تاریخ : دوشنبه 11 تير 1403
کد 4906

در جلسه مشترک کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز با کمیسیون حمل‌ونقل، گمرک و لجستیک اتاق تبریز طرح شد؛

شیوه مدیریت کارت‌های بازرگانی جدید صحیح نیست

  جلسه مشترک کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز با کمیسیون حمل‌ونقل، گمرک و لجستیک اتاق تبریز با حضور نمایندگانی از بخش خصوصی و مدیران دولتی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، سید احمد فتاح‌زاده، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، گمرک و لجستیک اتاق تبریز در ابتدای این نشست که به‌منظور بررسی و احصاء مشکلات شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در حوزه صادرات برگزار شده بود، بر لزوم مدیریت کارت‌های بازرگانی جدید تأکید کرد.
فتاح‌‌زاده تصریح کرد: تمامی فرایندهای بخش تولید با دلار حدود 60 هزار تومانی صورت می‌گیرد، که این امر باعث افزایش قیمت مواد اولیه، لوازم و قطعات و در نهایت هزینه‌های تولید و قیمت نهایی محصول می‌شود، در این شرایط دولت انتظار دارد، صادرکنندگان با ارز نیمایی، تعهدات ارزی خود را رفع کنند که این امر شدنی نیست، بنابراین تجار به سمت کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف روی می‌آورند.
وی با اشاره به بخشنامه ابلاغی در رابطه با تعیین سقف صادراتی تا 500 میلیون دلار برای صادرات و 100 میلیون دلار برای واردات، توسط دارندگان کارت‌های بازرگانی در سال اول اخذ کارت گفت: این راهکار برای مدیریت کارت‌های یکبار مصرف مناسب نیست و باید چاره اساسی اندیشیده شود.
 
صادرات محدودیت بردار نیست
سید یوسف حسینی؛ رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز در این نشست بر لزوم تک‌نرخی شدن ارز به‌منظور رفع مشکلات صادرکنندگان تأکید کرد و گفت: ریشه بیشتر مشکلات فعلی بخش اقتصادی ناشی از چند نرخی بودن ارز است و تا زمانی که این مشکل حل نشده است، نمی‌توان به توسعه حوزه صادرات کشور اندیشید.
وی با تأکید بر اینکه صادرات محدودیت‌پذیر نیست، ادامه داد: اقتصاد باید از حالت دستوری خارج شده و محدودیت‌ها برداشته شوند، تا فساد در کشور ریشه‌کن شود.
حسینی گفت: در حال حاضر بیشترین سهم صادرات کشور در دست بخش خصولتی است، چرا که بخش عمده امکانات را در اختیار دارند و به‌راحتی می‌توانند رفع تعهد ارزی کنند، اما بخش خصوصی واقعی که از نظر تعداد اندک هستند، نمی‌توانند در این شرایط رقابت کنند.
وی خاطرنشان کرد: بهترین راهکار برای مدیریت کارت‌های یکبار مصرف بازرگانی و حمایت از تجار واقعی تک‌نرخی شدن ارز است.
 
 

 
آلبوم تصاویر جلسه مشترک کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز با کمیسیون حمل‌ونقل، گمرک و لجستیک اتاق تبریز