بیست و هشتمین نمایشگاه تخصصی صنعت خودروی ایران - تبریز موسوم به Expo Automobile Tabriz 2024 و در زمره سه رویداد خودرویی کشور به کار خود پایان داد. در این نمایشگاه تخصصی که در آن خودروسازانی از استانهای آذربایجانشرقی، تهران، البرز، سمنان، قزوین، مرکزی، منطقه آزاد قشم و سایر مناطق حضور داشتند، انواع خودروهای سبکوسنگین، دیزلی، تجاری، خدمات سیار خودرویی، کارگزاری بیمه و قطعات وابسته خودرو در معرض نمایش علاقهمندان و متخصصان این حوزه قرار گرفت. در این نمایشگاه برندهای مطرح استانی همچون لیفتراکسازی سهند، خودروسازان دیزلی آذربایجان، ارس خودرو دیزل، ایدم، چرخشگر و غیره در این نمایشگاه حضور داشتند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، به گفته کارشناسان، ایجاد بستری مناسب برای معرفی آخرین دستاوردها و فناوریهای صنعت خودرو، ایجاد فرصتهای تجاری جدید برای تولیدکنندگان داخلی، تقویت ارتباطات بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان و همچنین ارتقای دانش فنی فعالان این حوزه از جمله اهداف اصلی برگزاری این نمایشگاه تخصصی بود.
نکته جالب توجه بیست و هشتمین نمایشگاه صنعت خودروی تبریز ۲۰۲۴ را شاید بتوان آغاز فصل نوینی در گشایش نمایشگاههای بینالمللی با حضور مدیر ارشد استان دانست که بالاخره پس از گذشت چند ماه بلاتکلیفی، استاندار جدید آذربایجانشرقی به افتتاح رویداد صنعت خودرو رفت و پای درد دل صنعتگران آذربایجان نشست.
تولید یک خودرویی با برند و کیفیت اروپایی در آذربایجانشرقی اولویت ماست
استاندار جدید آذربایجانشرقی در بازدید خود از نمایشگاه صنعت خودروی ایران - تبریز که نخستین حضور او در آیین گشایش نمایشگاههای بینالمللی تبریز قلمداد میشود،گفت: حضور شرکتهای متعدد خودروسازی در این نمایشگاه قابل قبول بود، نکته جالب توجه نیز، ارائه ابتکار و خلاقیتهای فنی در میان خودروسازان داخلی بود که موجب افزایش کیفیت تولیدات آنها شده و به لحاظ کاربری، یک تنوع خاص محسوب میشود.
بهرام سرمست افزود: اما از آنجایی که بنیانهای خودروسازی در صنعت قطعهسازی آذربایجانشرقی وجود دارد میتوان به تکمیل زنجیره تولید محصولات متنوع در حوزه خودروسازی در داخل استان پرداخت.
وی اضافه کرد: در حقیقت، باید مقدمات تولید یک خودروی خاص با برند و کیفیت اروپایی را در آذربایجانشرقی فراهم کنیم تا انگیزه بیشتری از لحاظ رقابتپذیری به خودروسازان داخلی داده شده و تولید خودروهای باکیفیت تقویت شود.
سرمست با تاکید بر اهمیت صنعت خودروسازی در اشتغالزایی گفت: شرط اصلی، آن است که حتماً بهسوی افزایش کیفیت و رقابتپذیری در تولیدات داخلی خودرویی حرکت کنیم، از نظر سهم بازار و میزان مصرف سوخت، تولیدات داخل کشور ما اساساً غیرقابل قبول هستند؛ زیرا به طور حتم باید در مصرف بنزین صرفهجویی به عمل آید.
استاندار جدید آذربایجانشرقی بر ضرورت تولید خودروهای هیبریدی و برقی پرداخت و اظهار کرد: حرکت بهسوی تولید خودروهای هیبریدی باید همانند سایر کشورهای جهان در دستور کار خودروسازان ما قرار گیرد؛ خودروهای باکیفیتی که بتوانند متناسب با نام کشور و شایسته استفاده شهروندان ما عرضه شوند.
آذربایجانشرقی از لحاظ فناوری روز جهان، مشکلی برای تولید خودرو ندارد
رئیس کمیته خودروی کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه آذربایجانشرقی یکی از قطبهای صنعتی کشور است گفت: از بیش از ۶۰ سال قبل در زمینه صنعت خودرو و قطعهسازی سرمایهگذاریهای مناسبی در این استان صورت گرفته و آن را به یکی از قطبهای اصلی قطعهسازی و خودروسازی کشور تبدیل کرده است.
