تاریخ : چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
کد 4813

مراسم تودیع و معارفه مدیران کل صمت استان آذربایجان‌شرقی برگزار شد

بخش خصوصی در حوزه سیاست‌گذاری دخیل شود

مراسم تکریم و معارفه مدیران کل صمت استان آذربایجان‌شرقی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مراسم تکریم و معارفه مدیران کل صمت استان آذربایجان‌شرقی با حضور استاندار آذربایجان‌شرقی، هیئت‌رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز، مدیران ادارات دولتی و نمایندگانی از بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

نیازمند برنامه و نگاه جدید نیستیم
استاندار آذربایجان‌شرقی در این مراسم ضمن قدردانی از برنامه‌ریزی مناسب در زمان مدیریت محمد جعفر عظمایی در اداره کل صمت استان تأکید کرد: با توجه به سبک و سیاق مدیرکل قبلی، بهتر است، مدیرکل جدید نیز در همان چهارچوب حرکت کرده و مسیر رو به رشد را طی کند، بنابراین در حال حاضر نیاز به برنامه و نگاه جدیدی نداریم.
مالک رحمتی با بیان این مطلب، خواستار تلاش شبانه‌روزی برای جبران کارهای عقب‌مانده و سرعت بخشیدن به کارها شد.
وی یادآور شد: آذربایجان شرقی استان مستعدی است بر این اساس باید از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده شود.
رحمتی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد اقتصاد استان در دست بخش خصوصی است، تأکید کرد: بخش خصوصی منتظر نمی‌ماند و مسیر خود را طی خواهد کرد، بنابراین نمی‌توان بخش خصوصی را پشت در نگه داشته و معطل کرد.
استاندار آذربایجان‌شرقی خواستار اهتمام همه‌جانبه مدیرکل جدید صمت، برای پیگیر مطالبات اتاق بازرگانی، فعالان اقتصادی و صنعتگران شد.
وی در ادامه با اشاره به وجود پتانسیل‌های معدنی در استان گفت: آذربایجان‌شرقی با دارا بودن هشت میلیارد تن ذخایر قطعی معدنی، رتبه نخست کشوری را در این زمینه دارد، همچنین وجود ۵۲ نوع ماده معدنی که مهمترین آن‌ها مس است، قابلیت ویژه‌ای برای استان ما محسوب می‌شود و با تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد شهرک‌های پایین‌دستی مس، در استان تحول ایجاد کرد.
 
بخش خصوصی در حوزه سیاست‌گذاری دخیل شود
مسعود بنابیان؛ نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تبریز در ابتدای این مراسم با بیان اینکه خاطرات خوبی از زمان تصدی‌گری پست مدیریتی محمدجعفر عظمایی در اداره کل صمت استان وجود دارد، از ابقای وی در پست دیگر مدیریتی استان ابراز خرسندی و برای مدیر جدید این مجموعه آرزوی موفقیت کرد.
وی با تأکید بر اینکه بیش از ۹۵ درصد سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌شرقی، توسط بخش خصوصی انجام می‌‌شود، گفت: برخی‌ حاشیه‌ها و مشکلاتی در مسیر فعالیت بخش خصوصی وجود دارد که امیدواریم در سال جهش تولید شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.
بنابیان با بیان این مطلب افزود: امیدواریم با توجه به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» بخش خصوصی تنها در حوزه اخذ مالیات و عوارض دخیل نشود، بلکه در حوزه سیاست‌گذاری نیز مشارکت داده شود.

 مهدی امینی؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز و رئیس خانه صمت استان آذربایجان‌شرقی در این دیدار ضمن آرزوی موفقیت برای مدیرکل جدید و قدردانی از فعالیت‌های مدیرکل سابق، خواستار توجه بیشتر دولت به دغدغه‌های بخش خصوصی شد.
وی با بیان اینکه اداره کل صمت آذربایجان‌شرقی طی ۷ سال اخیر با مشکل عدم ثبات مدیران مواجه بوده است، ابراز امیدواری کرد، با اتخاذ تدابیری، این مشکل رفع شود.
امینی، همچنین خواستار تفویض اختیار به مدیران استانی شد و گفت: با این اقدام بسیاری از دغدغه‌های بخش خصوصی رفع و به‌تبع آن، اقتصاد کشور شکوفا خواهد شد.
علی محمدی؛ رئیس اتاق اصناف تبریز، آذربایجان‌شرقی را قطب صنعتی کشور دانست و بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های استانی تأکید کرد.
 
