تاریخ : شنبه 29 ارديبهشت 1403
کد 4821

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، گمرک و لجستیک اتاق تبریز؛

ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان آذربایجان‌شرقی فرسوده است

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، گمرک و لجستیک اتاق تبریز، یکی از مشکلات اصلی فعالان اقتصادی در استان آذربایجان شرقی را فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی دانست و با اشاره به پیامدهای فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل گفت: آلودگی هوا و تخریب محیط‌زیست، هزینه هنگفت و افزایش بی‌رویه هزینه‌های تعمیر، عدم دسترسی به قطعات باکیفیت از جمله مشکلات فعالان این عرصه به‌شمار می‌رود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، سید احمد فتاح‌زاده با اشاره به وجود مشکلات متعدد در حوزه حمل‌ونقل تشریح کرد: فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل در استان، خودمالکی ناوگان حمل‌ونقل، عدم ارائه تسهیلات بانکی به شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، تعدد بخشنامه‌ها، مشکلات مالیاتی و قوانین مالیاتی در حوزه حمل‌ونقل، تعدد ارگان‌های نظارتی و نبود وحدت رویه، ناکافی بودن زیرساخت شبکه ریلی برای حمل بار، مشکلات اخذ ویزا، افزایش قیمت لوازم مصرفی و کمبود لاستیک، مشکل بیمه سبز برای حمل بار به اروپا، نبود مرجع هماهنگ‌کننده ترانزیت در کشور و... از دغدغه‌های اصلی فعالان در این حوزه به‌شمار می‌روند.
وی با بیان این مطلب از اهتمام کمیسیون حمل‌ونقل، گمرک و لجستیک اتاق تبریز در راستای کاهش مشکلات فعالان این بخش خبر داد و افزود: سال گذشته جلسات متعددی با حضور اعضای کمیسیون، هیئت مدیره انجمن کارگزاران گمرکی استان و هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان آذربایجان‌شرقی برگزار شده و طی آن، مسائل به‌صورت موضوعی و جزءبه‌جزء مورد بررسی قرار گرفته است.
فتاح‌زاده با تأکید بر اینکه بسیاری از موضوعات مطرح‌شده توسط فعالان این حوزه قابل بررسی هستند، اظهار کرد: هدف کمیسیون بررسی موضوعات و مشکلات و شناخت نیازهای فعالان این حوزه در جهت کمک به بهبود فضای کسب‌وکار با همکاری سازمان‌ها و ادارات مرتبط بوده است و در سال‌جاری نیز با تمام توان در راستای تحقق اهداف کمیسیون گام خواهیم برداشت.
وی عدم همکاری بانک‌ها، وقت‌کُشی آزمایشگاه‌ها در مرزها و هزینه‌های گزاف آزمایش، عدم هماهنگی ساعات کاری گمرکات در مرزها با سایر کشورها، مشکلات تخلیه و بارگیری در مرزها و... را از دیگر چالش‌های اصلی این حوزه عنوان کرد و گفت: در این راستا بازدیدهای میدانی از گمرکات استان، جهت ایجاد هم‌افزایی بیشتر و کمک در تسریع عملیات خدمات‌رسانی با حضور ارگان‌های مسئول صورت پذیرفته و در سال‌جاری نیز تدوام خواهد داشت.
فتاح‌زاده تأکید کرد: همکاری دولت در ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت توسعه و توانمندسازی شرکت‌های حمل‌ونقل در سال جاری بیشتر از هر زمانی احساس می‌شود. در زمینه زیرساخت‌های گمرکی و لجستیکی باید از کشورهای موفق، جهت ارتقاء و توسعه الگوبرداری صحیح صورت پذیرد تا بتوانیم در کاهش هزینه، مدیریت زمان و مدیریت ریسک در این حوزه بهتر عمل کنیم.
 
عدم دسترسی به قطعات باکیفیت برای خودروهای سنگین
وی با انتقاد از عدم دسترسی به قطعات باکیفیت برای خودروهای سنگین افزود: با توجه به طولانی بودن زمان رانندگی و بعضاً ناهموار بودن مسیرها، کیفیت قطعات خودرو حائز اهمیت است. نایاب بودن قطعات باکیفیت، مشکلی اساسی برای ناوگان حمل‌ونقل کشوری است و ما مجبور به استفاده از قطعات بی‌کیفیت چینی یا هندی می‌شویم، درحالی‌که قطعه‌ای باکیفیت با طول عمر متوسط ۱۵ سال، کارایی بهتری نسبت به قطعات متوسط دارند، ما پس از گذشت چند سال مجبور به تعویض قطعات بی‌کیفیت می‌شویم.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت لوازم‌یدکی در سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های این عرصه تبدیل شده است، گفت: برای مثال پس از صرف 45 درصد از عمر لاستیک‌های ایرانی، احتمال ترکیدن آن‌ها به‌شدت افزایش می‌یابد، بنابراین ما مجبور هستیم، پس از گذشت مدت کوتاهی آن‌ها را تعویض کنیم، لاستیک‌های باکیفیت آلمانی هم یا در بازار وجود ندارد، یا به قیمت بسیار بالا پیدا می‌شود و بسیاری از رانندگان قادر به تعویض به‌موقع لاستیک یا خرید لاستیک باکیفیت نیستند و این امر برای حوزه حمل‌ونقل خطر بزرگی محسوب می‌شود.
 
ضعف زیرساخت‌های ریلی در کشور
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، گمرک و لجستیک اتاق تبریز با اشاره به ضعف زیرساخت‌های ریلی در کشور اظهار کرد: ضعف و نبود زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل در کشور ما موجب افزایش هزینه‌ها شده است، درحالی‌که اگر مسیرهای ریلی برای نقاط مختلف کشوری در دسترس باشند، قطعاً تولیدکنندگان مجبور به حمل کالای خود به‌وسیله کامیون نمی‌شوند و با توجه به اینکه هزینه حمل‌ونقل ریلی بسیار به‌صرفه‌تر از حمل‌ونقل جاده‌ای است، شاهد کاهش قیمت‌های تمام‌شده محصول خواهیم بود.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما نبود شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل بین‌المللی است. در حال حاضر سیستم لجستیک ما راننده محور است که همین امر موجب به‌وجود آمدن مشکلات زیادی شده است.
 
تعدد ارگان‌های نظارتی بر ناوگان حمل‌ونقل
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، گمرک و لجستیک اتاق تبریز گفت: در حال حاضر ۲۴ ارگان دولتی ناظر بر این حوزه وجود دارد که هماهنگی بین این ارگان‌ها باعث طولانی شدن روند اداری ترخیص کالا شده و موجب متضرر شدن صاحبان کسب‌وکار می‌شود.