تاریخ : پنجشنبه 1 شهريور 1403
کد 5064

دیدار هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز با مدیر کل استاندارد استان آذربایجان‌شرقی

لزوم تمرکز بر کیفیت محصولات به جای نشانه‌گذاری

در دیدار هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز با مدیر کل و معاونان اداره کل استاندارد استان آذربایجان‌شرقی، بر لزوم تمرکز بر کیفیت محصولات به جای نشانه‌گذاری تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، قاسم خلیل‌نژاد قویدل، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت و نقش ویژه سازمان استاندارد در بررسی و ارزیابی کیفیت محصولات داخلی گفت: فسلفه وجودی این سازمان، حمایت از مصرف‌کنندگان و تضمین کیفیت کالا و خدمات است.
 
چالش‌های نشانه‌گذاری محصولات و لزوم رسیدگی کارشناسی
رضا جعفری، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز، از همراهی و همکاری اداره کل استاندارد استان با صنعتگران در راستای حل چالش‌های موجود قدردانی کرد.
جعفری افزود: بیش از ۹۰ درصد اقتصاد استان به بخش خصوصی وابسته است و با همراهی بخش دولتی، بخش خصوصی ما توانسته است به‌صورت فعال عمل کند.
جعفری با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی استاندارد در رابطه با نشانه‌گذاری محصولات، اظهار داشت: حساسیت به رنگ و اندازه آرم واحدهای تولیدی، مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است. ما خواستار رسیدگی کارشناسی به این موضوع در جلسه شورای عالی استاندارد هستیم.
 وی ادامه داد: بر اساس اعلام نظر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان آذربایجان‌شرقی، این مسئله با قوانین بهبود فضای کسب و کار مغایرت دارد.
عضو هیئت رئیسه اتاق تبریز خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد، به‌صورت موازی بر کیفیت محصولات داخلی رسیدگی می‌کنند و با توجه به معیارها و استانداردهای متفاوتی که این دو مجموعه دارند، تولیدکنندگان با مشکل مواجه می‌شوند.
جعفری اذعان کرد: آرزوی دیرینه واحدهای تولیدی و صنعتی این است که تکلیف نظارت بر کیفیت کالاها و محصولات داخلی یکبار برای همیشه مشخص شود.

 
تمرکز بر کیفیت محصولات به جای پرداختن به جزئیات کم‌اهمیت
مصطفی صحرایی، مدیر کل استاندارد آذربایجان شرقی، در این دیدار از اهتمام این اداره کل برای کاهش دغدغه‌های بخش تولید خبر داد.
 وی اظهار داشت: اگرچه سازمان غذا و دارو و اداره کل استاندارد به‌صورت مجزا از هم و با آزمایش‌های مرتبط با کیفیت محصولات تولیدی فعالیت می‌کنند، اما ما با همکاری یکدیگر تلاش کرده‌ایم تا دامنه‌های مرتبط با ارزیابی محصولات و کیفیت آن‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم تا واحدهای تولیدی با مشکل مواجه نشوند.
صحرایی با اشاره به بحث نشانه‌گذاری و جزئیات مربوط به آن افزود: موضوع اصلی، کیفیت و سلامت محصولات است، نه جزئیات مربوط به نشانه‌گذاری.
 صحرایی تاکید کرد: ما متولی کیفیت هستیم، نه نشانه‌گذاری و با توجه به اینکه تبریز به‌عنوان قطب صنایع غذایی از جمله شیرینی و شکلات در کشور مطرح است، ما تلاش داریم تا حد امکان موانع و مشکلات موجود در این حوزه را به حداقل برسانیم.
در پایان این دیدار، مدیر کل و معاونان استاندارد آذربایجان‌شرقی انتخاب شایسته رضا جعفری عضو هیئت رئیسه اتاق تبریز را به‌عنوان نماینده جدید اتاق ایران در کمیسیون تخصصی شورای عالی استاندارد کشور تبریک گفتند.