تاریخ : دوشنبه 23 مهر 1403
کد 5202

در سلسله نشست‌های گفتگوی محیط زیستی در اتاق تبریز مطرح شد؛

باغ گلستان؛ گنجینه‌ای از تاریخ و درختان کهنسال تبریز

سلسله نشست‌های گفتگوی محیط زیستی با حضور فعالان فرهنگی و محیط زیستی تبریز با محوریت «فضای سبز تبریز - ارزش‌ها و کارکردها» و «آشنایی با پارک تاریخی گلستان باغی» به‌میزبانی اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازگانی تبریز، در ابتدای این جلسه، مجید رحمانی؛ عضو هیئت مدیره خانه فعالین محیط زیست، اهمیت مکان‌های تاریخی شهر تبریز را یادآور شد و بر لزوم توجه بیشتر مسئولان به حفظ و نگهداری این آثار تأکید کرد.
وی از فعالان محیط زیستی درخواست کرد که با مطالبه‌گری صحیح به بهبود وضعیت موجود کمک کنند.
 
فضای سبز شهری از دیدگاه علم
وحید پارسا؛ کارشناس محیط زیست، در بررسی علمی خود به تأثیرات منفی شهرنشینی بعد از انقلاب صنعتی اشاره کرد و افزود: مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا، گرم شدن کره زمین و بروز سیلاب‌ها، از پیامدهای این تغییرات هستند.
وی از فضای سبز به ‎عنوان راهکاری برای کاهش این معضلات نام برد و به اهمیت فضاهای سبز شهری در کاهش آلودگی صوتی، کاهش دمای هوا و بهبود سلامت شهری اشاره کرد.
 پارسا همچنین آماری از وضعیت درختان تبریز ارائه داد و اعلام کرد که در سال ۱۳۹۹، تعداد ۴۸ نوع درخت با تراکم ۷۹ درخت در هر هکتار در این شهر شناسایی شده است.

باغ گلستان از منظری دیگر
سولماز عظیم‌زاده؛ عضو هیئت‌مدیره خانه فعالین محیط زیست، در این نشست به تاریخچه باغ‌های ایرانی و پارک‌های شهری در دوره قاجار پرداخت و تأثیر باغ گلستان بر تاریخ تبریز را برجسته کرد.
وی یادآور شد: برخی از درختان کهنسال این باغ تاریخی به دوره قزل ارسلان برمی‌گردند و وجود درختانی با قدمت ۴۰۰ ساله نشان از اهمیت این مکان دارد.
وی افزود: در شهر تبریز نیز ۳۰ _۴۰ درخت کهنسال داریم که قطرشان به بالای ۴ متر می‌رسد که ۳ تا از آنها در باغ گلستان هستند.
 
مشکلات مدیریت فضاهای سبز شهری
محمدحسین حسن‌زاده؛ از مدیران سابق فضای سبز شهر تبریز، از نبود مدیریت مناسب برای فضای سبز این شهر انتقاد و اضافه کرد: اولویت مدیران به حقوق کارگران محدود شده است و مسائل مهمی چون آبیاری و مدیریت صحیح فضای سبز نادیده گرفته شده است.
وی گفت: در سال گذشته، بسیاری از مناطق فضای سبز تبریز تنها چند بار آبیاری شده و برخی از آنها دچار تنش آبی شدید شده‌اند.

مشکلات باغ گلستان
احد رحمانی؛ رئیس هیئت مدیره خانه فعالین محیط زیست، از مشکلات و تخلفات اخیر در باغ گلستان خبر داد و تأکید کرد: پیگیری‌ها برای جلوگیری از آسیب بیشتر به این مکان تاریخی ادامه خواهد داشت.
وی افزود که شهردار تبریز مسئول اصلی در این تخلفات است و توقف عملیات آسیب‌رسان به باغ گلستان به طور جدی دنبال خواهد شد.

گزارش: فرانک نوروزی

 
آلبوم تصاویر سلسله نشست‌های گفتگوی محیط زیستی