تاریخ : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
کد 4773

گزارشی از ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

تجارت، لوکوموتیو واگن‌های تولید است/ درخشش اتاق بازرگانی تبریز در ایران اکسپو 1403 

نمایشگاه ایران اکسپو بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد تجاری در جهت ارتباط با بازارهای بین‌المللی در کشور ایران است که با پشتوانه سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌گردد. ششمین دوره این نمایشگاه از تاریخ 8 تا 12 اردیبهشت 1403در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، در این نمایشگاه با پذیرش گسترده شرکت‌ها و بازرگانان از کشورهای مختلف دنیا امکان آشنایی، مذاکره و برقراری تعاملات تجاری آن‌ها با بزرگترین برندهای صنعتی ایران در حوزه‌های صنعتی مختلف فراهم می‌شود. در دوره ششم نمایشگاه بیش از 800 شرکت بزرگ و صنعتی ایرانی به مدت پنج روز محصولات و دستاوردهای خود را در معرض نمایش قرار می‌دهند. همچنین با تأکید بر رویکرد شبکه‌سازی و تسهیل در تعاملات تجاری با کشورهای خارجی،  این نمایشگاه میزبان بیش از 3500 بازرگان، سرمایه‌گذار و تاجر خارجی از 120 کشور جهان است.
یکی از ویژگی‌های نمایشگاه ششم ایران اکسپو حضور گسترده و درخشان استان آذربایجان‌شرقی و اتاق بازرگانی تبریز در آن است. نمایشگاهی که با گذری در سالن‌ها و غرفه‌های مختلف آن می‌شد حضور پررنگ صنایع استان را مشاهده کرد.
مهم‌ترین اتفاقاتی که در این نمایشگاه با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی، یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز و مقامات اقتصادی از کشور سوریه، رخ داد، امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری فی‌مابین استانداری آذربایجان شرقی، اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی تبریز و فدراسیون اتاق‌های بازرگانی سوریه و ستاد اقتصادی ایران در کشور سوریه بود. در پی امضای این تفاهم‌نامه اتاق بازرگانی تبریز ‌همکاری‌های خود با این کشور را گسترش می‌دهد و توانایی مشارکت در ظرفیت‌های تازه‌ و استفاده نشده کشور سوریه را به دست خواهد آورد.
همچنین در رویدادی دیگر با حضور استاندار آذربایجان شرقی آیین افتتاح واحد تولید انواع کفش و کفی ورزشی با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت تکین فراوران راه ابریشم و برند نینوس ژاپن در منطقه ویژه اقتصادی سهلان برگزار شد.
همچنین با حضور مقام عالی استان تفاهم‌نامه همکاری برای تولید اکسل خودرو بین کارخانه محورسازان نورمک از استان آذربایجان شرقی با یک شرکت از کشور ترکیه در منطقه آزاد ارس برگزار شد.
از سوی دیگر تفاهم‌نامه ایجاد شهرک صنعتی ویژه شیشه استان آذربایجان شرقی هم در روز دوشنبه در ایران اکسپو ۲۰۲۴ منعقد شد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزارشی از این نمایشگاه و صحبت با مقامات اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی و تجار استان است.

