تاریخ : پنجشنبه 31 خرداد 1403
کد 4882

در دوره آموزشی حاکمیت شرکتی در اتاق تبریز مطرح شد؛

نادیده‌گیری حاکمیت شرکتی از اصلی‌ترین گره‌های اقتصادی کشور است

دوره آموزشی «حاکمیت شرکتی، ضرورت امروز بنگاه های بخش خصوصی» با سخنرانی محمود اولیائی؛ رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرعی اتاق ایران و رئیس هیئت مدیره فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب و کار ایران و مسعود بنابیان، نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز، با مشارکت انجمن جوانان کارآفرین استان در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مسعود بنابیان، نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز، در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه یکی از اصلی‌ترین مشکلات اقتصادی کشور، نادیده‌گیری بحث مهم حاکمیت شرکتی است، افزود: آمار سال‌های گذشته نشان می‌دهد که حدود ۹۳ درصد هیئت مدیره شرکت‌های بخش خصوصی حتی یک بار نیز اساسنامه شرکت را مطالعه نکرده‌اند و بیش از ۹۷ درصد شرکت‌های کوچک و متوسط خصوصی، هنگام مراجعه به بانک‌ها برای دریافت وام، بدون هیچ مطالعه‌ای درباره ضمانت‌ها و تعهدات خود، اسناد وام خود را امضا کرده‌اند.
وی با بیان اینکه عمر شرکت‌ها در ایران اکثرا کوتاه است، افزود: یکی از دلایل این امر، اداره شرکت‌ها به‌صورت خانوادگی است که پس از فوت مؤسس به دلایل مختلف از جمله وراثت، از هم پاشیده می‌شود. البته باید تاکید کرد که شرکت فقط سرمایه مالی نیست؛ بخش عمده‌ای از شرکت‌ها شامل تجربیات بازار و مالکیت معنوی است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به تجربه ۱۲ ساله خود در کمیسیون حاکمیت شرکتی اذعان کرد: اهمیت حاکمیت شرکتی بسیار زیاد است و حتی اگر شده باید به صورت مجازی، دوره‌های آموزشی در این زمینه برگزار شود.
وی خطاب به نسل جدید و اختصاصا فرزندان مؤسسان شرکت‌ها گفت: روش قدیمی اداره شرکت‌ها راه به جایی نبرده است و باید از روش‌های نوین در این زمینه بهره برد.
بنابیان تأکید کرد: در دنیا همه چیز چهارچوبی دارد و حاکمیت شرکتی به عنوان یک قالب سخت‌افزاری نقش ویژه‌ای دارد که هر شرکت تولیدی در هر زمینه‌ای می‌تواند با اصول خاص حاکمیت شرکتی در راستای رسیدن به اهداف شرکت و توسعه فعالیت‌ها اقدام کند.
وی تصریح کرد: نادیده‌گیری حاکمیت شرکتی یکی از اصلی‌ترین گره‌های توسعه پایدار ایران است و کشور ما در این زمینه عقب افتاده است، بنابراین برای رفع این مشکل باید به اهمیت و اجرای اصول حاکمیت شرکتی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
 
 
تبدیل حاکمیت شرکتی از ضرورت قانونی به ضرورت استراتژیک
محمود اولیائی، دکتر محمود اولیائی، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرعی اتاق ایران و رئیس هیئت مدیره فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب و کار ایران در این نشست با اشاره به اهمیت توجه به موضوع حاکمیت شرکتی در شرایط کنونی کشور گفت: امروزه موضوع حاکمیت شرکتی از یک نیاز به یک ضرورت برای موفقیت و بقای عملکرد سازمان‌ها تبدیل شده است.
اولیائی افزود: تا دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی، حاکمیت شرکتی به تنظیم روابط بین سهامداران و هیئت مدیره محدود می‌شد، اما اکنون حاکمیت شرکتی به دنبال تامین منافع تمام بخش‌ها از جمله سهامداران، هیئت مدیره و ذینفعان است، به‌همین دلیل اکنون «تئوری ذینفعان» بیش از پیش مطرح است.
وی با بیان اینکه هنوز کشور ما جایگاه هیئت مدیره و حاکمیت شرکتی جا نیفتاده است، گفت: حاکمیت شرکتی مجموعه‌ای از فرایندها است که نشان می‌دهد سازمان چگونه باید برای تحقق امور، هدف‌گذاری و نظارت کند و هیئت مدیره‌ها باید وظیفه تنظیم روابط بین سهامداران، مدیران اجرایی و ذینفعان را عهده‌دار شوند.
اولیائی در پایان بیان کرد: توجه به حاکمیت شرکتی و ایجاد و به‌کارگیری آن نه‌تنها برای حفظ منافع سهامداران بلکه برای تامین منافع کلیه ذینفعان و بقای سازمان‌ها در شرایط کنونی ضروری است.