تاریخ : چهارشنبه 1 آذر 1402
کد 4377

استقبال چشمگیر مردم از شانزدهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات و ماشین آلات مربوطه ایران

شانزدهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات و ماشین آلات مربوطه ایران از تاریخ 25 تا 28 آبان‌ماه سال‌جاری در تبریز در حالی به‌کار خود پایان داد که شاهد حضور پررنگ تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان و تبریز در نمایشگاه بودیم. البته در این بین نباید از استقبال گسترده مردم نیز غافل شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، رضا جعفری؛ مدیرعامل گروه صنایع غذایی پامین در گفتگو با خبرنگار اتاق تبریز، در خصوص برگزاری شانزدهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات و ماشین‌آلات مربوطه ایران گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها با موضوعات مختلف و به صورت منطقه‌ای، اتفاق بسیار مثبتی است و حتماً باید مورد حمایت قرار بگیرد.
وی افزود: برگزاری این نمایشگاه در استان آذربایجان‌شرقی که در حوزه صنایع غذایی، به‌خصوص شیرینی و شکلات حرفی برای زدن دارد،  باید به شکل ویژه اتفاق بیفتد و ما نیز در انجمن صنایع غذایی استان، از هر رویدادی که به عرضه و نمایش توانمندی‌های تولید‌های صنایع غذایی کمک کند، حمایت می‌کنیم. در این دوره از نمایشگاه نیز از شرکت‌های زیاید برای شرکت در نمایشگاه دعوت کردیم اما حضور تولید‌ی‌ها و صنایع، کمرنگ بود.
جعفری گفت: البته این نمایشگاه ایرادهای ساختاری در زمینۀ کف‌سازی، تهویه هوا و ... داشت و متولیان نیز به ناچار بی‌رسته سالن‌ها را پر کرده بودند. ما امیدواریم در دوره‌های بعدی، شرکت برگزارکننده با کمک مجموعه نمایشگاه بین‌المللی، استانداری و دیگر مسئولان استانی، بتوانند این مشکلات را بر طرف کنند.
تورج جودی؛ دبیر انجمن صنایع غذایی استان در رابطه با کیفیت برگزاری نمایشگاه گفت: اگر هدف از نمایشگاه، معرفی صنایع و بازاریابی در سطح کلان باشد، باید تخصصی‌تر و با کیفیت بالاتری برگزار شود.
وی افزود: بازدید عموم مردم از نمایشگاه، چشمگیر و قابل توجه است، اما برای توسعۀ تولید و صادرات نیازمند حضور بازدیدکنندگان متخصص و همچنین تجار بین‌المللی هستیم، که متأسفانه در این دوره از نمایشگاه اتفاق نیفتاد. همچنین همزمانی آن با نمایشگاه طلا و جواهر مشکلات را دوچندان کرده بود.
جودی تاکید کرد: اگر اتحادیه‌ها، برگزارکنندۀ نمایشگاه‌های تخصصی باشند، کیفیت به مراتب افزایش می‌یابد. وی ادامه داد: با توجه به تخصص و تسلط اتحادیه‌ها بر زیر و بم شرکت‌های تولیدی، توزیعی و صادراتی، حضور و متولّی‌گری آن‌ها در برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست مؤثرتر خواهد بود.
فلاح؛ مدیر غرفۀ فروش برنج که از آمل برای شرکت در این جشنواره آمده بود، در خصوص بی‌برنامگی مسئولان نمایشگاه گفت: طی این چند روز محل غرفۀ من سه مرتبه تغییر کرد و در نهایت غرفه‌ای به من داده شد که بزرگتر از نیاز بود و در نهایت من ناچار شدم، هزینۀ بیشتری بابت غرفه‌ای پرداخت کنم که از آن راضی نبودم.

بر اساس این گزارش، دیگر غرفه‌داران از استقبال مردم و فروش محصولات راضی بودند و این نشان‌دهندۀ این است که این نمایشگاه بیشتر مورد استقبال جامعۀ عمومی هدف بوده و اهداف بلندمدت در خصوص تولید و صادرات را دنبال نمی‌کرده است.
به نظر می‌رسد از مشکلات اساسی شانزدهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات و ماشین‌آلات مربوطه ایران، عدم برنامه‌ریزی، اطلاع‌رسانی و کج‌سلیقگی در چینش غرفه‌ها بود. اختصاص سالن کوچک (پروین اعتصامی) به غرفه‌های مربوط به ماشین‌آلات صنعتی و قرار دادن برخی صنایع تولیدی مثل بشارت در کنار ماشین‌آلات، باعث سردرگمی بازدیدکنندگان و در نتیجه ایجاد بی‌نظمی شده بود و ظاهرا ستاد اجرایی نمایشگاه نیز چندان پاسخگوی غرفه‌داران نبود.
 
 
 

 
آلبوم تصاویر شانزدهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات و ماشین آلات مربوطه ایران