در ۱۱ ماهه سال ۹۸ معادل ۳۹ میلیارد دلار صادرات و ۴۰ میلیارد دلار واردات به ثبت رسیده است.
مهدى مير اشرفى، رييس كل گمرك ایران :
در ۱۱ ماهه سال ۹۸ معادل ۳۹ میلیارد دلار صادرات و ۴۰ میلیارد دلار واردات به ثبت رسیده است.
ايران تنها کشوری است که دو کریدور شمال-جنوب و شرق- غرب در آن قطع میشود و باید از این موقعیت به نفع تجارت خارجی کشور استفاده کرد.
بيش از ۱۵۰ میلیون تن صادرات در یازده ماهه صورت گرفته در حالی که سختترین شرایط را برای صادرات کالا داریم.
باید فعالیتهای گمرکی را هم تا حد امکان الکترونیکی کرد.
چنانچه تجارت در کشور تسهیل شود، میتوان سهم بیشتری در تجارت دنیا داشت؛ این در حالی است که در قرن فعلی قرن آسیا است و باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.
رئیس کل گمرک ایران با انتقاد از اینکه ایران هیچگاه نقشه تجاری نداشته است، افزود: از مجموع ۴۵ هزار میلیارد دلار بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل دریایی است و کشورهایی که به آبهای آزاد راه دارند، امکان بالقوه و عجیبی در بهره از تجارت خارجی دارند و آنکتاد هم در دهه ۴۰ اعلام کرده که با توجه به موقعیت جغرافیایی، ایران دارای بخت جغرافیایی است و چند هزار کیلومتر مرز آبی دارد؛ بنابراین همان زمان آنکتاد به ایران پیشنهاد داده که باید در بندرعباس منطقهای ایجاد شود که ترانزیت بار را به عهده کرده و در مرکز کشور نیز شهر فرودگاهی انجام داده تا بتواند ترانزیت مسافر داشته باشد.
هر یک روز معطلی محموله معادل یک درصد قیمت تمامشده است و هر چقدر معطلی در گمرکات داشته باشیم، هزینه تجارت را بالا بردهایم؛ این در حالی است که گمرک ایران دیتای قبل از حمل، دیتای حین حمل و نه اینکه کالاهای مرتبط وارداتی در زمان رسیدن به گمرک در اختیار ندارد؛ درحالیکه اکنون با توجه به قطعی سوئیفت و ال سی، اطلاعات اندک هم در اختیار گمرک قرار نمیگیرد.
بالای ۱۵۰ میلیون تن صادرات در یازده ماهه صورت گرفته است؛ در حالیکه سختترین شرایط را برای صادرات کالا داریم و به نوعی شرایط فوق حاد است؛ ضمن اینکه صادرات نیز ۴ برابر واردات است؛ این در حالی است که باید فعالیتهای گمرکی را هم تا حد امکان الکترونیکی کرد.
هر یک روز معطلی محموله معادل یک درصد قیمت تمامشده است و هر چقدر معطلی در گمرکات داشته باشیم، هزینه تجارت را بالا بردهایم .