تاریخ : سه شنبه 2 مرداد 1403
کد 4956

در دهمین نشست گفتگوی محیط‌زیستی مطرح شد:

در جریان‌سازی فکری و توسعه بین‌الملل کمبود داریم

صابر معصومی، فعال بین‌المللی محیط‌زیست، در دهمین نشست گفتگوی محیط‌زیستی که با حضور متخصصان و علاقه‌مندان این حوزه برگزار شد، اظهار کرد: در گفتمان محیط‌زیستی به دلایل مختلفی چون تقدم هژمونی بر اقتصاد، عدم توجه به شاکله فرهنگی و اجتماعی و... هرگز نتوانسته‌ایم توسعه را از ایران خارج کنیم و توسعه در کشور ما سال‌هاست با همان مفهوم قدیمی باقی مانده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، معصومی، در این جلسه ضمن ارائه مطلب در خصوص تاریخچه توسعه به چهار بعد توسعه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: توسعه بین‌الملل از ابعاد فردی، سازمانی تجاری و حکومتی قابل بررسی است و متأسفانه باید بگوییم که ایران سازمان توسعه بین‌الملل، صندوق بین‌المللی محیط‌زیست و همچنین استراتژی توسعه ندارد و همین امر مانع بزرگی بر سر راه توسعه است.
معصومی تأکید کرد: بعد حکومتی توسعه می‌تواند با حضور مسعود پزشکیان اتفاق بیفتد و با توجه به این‌که تبریز استراتژیک‌ترین شهر ایران است و هژمونی آن در تمام ایران منتشر شده، حضور رئیس‌جمهوری از این شهر را می‌توان یک فرصت مغتنم به شمار آورد.
این عضو کنوانسیون رامسر، همچنین افزود: اولین قدم در راه توسعه بین‌المللی محیط‌زیست ایجاد دانشکده توسعه و تجارت بین‌الملل در تبریز و سپس مستندسازی و تئوریزه کردن مبانی توسعه و تشکیل اندیشکده‌ها و حلقه‌های گفتمان توسعه است.
معصومی تأکید کرد: تبریز از لحاظ محیط‌زیستی یکی از نقاط حساس و در عین حال بسیار مناسب کشور است، اما تاکنون هیچ پروژه بین‌المللی در حوزه منطقه اتفاق نیفتاده است.
صابر معصومی در پایان خاطر نشان کرد: این جلسه به‌منظور طرح موضوع و ایجاد مطالبه‌گری در حوزه توسعه بین‌المللی محیط‌زیست برگزار شده، چرا که توسعه بین‌الملل وزنه مهمی در دیپلماسی نرم دارد و ایران حضور کمرنگی در این عرصه دارد و معرفی این فضا در داخل کشور یک ضرورت به حساب می‌آید.

 
آلبوم تصاویر دهمین نشست گفتگوی محیط‌زیستی