آذربایجان شرقی یکی از برندهای صنعت و اقتصاد ایران است
محمد کلامی، معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، در ارزیابی خود از برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو گفت: برای اقتصادهای در حال توسعه، شناساندن فرصت‌ها، مزیت‌ها، جایگاه‌ها در بعد اقتصادی و حتی بعدهای اجتماعی و فرهنگی، یک امر اجتناب‌ناپذیر است. شما اگر می‌خواهید خودتان را به دنیا معرفی کنید، باید محملی را برای آمدورفت‌ها ایجاد کنید. فلسفه وجودی چنین نمایشگاهی این مطلب است و از این لحاظ برگزاری ایران اکسپو کار ارزشمندی است.
او ادامه داد: باید گام‌های بلندی برداریم تا به آن نقطه آرمانی برسیم. برای اینکه نمایشگاه تبدیل به قطبی در منطقه شود و توجه‌ها را به خود جلب کند، باید تلاش بیشتری کنیم. البته در نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل هیئت‌های خارجی بیشتری حضور دارند.
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: دو سال است که در نمایشگاه ایران اکسپو پاویونی هم برای استانداری‌ها و استان‌ها در نظر گرفته می‌شود تا بتوانند مزیت‌ها، داشته‌ها و فرصت‌های هر استان را به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی کنند. از سوی دیگر این فضا شرایطی را فراهم می‌کند تا واحدهای تولیدی و صنایع هر استان بتوانند وارد مبادلات بین‌المللی در حوزه صادرات شوند و تجار کشورمان به تجار کشورهای هدف لینک شوند.
کلامی ادامه داد: آذربایجان شرقی یکی از برندهای صنعت و اقتصاد ایران است و به‌نوعی کار ما نسبت به استان‌های دیگر کمتر است. امسال هم هیبت‌های زیادی در نمایشگاه به غرفه آذربایجان شرقی رجوع کرده‌اند. ما برنامه‌ریزی‌های زیادی هم برای بعد از برگزاری نمایشگاه انجام دادیم.
او تأکید کرد: هیئتی از چین در این نمایشگاه شرکت کرد و علاقه داشت که به تجار آذربایجان شرقی نمایشگاه بزرگی را به‌صورت رایگان اختصاص دهد تا تجار استان بتوانند محصولات خود را عرضه کنند.
کلامی در پایان صحبت‌های خود گفت: هدف ما در استان آذربایجان شرقی از شرکت در این نمایشگاه گسترش تجارت است. اگر تولید واگن باشد، تجارت لوکوموتیو است. تا تجارت شکل نگیرد، تولیدی شکل نخواهد گرفت. رویکرد من به‌عنوان معاون اقتصادی استانداری این است که در نمایشگاه امسال بتوانم روی صادرات و واردات کار کنم.
 
وقوع اتفاقات مثبت در نمایشگاه ایران اکسپو با برنامه‌ریزی قوی
یونس اکبرپور پایدار، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز، درباره ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران گفت: به نظر من یک برنامه‌ریزی قوی می‌تواند این نمایشگاه را به اتفاق متفاوتی تبدیل کند. اگر این نمایشگاه در اواسط سال برگزار شود، بهتر است زیرا اوایل سال برای جمع‌بندی مشکل‌ساز می‌شود.
او ادامه داد: ما بیشتر از این می‌توانیم توانایی‌های استان آذربایجان شرقی و اتاق بازرگانی تبریز را در نمایشگاه نشان دهیم به این شرط که نمایشگاه را در مجامع بین‌المللی هم خوب تعریف کرده‌ باشیم.
رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق بازرگانی تبریز تأکید کرد: ما به برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی برای رشد و پویایی اقتصادی نیاز داریم. شرکت در این نمایشگاه‌ها کمک می‌کند که بتوانیم خودمان و محصولات تولید شده در استان را معرفی کنیم. چون استان آذربایجان شرقی استانی است که توانمندی‌های خوبی در صادرات دارد و بعد از استان تهران صادرات در آن نقش اول را دارد.

ارتباط اعضای اتاق بازرگانی تبریز با نمایندگانی بیش از 23 کشور
سهند شهبازی، مسئول امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تبریز، با اشاره به حضور اعضای این اتاق در نمایشگاه ایران اکسپو 1403 گفت: برای اولین بار اتاق ایران تصمیم گرفت در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو به‌صورت مشارکتی با اتاق‌های شهری و اتاق‌های مشترک یک سالن را در اختیار بگیرد.
او ادامه داد: علاوه بر سالنی که به استانداری‌ها اختصاص یافته و استان آذربایجان شرقی هم طبیعتاً با همکاری اتاق بازرگانی تبریز مشارکت داشته، در پاویون اتاق ایران، اتاق تبریز هم دارای غرفه است. در این غرفه خدماتی که اتاق تبریز می‌تواند به اعضای خود و سایر اعضای اتاق‌های دیگر ارائه بدهد و همچنین توانمندی‌‌های استان و مزایای سرمایه‌گذاری و پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری استان در آن وجود دارد، معرفی می‌شود.
وی افزود: از طرف استان آذربایجان شرقی 15 صنعت در نمایشگاه شرکت کرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، موتوژن، گروه صنعتی آذر آغاج، شرکت نوردکاران فولاد غرب، داروسازی زهراوی، کلرپارس، داروسازی شهید قاضی، شرکت شیرین عسل، سرم‌سازی رازی و شرکت کفش آقانژاد هستند.
شهبازی تأکید کرد: همچنین منطقه ویژه اقتصادی سهلان که رتبه برتر را در کشور بین مناطق ویژه به دست آورده، در این نمایشگاه حضور دارد و منطقه آزاد تجاری اقتصادی ارس هم غرفه مستقلی را بر پا کرده است. همچنین شرکت پتروشیمی تبریز هم در سالن ویژه پتروشیمی‌ها حضور فعال دارد. علاوه بر این اتاق بازرگانی تبریز چند رویداد مهم را در جنب نمایشگاه برگزار کرد.
مسئول امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تبریز در پایان درباره مزایای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی گفت: بزرگ‌ترین امتیاز برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو، چون به‌صورت ویژه بحث صادرات را مدنظر قرار می‌دهد، برای استان آذربایجان شرقی و اتاق بازرگانی تبریز این بوده که از 23 کشور نمایندگانی در آن حضور پیدا و با ما ارتباط برقرار کردند. به‌نوعی برگزاری این نمایشگاه یک بازاریابی رایگان برای اعضای اتاق‌ها و فعالین اقتصادی است. اگر این فرایند ادامه‌دار باشد، حتماً نتیجه‌بخش خواهد بود.
 