یونس اکبرپور پایدار افزود: آذربایجانشرقی با داشتن ۱۰ خودروساز یکی از استانهایی است که بیشترین فراوانی را در حوزه خودروسازی با بیشترین خودروسازان تجاری به خود اختصاص داده است، این امر مزیتی بزرگ برای این استان است تا به هاب تولید خودروهای تجاری تبدیل شود.
وی با اشاره مشکلات عدیده خودروسازان داخلی افزود: عمده مشکلات فعالان این حوزه از نحوه اعمال استانداردهای ۸۵ گانهای نشأت میگیرد که هر روز هم دشوارتر میشوند، از سوی دیگر تحریمها نیز باعث شده تا خودروسازان ما آن طور که بایدوشاید طبق آن استانداردها نتوانند به تولید محصول نهایی بپردازند.
رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه اگر بخواهیم صنعت خودروسازی شکوفا شود، ابتدا باید صنعت قطعهسازی رونق بگیرد، اضافه کرد: متأسفانه فرسودگی ماشینآلات و دستگاههای تولید قطعات خودرو نیز باعث شده صنعت قطعهسازی نیز با مشکلات عدیدهای مواجه شود که البته نیاز به نوسازی دارند و وقت آن رسیده تا صنعت قطعهسازی نیز بهموازات خودروسازی جان دوبارهای بگیرد.
اکبرپور پایدار تأکید کرد: خودروسازان فعال داخلی اکنون بهخوبی فعالیت میکنند وجود شرکتهای بزرگ چرخشگر و ایدم در شرقی امتیاز ویژهای برای صنعت خودروسازی کشور است؛ زیرا تولیدکننده موتورهای دیزلی و گیربکسهای سنگین هستند و این محصولات میتوانند نیاز 33 خودروساز کشور را تامین کنند.
وی ادامه داد: اگر کارخانههای ایدم و چرخشگر مورد حمایت قرار گیرند، سالانه بالغ بر ۱۰ هزار موتور و گیربکس باکیفیت داخلی تولید خواهد شد و اگر این شرکتها فعالتر شده و با تمام ظرفیت فعالیت کنند، میتوانند مزیت ارزآوری را خلق کرده و از واردات بیرویه موتور و گیربکس نیز جلوگیری کنند.
رئیس کمیته خودروی کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه با نوع رفتارها و قوانین داخل کشور عملاً موجب رونق محصولات چینی شدهایم، متذکر شد: اگر این حجم از سرمایهگذاری در شرکتهای داخلی و بهویژه ایدم و چرخشگر انجام شود، میتوان جهشهای قابل ملاحظهای در چرخه تولید خودرو در داخل استان انجام داد.
اکبرپور پایدار یکی از مزیتهای فوقالعاده آذربایجانشرقی را پیشران بودن این استان در تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی دانست و یادآور شد: بخش خصوصی آذربایجانشرقی به دنبال آن است که قطب سوم خودروسازی را در تبریز ایجاد کند و مطمئن هستیم با فعالیتهایی که انجام میدهند، در یک سال آینده این اتفاق خواهد افتاد و همت همگی بر آن است تا این خودرو در تبریز تولید شود.
این فعال حوزه قطعات خودرو با اشاره به اینکه از لحاظ فنی مشکلی برای تولید خودرو در تبریز نداریم، تأکید کرد: هر قطعهای که واحدهای صنعتی شهرهای دیگر نتوانند نسبت به تولید آن اقدام کنند، میتوان در این شهر تولید کرد، این امر نشان میدهد که قدرت فنی صنایع قطعهسازی آذربایجانشرقی بسیار بیشتر است، اما از لحاظ سختافزاری باید سرمایهگذاریهای بزرگی در این حوزه انجام شود تا به تولیدات باکیفیت دست یابیم.
تولید حدود ۲۰ درصد نیاز بازار مصرف لیفتراک داخل کشور در تبریز
مدیر تولید شرکت لیفتتراکسازی سهند تبریز، لیفتراک را یک خودروی صنعتی دانست که تولیدات آن در دو رِنج دیزلی و گازی - بنزینی انجام میگیرد و گفت: تقریباً میتوان گفت اکثریت قطعات این محصولات در داخل کشور تولید میشوند.
