تاریخ : چهارشنبه 9 خرداد 1403
کد 4842

همایش مشترک مسئولین دانشگاه تبریز و اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد

ضرورت رفع شکاف بین دانشگاه و صنعت برای توسعه نیروی انسانی متخصص

همایش مشترک مسئولین دانشگاه تبریز و اتاق بازرگانی تبریز، با حضور رضا جعفری؛ عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز، یونس اکبرپور پایدار؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز، رؤسا و معاونان دانشگاه‌ها، فعالان صنعتی، مدیران عامل شرکت‌ها و فعالان اقتصادی در دانشگاه تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، رضا جعفری؛ عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز، بر لزوم رفع شکاف و جدایی میان دانشگاه و صنعت تاکید کرد و افزود: صنعت به نیروی انسانی خوب، متبحر، دلسوز، کاربلد و متخصص نیازمند است و در این راستا نیز دانشگاه ها و نهادهای آموزشی با فراز و فرودهایی، دانشجویان متخصص را تربیت می‌کنند ولی این دو مجموعه نمی‌توانند به یکدیگر متصل شده و همکاری کنند.
وی اقتصاد کلان را دلیل مهم عدم همکاری صنعت و دانشگاه دانست و تصریح کرد: نسبت عمومی درآمد‌ها به تورم و معیارهای جهانی، عامل مهمی برای بی‌رغبتی جوانان به شاغل شدن در واحدهای صنعتی است، اما بهبود این شرایط از اختیار واحدهای صنعتی خارج است.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز، از پرداخت حقوق‌های حداکثری در واحدهای صنعتی استان به کارگران و کارمندان خبر داد و افزود: دانشگاه‌ها باید دانشجویان پای‌کار، علاقه‌مند و صبور تربیت کنند و‌ در راستای تربیت و پرورش دانشجویان باید واحدهای آموزش فرهنگی و اجتماعی در ارتباط با کار، کارآفرین، ارزش کار و نوع کارکردن در نظرگرفته شود.
جعفری به بحران مهاجرت جوانان اشاره کرد و گفت: جوانان برای زندگی بهتر به خارج کشور مهاجرت می‌کنند و اگر زندگی و آسایش مناسب و ایده‌آل برای دانشجویان در کشور بسترسازی نشود، موجب افزایش میزان مهاجرت شده و به‌دنبال آن شاهد ایجاد مشکلات زیادی برای دانشگاه‌ها و واحدهای صنعتی خواهیم بود.
جعفری توصیه‌ای به صنعتگران و کارفرمایان کرد و افزود: صنعتگران باید صبور بوده و تحمل خود را در آموزش دانشجویان افزایش دهند و در این راستا نیز اتاق بازرگانی آماده همکاری برای تربیت تخصصی و عملیاتی دانشجویان قبل از ورود به واحد های صنعتی است.
وی تصریح کرد: دانشگاه تبریز برای افزایش انگیزه، علاقه، حس وطن‌پرستی، تبریز پرستی و امیدآفرینی دانشجویان می‌تواند از تجربیات کارآفرینان و صنعتگران بزرگ استان بهره لازم را ببرد.
عضو هیئت رئیسه اتاق تبریز، شهادت شهدای خدمت را برای کشور و به‌ویژه آذربایجان‌شرقی ضایعه بزرگی دانست و افزود: شهید آیت‌الله آل‌هاشم همواره با شأن و شخصیت، رفتار، کار های عملی و گره‌گشایی، فعالان اقتصادی استان را حمایت می‌کرد و همچنین استاندار جوان و انقلابی، اوایل مسئولیت خود را خیلی خوب شروع کرده‌ بود.
 
اهتمام کمیته ارتباط صنعت با دانشگاه برای ایجاد پل ارتباطی دانشگاه‌ها با صنایع
یونس اکبرپور پایدار؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز، یکی از دغدغه‌های این دو مجموعه را عدم ارتباط صحیح با یکدیگر دانست و گفت: کمیته ارتباط صنعت با دانشگاه برای تسهیل‌گری تحقق این امر تشکیل شد که در این راستا با برگزاری ۱۰ جلسه تخصصی روسای دانشگاه‌ها با فعالان اقتصادی و صنعتی، تفاهم‌نامه‌ای میان اتاق بازرگانی تبریز و دانشگاه های استان منعقد شد.
وی با اشاره به نیازمندی متقابل صنعت و دانشگاه، بر لزوم آشنایی دانشجویان با محیط کار در واحدهای صنعتی تاکید کرد و افزود: دانشگاه ها دانشجویان مستعد، متخصص و خلاق را پرورش می‌دهند و واحدهای صنعتی نیز به این دانشجویان نیاز دارند.
پایدار دانشجویان را پل ارتباطی میان دانشگاه و صنعت قلمداد کرد و ادامه داد: دانشجویان می‌توانند مشکلات، موانع و نیاز های صنعت را به عنوان پروژه، با همکاری و همیاری اساتید دانشگاه ها حل کنند.
رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق تبریز، دانشجویان را سرمایه‌های واقعی و اصلی کشور دانست و گفت: هر یک از دانشجویان کشور به‌عنوان سرمایه‌ای عظیم می‌توانند موجب توسعه، تعالی و پیشرفت دانشگاه و صنعت شوند.
وی افزود فعالان اقتصادی و صنعتی برای تربیت و آموزش دانشجویان هزینه‌ای نمی‌کنند، بلکه سرمایه‌گذاری در زمینه رشد و پیشرفت خود انجام می‌دهند.
پایدار به ارائه واحد‌های درسی صنعت محور در دانشگاه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: نهادهای آموزشی باید مطالب درسی صنعت محور ارائه دهند تا موجب رونق، تعالی و پیشرفت دانشگاه و صنعت شوند.
 
