تاریخ : سه شنبه 8 خرداد 1403
کد 4841

عملکرد برتر شورای گفتگوی آذربایجان‌شرقی در بهبود فضای کسب‌و‌کار و رفع موانع اقتصادی

آذربایجان‌شرقی، استان اول در دستاورد شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی

براساس گزارش ارزیابی و پایش عملکرد شوراهای گفتگوی استانی در سال 1401، شورای گفتگوی کشور 163 دستاورد داشته و نسبت آن به تعداد مصوبات استانی 10 درصد است که بیشترین نسبت مربوط به 3 استان آذربایجان شرقی، زنجان و خراسان رضوی است و در راس آن استان آذربایجان‌شرقی قرار دارد.  
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، بر اساس آخرین گزارش ارزیابی و پایش عملکرد شوراهای گفتگوی استانی در سال ۱٤۰۱، عملکرد استان‌ها بر مبنای 5 شاخص تشکیل جلسات اصلی، شاخص وظایف شورای استان (طرح موضوعات و دستور جلسات اقتصادی در جلسات اصلی)، شاخص وظایف دبیرخانه شورای استان (مدارک و مستندات مربوط به برگزاری جلسات)، شاخص وظایف دبیرخانه شورای استان (سایر اقدامات اداری و اجرایی) و شاخص دستاوردهای استانی و 17 مؤلفه ارزیابی طی سال 1401 مورد بررسی قرار گرفته است. براساس این ارزیابی، شورای گفتگوی آذربایجان‌شرقی و اتاق تبریز رتبه نخست کشوری را کسب کرده است.
در ادامه نگاه مختصری به وضعیت استان آذربایجان‌شرقی و استان‌های شمال‌غرب از نظر کسب شاخص‌ها و معیارها می‌اندازیم.
 



 
عملکرد برجسته استان آذربایجان‌شرقی
 
دستاوردهای استانی: استان آذربایجان‌شرقی با کسب بیشترین دستاورد، جزو سه استان برتر کشور در بین تمامی استان‌ها بوده است. این دستاوردها ناشی از پیگیری‌های مستمر و اجرای موفق مصوبات شورا است. نسبت دستاورد بیشتر استان آذربایجان‌شرقی به همراه دو استان دیگر زنجان و خراسان رضوی نشان‌دهنده کارآمدی بالای این شورا در پیگیری و اجرای مصوبات است.



نسبت دستاورد به مصوبات استانی: کسب نسبت بالای دستاوردها به مصوبات توسط استان آذربایجان‌شرقی، نشان‌دهنده کارایی و اثربخشی بالای جلسات و مصوبات خود است.
 

برگزاری جلسات و حضور نمایندگان قوه قضاییه: استان آذربایجان‌شرقی در شاخص حضور نمایندگان قوه قضاییه در جلسات اصلی نیز عملکرد بسیار مطلوبی داشته و جزو استان‌های برتر کشوری است.
 

تهیه و انتشار خبر جلسات شورا: استان آذربایجان‌شرقی در زمینه تهیه و انتشار اخبار جلسات شورا عملکرد مطلوبی داشته و از این نظر نیز در زمره استان‌های برتر قرار گرفته است.
 

حضور استاندار در جلسات تکلیفی شورا: بررسی‌ها نشان می‌دهد که استاندار آذربایجان‌شرقی در بیشتر جلسات حضور داشته است که نشان‌دهنده تعهد و اهتمام ویژه به جلسات و موضوعات شورا است، با این حال در سال 1402، مرحوم عابدین‌خرّم؛ استاندار وقت آذربایجان‌شرقی طی ماه‌های اخیر خدمت به‌دلیل بیماری علیرغم میل باطنی، امکان حضور در بیشتر جلسات را نداشت.

طرح موضوعات اقتصادی و تهیه و انتشار اخبار جلسات شورا: استان آذربایجان‌شرقی در این زمینه نیز عملکرد مطلوبی داشته و در کنار سایر استان‌های برتر، بیشترین امتیاز را کسب کرده است.
 
لازم به ذکر است، در تمامی موارد تشکیل جلسات کارگروه؛ طرح موضوع و دستور جلسات مرتبط با مسائل اقتصادی، ارائه گزارشات کارشناسی پیرامون دستور جلسات، اتخاذ مصوبات استانی، ارائه پیشنهادات ملی، شاخص ارائه مدارک و مستندات مربوط به دستور جلسات، ارسال دعوتنامه منظم به گزارشات کارشناسی، تنظیم صورتجلسات، سایر اقدامات اجرایی و اداری دبیرخانه شورا، ارسال گزارشات فصلی و هزینه‌کرد بودجه شورا به دبیرخانه ملی، استان آذربایجان‌شرقی همواره بالاترین امتیاز را کسب کرده است.
 
