تاریخ : شنبه 25 تير 1401
کد 3215

در نشست هماهنگی همایش سرمایه‌گذاری مطرح شد؛

آمادگی اتاق تبریز برای همکاری در برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری

عضو هیأت نمایندگان اتاق تبریز از آمادگی این اتاق برای برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر‌های استان آذربایجان شرقی خبر داد.
جلسه هماهنگی برگزاری همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر‌های استان آذربایجان شرقی با حضور مدیرکل امور شهری و شورا‌های استانداری، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تبریز، مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان، نمایندگان اداره کل امور اقتصادی و دارایی و دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری و رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و صنعت احداث اتاق، مسئول کمیته صنعت احداث این کمیسیون و دبیر اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

جمشید برزگر، رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و صنعت احداث اتاق بازرگانی تبریز با اعلام آمادگی این اتاق در همراهی در برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر همایش سرمایه‌گذاری در شهر‌های استان، بر لزوم واکاوی علل توفیق و عدم توفیق پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهری در گذشته تأکید و عواملی همچون عدم اهلیت سرمایه‌گذار، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط همچون، شهرداری، میراث فرهنگی و... واگذاری پروژه بدون مصوبه کمیته ماده ۵، داشتن معارض را در عدم توفیق پروژه‌ها مؤثر عنوان و اظهار نمود: لازم است در طرح‌های سرمایه‌گذاری جدید این موارد مد نظر قرار گیرد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور، با اشاره به اینکه همایش سرمایه‌گذاری در شهر‌های استان در سطح ملی برگزار خواهد شد، به استفاده از ظرفیت این تشکل ملی و همچنین کمیسیون تحت ریاست وی در اتاق بازرگانی ایران(صنعت احداث و خدمات فنی و مهندسی) از طریق هماهنگی تشکل‌های سراسری مربوطه در راستای برگزاری این همایش تأکید کرد.

برزگر در خصوص موضوع خلط سرمایه‌گذاری با پیمانکاری گفت: پیمانکاران فعالی را داریم که در قالب مشارکت با دستگاه‌های اجرایی، هم به عنوان سرمایه‌گذار و هم به عنوان پیمانکار، پروژه‌ها را اجراء می‌کنند که نمونه بارز آن بزرگراه تبریز- بازرگان است.

مرتضی موحد نیا، مدیرکل امور شهری و شورا‌های استانداری با بیان اینکه تبریز و استان در بحث سرمایه‌گذاری شهری پیشتاز است و در دهه ۹۰، در استان همایش‌های خوبی در راستای جذب سرمایه‌گذاری انجام گرفته است، به موضوع تعلل و عدم تداوم این همایش‌ها پرداخت و در مورد تفاوت سرمایه‌گذاری شهری با دیگر حوزه‌ها گفت: سرمایه‌گذاری‌های شهری همواره در معرض دید شهروندان هستند و انتظار مردم از مدیریت شهری بیشتر بوده و در سرمایه‌گذاری شهری، اصل مردم هستتد و همراهی و مشارکت مردم مهم است.

مدیرکل امور شهری و شورا‌های استانداری افزود: از سال ۱۴۰۰، در بحث مدیریت شهری مقرر شده که تنها به درآمد شهرداری‌ها اکتفاء نکنیم و در جذب سرمایه‌گذاری هم ورود کنیم و در این راستا ۷۲ شهرداری استان، بسته‌های سرمایه‌گذاری را آماده نموده‌اند تا به سرمایه‌گذاران ارائه کنند و دبیرخانه دائمی برای جذب سرمایه‌گذاری تشکیل شود و همچنین علل توفیق یا عدم توفیق پروژه‌های سرمایه‌گذاری واکاوی شود.

موحد نیا از تشکیل شورای عالی سرمایه‌گذاری در استان با ریاست استاندار محترم و کارگروه و کمیته کارشناسی مربوطه و تدوین میثاق نامه سرمایه‌گذاری که پس از نشست‌های متعدد با حضور مسئولان دولتی، قضایی و... استان، تدوین شده است، خبر داد.

مدیرکل امور شهری و شورا‌های استانداری با اشاره به لزوم حضور اتاق بازرگانی تبریز در ستاد عالی مدیریت شهری، مشارکت اتاق بازرگانی تبریز در این همایش را با معرفی و جذب سرمایه‌گذاران خواستار شد.

جعفر محرم پور، دبیر اتاق بازرگانی تبریز، با اشاره به ملی بودن این همایش، انتخاب زمان مناسب و عدم تقارن با مناسبت‌های مذهبی و همچنین در نظر گرفتن مشوق‌ها و ترغیب‌کننده بودن طرح‌ها را جهت جذب سرمایه‌گذار حائز اهمیت عنوان نمود.

عبدل‌زاده، مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان به بحث آسیب‌شناسی در پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهری پرداخت و اظهار نمود: در پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهری، گا‌هاً در جایگاه سرمایه‌گذاری با پیمانکاری خلط می‌شود.

عبدل‌زاده افزود: بسته‌های سرمایه‌گذاری مربوط به ۷۲ شهر استان، آماده شده که باید پایش و ارزیابی آن‌ها انجام شود و فرهنگ و چارچوب سرمایه‌گذاری را باید از اتاق بازرگانی به عنوان نهاد تخصصی سرمایه‌گذاران اخذ نماییم.

رضا خلیلی، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تبریز با تأکید بر پتانسیل‌های استان در بحث سرمایه‌گذاری‌های شهری، خواستار طرح موضوع همایش سرمایه‌گذاری شهر‌های استان در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان و بحث، تبادل نظر، تصویب و تسهیل موارد مربوط به بسته‌های سرمایه‌گذاری، نحوه تعامل با بخش خصوصی و سایر موارد مرتبط در این شورا شد. وی همچنین خواستار حضور نماینده‌ای از اتاق بازرگانی در کارگروه این همایش شد.

نیر مددی، نماینده دفتر امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری بر اهمیت شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهری و آماده‌سازی بسته‌های سرمایه‌گذاری در قالب فرم‌های استاندارد یونیدو تأکید کرد و چالش‌های اقتصادی و نوسانات ارزی را از دلایل عدم تعریف پروژه‌ها در قالب فرم‌های یونیدو عنوان نمود.

زهرا جلیلی، نماینده اداره کل امور اقتصادی استان، با اشاره به خلط موضوع سرمایه‌گذاری با پیمانکاری در پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهری گفت استفاده از شرکت‌های توسعه‌گر developer و promoter در راستای تأمین مالی و همچنین معرفی سرمایه‌گذار برای پروژ‌های شهری ضروری می‌باشد و بهتر اینست که سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری و سایر سازمان‌های مسئول نسبت به بازنگری طرح‌ها و تعریف مشوق‌ها و جذابیت طرح‌ها اقدام نماید.

یوشع موسالو، نماینده دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری در مورد اقدامات اجرایی این دفتر و پروسه و اقدامات و هماهنگی با شهرداران شهر‌های استان در آماده نمودن بسته‌های سرمایه‌گذاری و احصاء عناوین پروژه‌های مورد نیاز برای شهر‌ها گزارشی ارائه نمود.
محمد اسمعیل اکبری، مسئول کمیته صنعت احداث کمیسیون بهبود محیط کسب و کار خواستار حضور شرکت‌های خدمات‌رسان در ترکیب ستاد برگزاری همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر‌های استان به دلیل ضرورت ارائه خدمات و مساعدت‌های آن‌ها در تکمیل پروژه‌ها شد.