلی، صنایع نظامی، کشتی‌رانی و حتی صنایع غذایی نیز می‌توانند به دنبال آن رشد کنند.
پایدار افزود: با نگاه به آن دسته از کشورهایی که رونق اقتصادی و پیشرفت قابل‌قبولی دارند، می‌توان فهمید که از صنعت قطعه‌سازی توانمندی برخوردار هستند. در این دوره از نمایشگاه چندین شرکت قطعه‌ساز و مجموعه‌ساز استان آذربایجان‌شرقی حضور داشتند که نقش اتاق بازرگانی تبریز را پررنگ‌تر می‌کند. وظیفه اتاق بازرگانی این است که ارتباط میان صنعت و بازار کار را افزایش دهد و نمایشگاه، ابزاری محسوب می‌شود که می‌تواند این امر را تسهیل کند.
وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی می‌تواند با اجاره کردن پاویون نمایشگاهی و حضور فعال در این نمایشگاه‌ها از شرکت‌های عضو اتاق، چه در نمایشگاه‌های داخلی و چه در نمایشگاه‌های بین‌المللی حمایت کند تا فروش تولیدکنندگان از این طریق افزایش یابد. البته علاوه بر اتاق بازرگانی، حمایت از تولیدکنندگان داخلی وظیفه دولت نیز هست تا شرکت‌ها با حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی بتوانند ارتباطات خوبی بگیرند؛ چرا که با بیشتر شدن ارتباط می‌توان فروش را نیز افزایش داد.

حضور شرکت‌های خارجی، وجه تمایز نوزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو
سعید جعفری‌راد، رئیس پارک علم‌وفناوری استان آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: پارک علم‌وفناوری آذربایجان‌شرقی در سال 1381 تأسیس شده و حدود 27 درصد از فعالیت‌های آن مربوط به قطعه‌سازی و صنایع فلزی است.
وی ادامه داد: اخیراً در آذر ماه 1402 وزارت علوم، زنجیره راهبردی ارزش قطعه‌سازی و ماشین‌آلات پیشرفته را به پارک استان آذربایجان‌شرقی محول کرد. پارک‌هایی که این زنجیره ارزش به آن‌ها محول می‌شود، عمدتاً در سطح یک قرار می‌گیرند که فعالیت‌های دانش‌بنیان را نیز همین پارک‌ها انجام می‌دهند. برای مثال پارک‌های استان‌های جنوبی کشور، غالباً زنجیره ارزش صنایع دریامحور محول شده، اما در آذربایجان‌شرقی با توجه به حضور تراکتورسازی و ماشین‌سازی و اینکه این استان از گذشته مهد قطعه‌سازی است؛ حوزه قطعه‌سازی برای پارک آذربایجان شرقی انتخاب شده است.
جعفری‌راد افزود: نمایشگاهی که امسال برگزار شد، از چند جهت با نمایشگاه سال‌های گذشته متفاوت به نظر می‌رسد. از جمله اینکه حضور کشورهای خارجی در این دوره پررنگ‌تر شده و تولیدکنندگانی از کشورهای دیگر همچون کره‌جنوبی، چین و تایوان شرکت کرده بودند.

پیشرفت قابل توجه شرکت‌های خصوصی نسبت به تولیدکنندگان دولتی
سایپا آذربایجان، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازی سایپا است که نوزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو حضور داشتند. رسول بخشی، مدیر تولید و تأمین این شرکت درباره برگزاری نمایشگاه گفت: سایپا آذربایجان از دو سایت تشکیل می‌شود که سایت اول وظیفه ماشین کاری بلوک سیلندر، میل‌لنگ، پمپ هیدرولیک و سرسیلندر تیبا و نیسان وانت را برعهده دارد. سایت دوم مونتاژ گیربکس نیسان، ماشین‌کاری قطعات گیربکس تیبا، ستون فرمان و طبق تیبا را انجام می‌دهد که اخیراً سایت مونتاژ میل‌بادامک نیز راه‌اندازی شده است.
بخشی ادامه داد: در حال حاضر، نه‌تنها شرکت سایپا آذربایجان بلکه کل صنعت با مشکل کمبود نیروی متخصص روبه‌رو است و در صورتی که قرار باشد نیروهای ماهر کشور به هر صورت مهاجرت کنند، در سال‌های آینده با افت شدید تکنولوژی روبه‌رو خواهیم شد. طی چند سال اخیر نیز می‌توان دید که ارتباط میان دانشگاه‌ها و صنایع کشور به کمترین حد خود رسیده است.
وی افزود: اتاق بازرگانی تبریز  می‌تواند با افزایش ارتباط بین دانشگاه و صنعت کاری کند که هم به نفع نیروی انسانی و هم به نفع صنعت باشد. با نگاه به وضعیت نمایشگاه نیز می‌توان فهمید که اکثر قطعه‌سازان داخلی در این دوره شرکت کرده‌اند، اما بخش خصوصی پیشرفت‌های بسیار خوبی را نسبت به شرکت‌های دولتی تجربه کردند.

