تاریخ : دوشنبه 21 خرداد 1403
کد 4854

رضا جعفری، در حاشیه نمایشگاه ایران آگروفود 2024؛

نقش دیپلماسی در توسعه اقتصادی

رضا جعفری، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تبریز، در حاشیه «سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته-ایران آگروفود 2024» که از تاریخ 19 تا 22 خرداد ماه  1403 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، با اشاره به وجود چالش‌های عمده در حوزه صنایع غذایی، از جمله کمبود منابع آبی در بخش کشاورزی، مهاجرت نیروی انسانی و جوانان تأکید کرد: بزرگترین چالش ما سیستم حکمرانی است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، وی با بیان اینکه استان آذربایجان‌شرقی در زمینه صنایع غذایی در رده‌های برتر کشوری قرار دارد، بر لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی تأکید کرد.
جعفری ابراز امیدواری کرد: دولتمردان از طریق دیپلماسی مسیر فعالیت بخش خصوصی را هموارتر کنند.
عضو هیئت‌رئیسه اتاق تبریز همچنین خواستار حضور فعال دولت در کنار بخش خصوصی شد و بر این نکته تأکید کرد که دولت باید به فعالان اقتصادی به‌عنوان بازوان توانمند اعتماد داشته باشد و اقتصاد را به‌عنوان یک علم بپذیرد و تصمیم‌گیری‌ها را بر اساس علم و دانش پیش ببرد.
وی گفت: آذربایجان‌شرقی به‌دلیل موقعیت استراتژیک و توانمندی‌های موجود در صنایع غذایی، نقشی حیاتی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. با ایجاد تسهیلات و حمایت‌های لازم از سوی دولت، این استان می‌تواند به یکی از قطب‌های اصلی صنایع غذایی در منطقه تبدیل شود.
عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تبریز همچنین به اهمیت تعاملات بین‌المللی و نقش دیپلماسی در توسعه صنایع اشاره کرد و افزود: دیپلماسی اقتصادی می‌تواند مسیر را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه صادرات هموار کند. انتظار می‌رود دولت جدید با استفاده از دیپلماسی فعال، موانع پیش‌روی بخش خصوصی را برطرف کرده و فضای کسب‌وکار را بهبود بخشد.