تاریخ : دوشنبه 21 خرداد 1403
کد 4853

رئیس کمیسیون حمل و نقل، گمرک و لجستیک اتاق تبریز؛

لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی برای تنظیم صحیح دفاتر قانونی

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، گمرک و لجستیک اتاق بازرگانی تبریز، ضمن تأکید بر اهمیت آموزش صحیح نحوه تنظیم دفاتر مالیاتی، خواستار برگزاری کلاس‌های آموزشی و جلسات توجیهی برای شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، سید احمد فتاح زاده در دومین جلسه کمیسیون حمل‌ونقل، گمرک و لجستیک اتاق بازرگانی تبریز در سال 1403 که در خصوص طرح مشکلات مالیاتی و چالش‌های مرتبط با شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان آذربایجان‌شرقی و انجمن کارگزاران گمرکی استان برگزار شده بود، اظهار کرد: تنظیم صحیح دفاتر مالیاتی نه‌تنها به کاهش مشکلات مالیاتی کمک می‌کند، بلکه موجب افزایش شفافیت و اعتماد در سیستم مالیاتی نیز خواهد شد.
فتاح زاده با تأکید بر اهمیت تعامل بیشتر در پرداخت مالیات و وجود مشکلات متعدد در این حوزه، پیشنهاد داد که پرداخت مالیات ترانزیت همزمان با تنظیم اظهارنامه ترانزیت در گمرک صورت پذیرد.
وی ضمن قدردانی از تعامل مناسب مسئولین اداره کل امور مالیاتی در استان در سنوات گذشته تصریح کرد: تعامل بیشتر میان شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و کارگزاران گمرکی استان با مسئولین مالیاتی، می‌تواند بسیاری از مشکلات این بخش را کاهش داده و به افزایش رضایتمندی عمومی کمک کند.
رئیس کمیسیون گمرک، حمل‌ونقل و لجستیک اتاق تبریز، با تأکید بر اهمیت کاری فعالان حوزه گمرک و حمل‌ونقل در توسعه تجارت خارجی و مسائل مربوط به آن، به  مشکلات ناشی از عدم تحقق وعده واردات کامیون‌های جدید توسط شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی اشاره کرد و افزود: متأسفانه کامیون‌های وارداتی تاکنون وارد چرخه ناوگان حمل‌ونقل استان نشده‌اند و این مسئله یک چالش بزرگ برای صنعت حمل‌ونقل استان به شمار می‌رود و باید راهکاری برای آن اندیشیده شود.
وی با بیان اینکه افزایش نرخ مالیات باید با دقت و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و توان مالی شرکت‌ها صورت گیرد، پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی نرخ مالیات شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی نسبت به سال گذشته را مطرح کرد.
فتاح زاده همچنین بر لزوم یکسان‌سازی درآمد کارگزاران امور گمرکی در سطح کشور تأکید کرد و اظهار داشت: برای بهبود وضعیت اقتصادی کارگزاران امور گمرکی، نیازمند اصلاح قوانین و یکسان‌سازی درآمدها هستیم.
گفتنی است، در این جلسه مقرر شد صورت‌جلسه‌ای مبنی بر افزایش نرخ محاسبه مالیاتی با ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته تنظیم و نتیجه آن به‌صورت کتبی به اداره کل امور مالیاتی ارسال شود.
همچنین با توجه به افزایش نرخ دلار دولتی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸۵۰۰ تومان، پیشنهاد شد که نرخ اسناد مالیاتی از شش در هزار به یک در هزار کاهش یابد.
همچنین در این جلسه معاون مدیرکل امور مالیاتی استان، روسای ادارات امور مالیاتی، رئیس انجمن‌های کارگزاران امور گمرکی و روسای انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان و شمال‌غرب کشور به بیان موضوعات مالیاتی حوزه خود پرداختند.
 

 
آلبوم تصاویر کمیسیون حمل‌ونقل، گمرک و لجستیک