تاریخ : جمعه 13 خرداد 1401
کد 3133

وزیر صمت:

برنامه دو ساله در حوزه خودروسازی تاکنون موفقیت آمیز بوده است/ ایجاد صندوق های تامین مالی در اینده

وزیر صمت گفت: در صنعت خودروسازی برنامه‌ی دو ساله‌ای را تعیین کردیم که تاکنون رضایت‌بخش بوده و به خوبی اجرا شده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، سیدرضا فاطمی امین در دیدار فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در محل اتاق تبریز اظهار کرد: تبریز و آذربایجان شرقی در حوزه‌ی صنعت، معدن و تجارت در منطقه پیشرفته بسیاری کرده‌ که در دیگر استان‌ها چنین فرهنگ صنعتی شکل نگرفته است.
 
وی با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی اهالی اقتصاد استان، ادامه داد: یکی از چالش‌هایی که ذکر شده، نقدینگی و تامین مالی بود. نظام بانکی و تامین بازار سرمایه افت بالایی دارد و به راحتی نمیتوان آن را اصلاح کرد لذا وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته برای حل این مشکل بر روی چند موضوع متمرکز شد که یکی از آنها تامین مالی زنجیره‌ای بود.
 
وزیر صمت افزود: مورد بعدی که انجام شد، پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب سامانه جامع تجارت بود که انحراف منابع را از بین می‌برد و بانک مرکزی نیز برای اجرای آن کمک می‌کند. همچنین اقدام بعدی که در برنامه داریم، ایجاد صندوق‌های تامین مالی است که در آینده اجرا می‌شود.
 
فاطمی امین در در خصوص رشد اقتصادی هشت درصدی، خاطرنشان کرد: کسب رشد اقتصادی هشت درصد فعالیت ویژه‌ای نمی‌خواهد و اگر به رشد هشت درصدی برسیم، هنوز به مقدار رشد در سال ۹۷ می‌رسیم که باید در این راستا واحد‌های راکد فعال شوند و سرمایه گذاری آغاز شود.
 
وی اضافه کرد: موضوع بعدی که مطرح شد ارز مبنای محاسبه‌ی واردات بود و این قانون سال گذشته مطرح شد و در بودجه ۱۴۰۰ نیز گنجانده شد اما اجرا نشد چراکه فضای آن فراهم نبود؛ لذا دو اقدام را در این راستا انجام دادیم که سود بازرگانی را در بسیاری از موارد به نصف کاهش دادیم و لایحه‌ای نیز به مجلس ارائه کردیم تا حقوق گمرکی از چهار به یک کاهش یابد.
 
وی با اشاره موضوع واردات کالاها گفت: در خصوص واردات کالاها نیز دولت باید اولویت گذاری، تنظیم‌گری ، پشتیبانی، تسهیل و نظارت کند که اگر خود برای خرید آن اقدام کنید، قطعا از مقدار تعیین شده‌ دولت ارزان‌تر می‌خرید.
 
وزیر صمت اضافه کرد: پیش از این واردات گندم بر عهده‌ی بازرگانی دولتی بود که حذف شد و امروز خرید آن برای همه آزاد است.
 
وی همچنین بیان کرد: در مورد مس آذربایجان نیز معدن مس سونگون به اندازه‌ی کافی بزرگ است و می‌تواند یک شرکت مستقل شود که از چند سال پیش آن را در برنامه‌های خود قرار دادیم و رئیس جمهوری محترم نیز مستقل شدن آن را اعلام کردند.
 
وی اظهار کرد: سطح نیروی انسانی و ظرفیت صنعتی ایران در منطقه کم نظیر است اما در دو قسمت ضعف وجود دارد که اغلب در صنایع خود را نشان می‌دهد؛ اولین مورد ضعف در مدیریت است که در صنایع غذایی و لوازم خانگی چندان نمود ندارد اما در زمینه‌ی خودروسازی به لحاظ پیچیدگی آن، کاملا دیده می‌شود و دومین مورد ضعف در مدیریت فعالیت‌های کلان اقتصادی است.
 
فاطمی امین در ادامه تاکید کرد: در صنعت خودروسازی برنامه‌ی دو ساله‌ای را تعیین کردیم که تاکنون رضایت‌بخش بوده و به خوبی اجرا شده است.
 
وی یادآور شد: ارتقاء مالیات کارکنان نیز به خوب انجام شده و وضعیت بسیار مناسب است که در دفتر تخصصی خود چهار گروه را ایجاد کردیم و اگر بخواهیم صنعت ما رشد کند، باید بر روی ارتقاء آنها متمرکز شویم.
 
وی در خاتمه تاکید کرد: باید در صنایع بالادست گاز ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شد که نشده است و مهمترین نکته‌ای که در قانون بودجه امسال در نظر گرفته شد، این بود که قیمت گاز برای نیروگاه‌های واحد تولیدی مطابق نیروگاه وزارت نیرو باشد که این بسیار مهم است.
 
آلبوم تصاویر نشست فعالان اقتصادی استان با وزیر صمت