ناصر مونسیان با ذکر این نکته که اخیراً دیفرانسیل خودروهای تولیدی را در تبریز بومیسازی کردهایم، افزود: یک اقدام جالب هم در مورد گیربکس الکتریک انجام دادهایم که در آینده نزدیک، گیربکس این دستگاهها را نیز در رده تولید قرار داده و به بازار هدف ارائه خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: در طرح موتور و دیفرانسیل لیفتراک نیز از موتورسازان تراکتورسازی تبریز الهام گرفته و به نحو مطلوب به تولید آنها میپردازیم، مشکل خاصی در حوزه تولید نداریم و از نظر کاری، کیفیت محصولات نسبت به ادوار قبل پیشرفت محسوسی داشته و خوشبختانه بازار فروش داخل کشور نیز بسیار گسترده است.
مونسیان در بخش دیگری از اظهارات خود از بروز برخی مشکلات در عرصه تولید سخن به میان آورد و یادآور شد: از نظر نقدینگی و تأمین قطعات با مشکلاتی مواجه هستیم و اگر این مسائل حل شود، میتوانیم حدود ۲۰ درصد نیاز بازار مصرف لیفتراک داخل کشور را پوشش دهیم.
عضو هیئتمدیره شرکت لیفتراکسازی سهند درباره نحوه برگزاری و کیفیت نمایشگاه صنعت خودروی تبریز نیز توضیح داد: نمایشگاه از نظر بازدید و کیفیت برگزاری، مناسب بود؛ زیرا از طرح سؤالاتی که بازدیدکنندگان از نوع تولیدات و صنعت خودروسازی و خودروهای دیزلی و صنعتی داشتند میتوان دریافت بیشتر بازدیدکنندگان متخصص در آن حضور یافتند که با مشورت با آنها توانستیم به پیشرفتهای قابل ملاحظهای در تولیدات لیفتراک آذربایجانشرقی در آینده نزدیک دست یابیم.
شرایط فنی لازم برای رعایت برخی از استانداردها در داخل کشور فراهم نیست
مدیر تضمین کیفیت شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان وابسته به صنایع تراکتورسازی تبریز که سابقه تولید انواع خودروهای برند آذرخش را در چنته دارد، گفت: این شرکت با قدرت تمام وارد حوزه تولید خودروهای تجاری شده است، حسب تصمیم مدیریت کلان مجموعه، خودروهای ۱۱ تُنی تولید و به بازار عرضه میشود و محصولات جدید ۶ و ۹ تنی نیز با اخذ تأییدیه به بازار فروش کشور وارد خواهند شد.
یعقوب اسدی افزود: امروزه مسئله تخصیص ارز، خودروسازان استان و کل کشور را شدیداً به خود درگیر کرده است، از بابت تأمین قطعاتی که به آنها نیاز دارند، بهشدت در مضیقه هستند و باید متولیان بخش صنعت راهکاری برای آن بیندیشند.
وی در مورد مباحث رعایت استاندارد در تولیدات نیز تأکید کرد: با وجود اینکه خودروسازان داخلی همواره خود را متعهد به رعایت پارامترهای استاندارد میدانند، اما شرایط فنی جهت رعایت برخی از استانداردها در داخل کشور فراهم نیست.
اسدی اضافه کرد: مهم این است که خودروسازان داخلی، خود را با استانداردها همگام کنند، اما زیرساخت و شرایط لازم آماده نیست و آنها را با مشکلات متعددی مواجه میکند و ضروری است جهت تولید محصولات باکیفیت در چند سال آینده حتماً به خِرد جمعی در میان فعالان این حوزه دست یابیم.
بر اساس این گزارش، یکی از جذابیتهای اصلی بیست و هشتمین نمایشگاه تخصصی صنعت خودروی تبریز، رونمایی از محصولات جدید خودرویی توسط برخی از شرکتهای خودروسازی بود که این امر، موجب افزایش تعداد بازدیدکنندگان گردید.
گفتنی است علاوه بر نمایش محصولات جدید، امکان تست درایو برخی خودروها و برگزاری کارگاههای آموزشی نیز در این نمایشگاه فراهم گردید و این فرصت، کمک کرد تا برخی از شهروندان پیش از خرید، خودرو موردنظر خود را به طور کامل بررسی کنند، کمااینکه امکان خرید آنی برای برخی از خودروهای حاضر در این نمایشگاه از جمله پیکاپها فراهم شده بود.
گزارش: شهرام صادقزاده