تاریخ : سه شنبه 25 ارديبهشت 1403
کد 4809

سلسله نشست های محیط زیست در اتاق تبریز برگزار شد

تغییر کاربری اراضی ملی و باغات تاریخی تبریز، خطایی نابخشودنی

سلسله نشست‌های محیط زیست، با محوریت «تغییر کاربری اراضی ملی و باغات تاریخی تبریز» به‌همت خانه  فعالین محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی با حضور مدیران اسبق و فعالان مدنی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مجید رحمانی؛ عضو هیئت مدیره خانه فعالین محیط زیست در ابتدای این نشست ضمن تاکید بر لزوم حفظ  اراضی و باغات شهر تبریز گفت: هرگونه تغیر ماهیت و تخریب این میراث گذشتگان، خطایی نابخشودنی است و هر شخص و نهادی باید موظف به جلوگیری از بروز چنین تخلفاتی باشد.
وی با اشاره به رویکرد خانه فعالین محیط زیست مبنی بر انتشار اخبار تغییر کاربری اراضی، گفت: به‌همین منظور اقداماتی در خصوص مجموعه تاریخی خلعت پوشان تبریز، در جهت حل و تحلیل این موضوع قدمی برداشته است، تا  با بررسی همه‌جانبه این موضو،  زمینه پیگیری‌های موثر را فراهم سازد و از آسیب به محیط زیست که شامل از دست رفتن زمین‌های حاصل‌خیز کشاورزی و تبعات اجتماعی، اقتصادی و... آن جلوگیری کنیم.
 
تبریز با تغییر کاربری به شهر بتنی تبدیل شده است
احمد رحمانی؛ عضو هیئت مدیره خانه فعالین محیط زیست استان در این جلسه با اشاره به سوابق مطالبات صورت‌گرفته و دستیابی به اهداف این NGO  گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته تا حدودی به اهدافمان نزدیک شده‌ایم، اما لزوما نمی‌توان گفت این تلاش‌ها کافی است.
رحمانی با بیان اینکه طی ۳۰ سال اخیر باغ‌های شهر تبریز با تغییر کاربری به شهر بتنی تبدیل شده‌اند، از غالب شدن تفکر مخرب محیط زیستی در شهر تبریز اظهار نگرانی کرد.
وی افزود: شهرداری تبریز باید هرچه زودتر نسبت به این موضوع اقداماتی انجام داده و از تخریب هرچه بیشتر جلوگیری کند، همچنین حامیان محیط زیست باید در این امر نهایت همکاری و ایستادگی به خرج دهند.
رحمانی در رابطه با موضوع منطقه خلعت‌پوشان گفت: تغییر کاربری خلعت‌پوشان علاوه بر مسائل محیط زیستی، از نظر میراث فرهنگی نیز بسیار حائز اهمیت است. تغییر کاربری این منطقه برای مسکونی‌سازی، برای دانشگاه تبریز بسیار غیرمنطقی است و ضربه‌ای بسیار سخت برای تاریخ خواهد بود.

زمین ارثیه پدران ما نیست
احمد بایبوردی؛ فعال مدنی در این نشست، ضمن تاکید بر اهمیت حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات به تشریح وظایف شهرداری‌ها در این زمینه پرداخت و گفت: شهرداری‌ها در صورت لزوم شرایطی برای تغییر کاربری دارند، اما در مورد باغات صدق نمی‌کند. در واقع شهرداری‌ها صلاحیت تغییر کاربری اراضی و باغات واقع در خارج از شهر را ندارند و درصورت تخلف امکان استرداد وجود دارد. برای تحقق امر تغییر کاربری، باید مجوزهایی دریافت شود تا کارشناسان از امکان تغییر کاربری اطمینان کافی حاصل کنند.
این فعال مدنی در تشریح پروژه مسکن‌سازی دانشگاه تبریز گفت: طبق نامه ابلاغ شده از سمت معاونت دانشگاه سراسری تبریز، اراضی خلعت‌پوشان با توجه به تائیدیه کارشناسان در جهت عدم استفاده اراضی برای کشاورزی خواستار تغییر کاربری بوده و خواستار اخذ مجوز ساختمان‌سازی در جهت استفاده کادر دانشگاه است.
وی خاطر نشان کرد: زمین، ارثیه پدران ما نیست، بلکه امانتی است برای آیندگان.
بایبوردی در انتقاد از این پروژه گفت: علاوه بر مسئله تغییر کاربری برای ارائه خدمات نیز مشکلاتی وجود دارد از جمله شهرداری توانایی ارائه خدمات را ندارد، ضمناً مشکل اساسی این پروژه انتخاب اراضی نادرست و نامناسب است، چراکه خاک مناسب برای ساختمان‌سازی نباید درجه یک و دو باشد.