لزوم رفع شکاف و فاصله میان دانشگاه و صنعت
جلال شیری؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز، جوانان را سرمایه‌های بی‌بدیل انسانی، تجدید ناپذیر، سرشار از انرژی، شور و نشاط جوانی، با استعداد، در حوزه‌های مختلف علمی دانست و گفت: دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی واهمه ورود به بازار کار و سرمایه دارند که این امر به نفع کشور، دانشگاه و صنعت نیست.
 وی به رفع شکاف و فاصله میان دانشگاه و صنعت تاکید کرد و گفت: تفاهم‌نامه دانشگاه‌ها و اتاق بازرگانی بر روی کاغذ امر بسیار خوبی است، ولی باید در عرصه عملیاتی و اجرایی نیز این تفاهم‌نامه بروز پیدا کند.
شیری دغدغه اصلی وزارت علوم تحقیقات و فناوری را اشتغال دانش‌آموختگان، کارآفرینی و ‌‌پایش اشتغال دانش‌آموختگان عنوان کرد و ادامه داد: روسای دانشگاه‌ها به‌صورت دوره‌ای گزارشات عملکرد خود را در مسئله اشتغال دانشجویان به مراجع ‌ذی‌ربط بالاتر ارسال می‌کنند که این امر در راستای اهمیت و اولویت دار بودن آن است.
وی به اهمیت بسترسازی فعالان صنعتی و اقتصادی برای بهره‌مندی از دانشجویان تاکید کرد و افزود: با تعاون و همیاری نهادهای آموزشی و واحدهای صنعتی دانشجویان در حین تحصیل، باید حداقل‌های آموزشی و عملیاتی صنعتی را فراگیرند.
شیری به همت، هوشیاری، تلاش و کوشش فعالان اقتصادی استان تاکید کرد و گفت: آذربایجان‌شرقی به‌وسیله فعالان اقتصادی صاحب صنعت پیشرو در کشور است و هرچقدر هم دانشگاه‌ها نسل چهارم و پنچم و مسئله محور باشند، باید مسئله محور بودن  از جانب فعالان صنعتی برای نهادهای آموزشی ایجاد شود.
 
عطاء‌اله ندیری؛ مدیر امور فناوری دانشگاه تبریز با تجزیه و تحلیل نقشه‌های سرمایه‌گذاری بخش صنعت و دانشگاه از بیشترین سرمایه‌گذاری کشور های توسعه یافته در این زمینه خبر داد و گفت: کشورهای توسعه یافته مثل کره‌جنوبی و کشور های غربی از طریق سرمایه‌گذاری بر اتصال دانشگاه و صنعت رشد و توسعه خود را به دست آورده‌اند.
 وی تصریح کرد: بودجه تحقیقاتی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۰، ۹۰ میلیارد دلار بوده است که حدود ۶۴ درصد را برای پژوهش‌های راهبردی داده‌اند که فقط ۵۲ درصد این منابع را بخش دولتی و ۴۸ درصد دیگر را بخش خصوصی تامین کرده است که این امر نشان دهنده مشارکت بخش خصوصی در پیشرفت و توسعه کشور است.
وی به اهمیت معافیت‌های مالیاتی برای تحقیقات پژوهشی واحدهای صنعتی تاکید کرد و افزود: واحدهای صنعتی و اقتصادی باید با سرمایه‌گذاری در بخش‌های پژوهشی و تحقیقاتی مانند شرکت‌های دانش‌بنیان از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شوند.
ندیری تصریح کرد: در اکثر کشورهای جهان و کشورهای توسعه‌یافته، دانشگاه‌ها در جهت نیاز و توسعه صنعت فعالیت می‌کنند که نهادهای آموزشی با بهره‌گیری از اساتید و کارشناسان مجرب نیاز های صنعت را رفع می‌کنند.
چراغی؛ معاون امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی به همراهی و همکاری این سازمان با شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای صنعتی تاکید کرد و افزود: در چارچوب ظرفیت‌های قانونی و آئین‌نامه‌های اجرایی سازمان امور مالیاتی معافیت‌هایی را برای تولیدکنندگان و فعالان صنعتی اعطا می‌کند که بیشترین ظرفیت در قانون جهش تولید دانش‌بنیان‌ها است.
وی ادامه داد: ظرفیت دیگر هم ماده ۱۳۰ قانون مالیاتی در مورد هزینه های پژوهشی و تحقیقاتی است که شرکت و واحدهای تولیدی دارای تاییدیه مراجع ذی‌صلاح به ازای  فروش حداقل یک میلیارد تومان می‌توانند معادل هرینه تحقیقاتی و پژوهشی خود معافیت مالیاتی بگیرند.
 
 

 
آلبوم تصاویر همایش مشترک مسئولین دانشگاه تبریز و اتاق بازرگانی تبریز