تولید کفش ورزشی ایرانی و ژاپنی

یعقوب اصل ذاکر، مدیرعامل شرکت تکین فناوران راه ابریشم با اشاره به سرمایه‌گذاری مشترک این شرکت و شرکت نینوس ژاپن برای تولید کفش و کفی ورزشی در استان آذربایجان شرقی گفت: این برند ژاپنی در این کشور کارخانه تولید کفش ورزشی دارد.
او ادامه داد: هم‌اکنون کارخانه تولید این محصولات با سرمایه‌گذاری طرف ژاپنی و شرکت ما به‌عنوان طرف ایرانی در منطقه ویژه اقتصادی سهلان راه‌اندازی و اولین کفش‌های آزمایشی تولید شده است. شرکت نینوس ژاپن علاوه بر سرمایه‌گذاری، تکنولوژی خود را نیز به ایران آورده تا این محصولات تولید شود.
این فعال اقتصادی تصریح کرد: سطح کیفی کفش تولید شده توسط برند ما بسیار بالاست و در کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌تواند فروش داشته باشد. معضل بزرگ این صنعت در حال حاضر اجناس قاچاق است که به ایران وارد می‌شود و مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.

تولید جک کمپروسور برای اولین بار در ایران
محمد محمدی، مدیرعامل کارخانه محورسازان نورمک با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین این شرکت و یک شرکت از کشور ترکیه گفت: ما در ایران تا امروز تولید جک کمپروسور نداشته‌ایم و به‌عنوان اولین تولیدکننده این محصول در کشور، تکنولوژی لازم را از کشور ترکیه آورده‌ایم. انشالله ظرف 2 ماه آینده افتتاحیه خط تولید این محصول را خواهیم داشت.
او ادامه داد: این کارخانه در زمینی به مساحت 15هزار مترمربع و برآورد هزینه کلی 12 میلیون یورو احداث شده است. سرمایه‌‌گذاری این محصول به‌صورت 40 درصد از طرف خارجی و 60 درصد از طرف ایرانی انجام شده است. همچنین از همین الان سفارش‌هایی از روسیه گرفته‌ایم و امیدواریم بتوانیم بحث صادرات را گسترش دهیم.

گسترش زمینه‌های صادرات
فرامرز مصیبی، مدیرعامل شرکت گروه صنعتی آذر آغاج به‌عنوان تولیدکننده ام‌دی‌اف و نئوپان با روکش ملامینه، هم درباره محصولات این شرکت و حضور در نمایشگاه ایران اکسپو 1403 گفت: شرکت ما صادرکننده محصولاتمان به کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، ترکمنستان، عمان و... است.
او ادامه داد: ما در حال حاضر از نظر صادرات در وضع خیلی خوبی قرار داریم و با توجه به کیفیت محصولات در حال رقابت با محصولات کشورهای  اروپایی و ترکیه هستیم.
مصیبی تصریح کرد: امسال دومین بار است که در نمایشگاه اکسپو شرکت می‌کنیم. نمایشگاه خوب بوده و از کشورهای حوزه خلیج فارس، آفریقا و آسیای میانه در نمایشگاه شرکت کرده‌اند و امیدواریم بتوانیم با مذاکراتی که در نمایشگاه انجام می‌دهیم بحث صادرات را گسترش دهیم.
این فعال اقتصادی در پایان گفت: بازدیدکنندگان خارجی این نمایشگاه از کشورهای مختلف در این مکان حضور دارند و با تکنولوژی‌های موجود در ایران آشنا می‌شوند و این نمایشگاه به توسعه صادرات کمک زیادی می‌کند.
 
 گزارش: سجاد صداقت