مقایسه با سایر استان‌های کشور و شمال‌غرب
 
حضور نمایندگان قوه قضاییه در جلسات اصلی: استان آذربایجان‌شرقی به همراه استان‌های فارس و خراسان رضوی بیشترین امتیاز را در این شاخص کسب کرده‌اند. سایر استان‌های شمال‌غرب در این زمینه در رده‌های پایین‌تر قرار گرفته‌اند.
تهیه و انتشار خبر جلسات شورا: در این شاخص، استان آذربایجان‌شرقی در کنار استان‌های اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان و مازندران سقف امتیاز را کسب کرده است. دیگر استان‌های شمال‌غرب در رده‌های پایین‌تر قرار گرفته‌اند.
باید گفت شورای گفتگوی آذربایجان‌شرقی در تمامی شاخص‌ها، جز حضور استاندار وقت در جلسات حائز رتبه نخست بین استان‌های شمال‌غرب بوده است.
 
رتبه‌بندی کلی استان‌ها
- گروه اول (دامنه امتیاز 100-80): به ترتیب شامل استان‌های کرمان، آذربایجان‌شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، مازندران، فارس، خراسان جنوبی، بوشهر، یزد، تهران، البرز، خراسان شمالی و اردبیل.
- گروه دوم (دامنه امتیاز 80-70): استان‌های قزوین، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، همدان و هرمزگان.
- گروه سوم (دامنه امتیاز 70-50): استان‌های سمنان، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه، گلستان، خوزستان و ایلام.
- گروه چهارم (امتیاز کمتر از 50): استان‌های گیلان، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، قم، کردستان، لرستان و سیستان و بلوچستان.
بر اساس رتبه‌بندی کلی شوراهای گفتگوی استان‌ها در چهار گروه دسته‌بندی شده‌اند که در این بین استان آذربایجان‌شرقی رتبه دوم کشوری را به‌دست آورده است، سپس استان اردبیل در رده آخر گروه اول قرار دارد، سپس استان آذربایجان‌غربی و در نهایت استان زنجان به ترتیب در گروه سوم و چهارم قرار گرفته‌اند.
 


عملکرد برتر شورای گفتگوی آذربایجان‌شرقی در بهبود فضای کسب‌و‌کار و رفع موانع اقتصادی
بر اساس گزارش ارزیابی و پایش عملکرد شوراهای گفتگوی استانی در سال 1401، شورای گفتگوی استان آذربایجان‌شرقی با عملکردی چشمگیر و دستاوردهای قابل توجه، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در میان شوراهای استانی به خود اختصاص دهد. این گزارش به بررسی شاخص‌ها و مولفه‌های مختلف پرداخته و عملکرد استان‌های مختلف را در زمینه تشکیل جلسات، پیگیری مصوبات و دستاوردهای عملیاتی مورد ارزیابی قرار داده است.
 
شاخص‌های اصلی و مؤلفه‌های ارزیابی
 
عملکرد شوراهای استانی بر اساس شاخص‌های زیر ارزیابی شده است:
- تشکیل جلسات اصلی
- وظایف شورای استان (طرح موضوعات و دستور جلسات اقتصادی در جلسات اصلی)
- وظایف دبیرخانه شورای استان (مدارک و مستندات مربوط به برگزاری جلسات)
- وظایف دبیرخانه شورای استان (سایر اقدامات اداری و اجرایی)
- دستاوردهای استانی
 
استان آذربایجان‌شرقی با عملکرد چشمگیر خود در سال 1401، توانسته است نقش موثری در بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع اقتصادی ایفا کند.
شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان‌شرقی با عملکرد قوی و دستاوردهای چشمگیر خود، الگویی برای سایر استان‌ها در بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع اقتصادی است. این موفقیت نتیجه تعامل سازنده و مستمر بین دولت و بخش خصوصی و پیگیری مداوم استاندار و اعضای شورا است. این موفقیت نه‌تنها به‌دلیل تعداد بالای دستاوردها بلکه به خاطر کیفیت اجرای مصوبات و حضور فعال در جلسات است.
لازم به ذکر است استان آذربایجان شرقی در سال 1400 نیز با به‌دست آوردن امتیاز 100، رتبه اول کشور را کسب کرد.