تاریخ : جمعه 30 شهريور 1403
کد 5121

آیین بزرگداشت ۱۵۰ سالگی حاج محمد نخجوانی در اتاق تبریز برگزار شد

مراسم یادبود و آیین بزرگداشت ۱۵۰ سالگی حاج محمد نخجوانی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، در این آیین باشکوه، خانواده و نوادگان حاج محمد و حسین نخجوانی به همراه دوست‌داران و علاقه‌مندان وی حضور داشتند، سیروس نخجوانی، نوه حاج محمد نخجوانی، به نمایندگی از خانواده نخجوانی در این مراسم با اشاره به یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های پدربزرگ خود، گفت: حاج محمد نخجوانی به جمع‌آوری نسخ خطی ارزشمند از سراسر جهان علاقه‌مند بود و کتب با ارزشی در اختیار داشت که از آن جمله می‌توان بهد نسخه‌ای از انجیل که روی پوست ماهی نوشته شده و تنها دو نسخه از آن در جهان موجود است، اشاره کرد‌.
وی گفت: تمامی کتاب‌های پدربزرگم طبق وصیت وی به کتابخانه ملی تبریز اهدا شده است.
علی حامد ایمان، مدیر مسئول مجله غروب نیز در این مراسم به نقش و اهمیت تاریخی حاج محمد نخجوانی اشاره کرده و گفت: محمد نخجوانی فقط یک اسم نیست؛ او نماینده یک عصر و مکتب فکری است. او مأموریتی داشت که کمتر کسی قادر به انجام آن بود. حتی با فوت وی، نام او از تاریخ این ملت محو نخواهد شد. چراکه فراموش کردن نام او به معنای از دست رفتن بخش مهمی از تاریخ ماست.
حسن علیزاده پروین، رئیس شورای سیاست‌گذاری مجله غروب، نیز در این مراسم بر ضرورت شناخت شخصیت‌های تاریخی برای نسل جدید تأکید کرد و گفت: عدم تمایل نسل جوان به شناخت افراد تاثیرگذار تاریخی نگران‌کننده است و مجله غروب وظیفه خود می‌داند که با معرفی این شخصیت‌ها، به حفظ و انتشار تاریخ کمک کند.
در ادامه این مراسم پس از تجلیل از آثار، نامه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی حاج محمد نخجوانی، از پرتره و مستند حاج محمد نخجوانی رونمایی شد.
گفتنی است، حاج محمد نخجوانی در طول سال‌های خدمت خود در اتاق بازرگانی تبریز مسئولیت‌های مختلفی از جمله نایب رئیسی (۱۳۲۰ تا ۱۳۲۳)، خزانه‌داری (۱۳۲۹ تا ۱۳۳۱)، نایب رئیسی اول (۱۳۳۲ تا ۱۳۳۵) و منشی (۱۳۳۶ تا ۱۳۳۹) را عهده‌دار بوده است.
 
 
آلبوم تصاویر آیین بزرگداشت ۱۵۰ سالگی حاج محمد نخجوانی