اعتماد به بخش خصوصی نتایج مثبتی دارد
محمدجعفر عظمایی؛ مدیرعامل شرکت مس سونگون در این مراسم، فلسفه وجودی مدیریت را گره‌گشایی از مشکلات مردم دانست و تأکید کرد: هیچ سنگری مهمتر از سنگر اقتصاد نیست.
وی گفت: تجربه سال‌ها فعالیت نشان داده است که هرکجا بتوان به بخش خصوصی اعتماد کرده‌ایم، بهترین نتایج حاصل شده است.
عظمایی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های گسترده اتاق بازرگانی تبریز، این اتاق را جریان‌ساز دانست و افزود: آذربایجان‌شرقی رتبه نخست کشوری را از لحاظ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارا بوده و موقعیت ارزنده‌ای در حوزه صادرات غیرنفتی دارد، با این حال دولت نتوانسته است از این ظرفیت‌ها بهره لازم را ببرد.
وی پیمان‌سپاری ارزی، تعدد بخشنامه‌ها، عدم تامین مالی و... را از جمله مشکلات اساسی فعالان اقتصادی دانست و گفت: عمده مشکلات ما ناشی از سیاست‌گذاری‌های کشوری است.
 
رتبه اول ایران در عدم استفاده از ظرفیت‌های انسانی و طبیعی
علیرضا شهیدی؛ معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: ایران در استفاده نکردن از ظرفیت‌های انسانی و منابع طبیعی، در جهان رتبه اول را دارد.
 وی گفت: استان آذربایجان‌شرقی پتانسیل‌های زیادی به‌خصوص در حوزه صنایع غذایی و صنایع کشاورزی و معادن است، به‌خصوص معدن مس سونگون که همچنان اکتشافات جدیدی در آن روی می‌دهد.
شهیدی با اشاره به شعار سال 1403 گفت: آذربایجان‌شرقی در حوزه مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد، حرف اول و آخر را می‌زند و بخش دولتی باید با مشورت و همفکری، موانع قانونی را رفع و شرایط فعالیت را تسهیل و تسریع کند.
 
صادرات، محور اصلی توسعه
عبدالحمید سرتیپی؛ مدیرکل جدید صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در این نشست، رشد و توسعه اقتصادی استان را منوط به هم‌افزایی و همکاری مشترک بین بخش خصوصی و دولتی و تعیین فاکتورها و ایجاد بسترهای لازم برای تحقق این امر دانست.
وی مشکل اصلی کشور را، مشکل تفکر عنوان و تأکید کرد: قبل از هر اقدامی باید ذهنیت‌ها اصلاح شده و تحول در تفکرها صورت بگیرد.
سرتیپی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی ناشی از تصمیمات کلان کشوری است، گفت: برخی از سیاست‌های ارزی و پولی کشور، به‌دلیل تحریم‌ها و بستر فعلی کشور است و دولت در شرایط فعلی ناگزیر به اتخاذ چنین امری است.
وی، صادرات را محور اصلی توسعه دانست و افزود: هیچ کشوری نمی‌تواند بدون صادرات، توسعه پیدا کند.

گفتنی است در پایان این مراسم، عبدالحمید سرتیپی به عنوان مدیرکل جدید صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی معرفی و از خدمات محمدجعفر عظمایی تقدیر شد. همچنین مسعود بنابیان، نایب رئیس اتاق تبریز از طرف اتاق تبریز لوح تقدیر و هدیه‌ای به پاس زحمات محمدجعفر عظمایی در دوران مدیرکلی صمت استان، به وی اهدا کرد.
 
 
آلبوم تصاویر مراسم تودیع و معارفه مدیران کل صمت استان آذربایجان‌شرقی