قطعی برق، بزرگ‌ترین تهدید صنایع
امیررضا حدادپور، نایب رئیس هیئت‌مدیره شرکت قطعه‌سازان دلتا امین هم در نمایشگاه قطعات خودرو تهران اعلام کرد: شرکت دلتا امین با بیش از چهار دهه سابقه فعالیت تولیدی، یکی از قدیمی‌ترین قطعه‌سازان استان آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود. در ابتدا این شرکت با تولید انواع قطعات صنعتی برای شرکت موتوژن و انواع قطعات نساجی کار خود را آغاز کرد که پیش از آن به‌صورت وارداتی تأمین می‌شد و به این ترتیب، جلوی ارزبری در این قسمت‌ها گرفته شد.
وی افزود: از سال 1385 شرکت دلتا امین طی عقد قرارداد با خودروسازان داخلی، همکاری خود را با شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه این دو خودروساز آغاز کرده است. حضور شرکت‌های تابعه اتاق بازرگانی تبریز در نوزدهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو تهران باعث می‌شود تا علاوه بر افتخارآفرینی این شرکت‌ها برای استان آذربایجان‌شرقی، قطعه‌سازان این استان نیز در سطح کشوری و جهانی شناخته شوند. چرا که آذربایجان‌شرقی در گذشته یکی از قطب‌های خودروسازی ایران بود، اما به دلیل برخی مشکلات، این استان جایگاه خود را از دست داده است. بنابراین برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باعث می‌شود تا استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز بتواند بار دیگر به جایگاه اصلی خود در صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی بازگردد.
حدادپور در مورد فضای نمایشگاه افزود: فضای کلی نمایشگاه همه ساله بهتر از سال‌های گذشته است و خوشبختانه تولیدکنندگان بسیاری در این دوره شرکت کرده‌اند و به‌صورت کلی، استقبال بازدیدکنندگان نیز در سال جاری بسیار بالا بود.
نایب رئیس هیئت‌مدیره دلتا امین ادامه داد: پیشنهاد من به مسئولان استان این است که به‌صورت بازدیدکننده در نمایشگاه تهران حضور یابند تا کیفیت اجرایی این نمایشگاه را چه از نظر غرفه‌سازی و چه از نظر سیستم تهویه سالن‌ها و راهنمایی بازدیدکنندگان مشاهده کنند. نمایشگاه بین‌المللی تبریز به‌رغم اینکه یکی از بزرگ‌ترین فضای نمایشگاهی را در اختیار دارد، اما با کیفیت نمایشگاه‌های تهران برگزار نمی‌شود.
وی در مورد قطعی برق صنایع افزود: با اتمام فصل بهار و آغاز تابستان، باز هم مشکل همیشگی صنایع از بابت قطعی برق شروع شده که تولیدکنندگان را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند. پیشنهادی که برای اتاق بازرگانی دارم این است که با انجام مذاکرات، تسهیلاتی در اختیار مجموعه‌های تولیدی کوچک قرار گیرد تا این شرکت‌ها با تأمین ژنراتورهای پرقدرت بتوانند در زمان قطعی برق به تولید ادامه دهند. چراکه یک روز قطعی برق و توقف تولید، شرکت‌های کوچک تولیدی را با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌کند.
حدادپور به اتاق بازرگانی تبریز توصیه کرد: با توجه به تجربه دیرینه شرکت‌های تأمین قطعات خودروهای سایپا و ایران خودرو در استان آذربایجان‌شرقی، پیشنهادی که به اتاق بازرگانی تبریز می‌شود این است که مذاکراتی با مدیران این دو خودروساز دولتی انجام گیرد و مطالبات قطعه‌سازان به‌صورت اعتبارنامه‌های بانکی دو ماهه و سه ماهه پرداخت شود تا شرکت‌های قطعه‌سازی کوچک از بابت نقدینگی با مشکل روبه‌رو نشوند.
وی در نهایت همانند دیگر مدیران صنایع از کمبود نیروی کار متخصص و حتی کارگر ساده ابراز گله‌مندی کرد.

ضرورت‌های رساندن قطعات وارداتی به تولید
فرهاد مقام‌اسلامی، مدیر تضمین کیفیت شرکت «LATON» در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو تهران گفت: این شرکت با تولید قطعه درایو پلیت خودرو دنا پلاس و پژو 207i توانست در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد. برخی از شرکت‌های تولیدکننده با وجود اینکه امکان ساخت بسیاری از قطعات را دارند، اما اقدام به واردات آن از کشورهای دیگر می‌کنند و با بسته‌بندی‌های داخلی، تحویل مصرف‌کننده می‌دهند.
مقام‌اسلامی خاطرنشان کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود تا بتوان از طریق واردات خط تولید، قطعات وارداتی را در داخل کشور به تولید رساند. با بازدید از فضای کلی نمایشگاه نیز می‌توان دید که شرکت‌های بسیاری در این دوره حضور دارند و پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه تولید قطعات و لوازم موردنیاز خودرو داشته‌اند.

 
آلبوم تصاویر حضور قطعه‌سازان استان آذربایجان‌شرقی در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو تهران