تاریخ : شنبه 22 ارديبهشت 1403
کد 4798

بازدید هیئت اتاق بازرگانی تبریز از اتاق صنایع منطقه اژه

هیئت اتاق بازرگانی تبریز در جریان حضور در دومین نمایشگاه بین‌المللی انرژی پاک ازمیر از اتاق صنایع منطقه اژه دیدار کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، در ابتدای این دیدار «متین آکداش»؛ نایب‌رئیس اتاق صنایع منطقه اژه ضمن خوش‌آمدگویی به هیئت اتاق بازرگانی تبریز به بیان مشکلات موجود در خصوص تجارت بین دو کشور ایران و ترکیه پرداخت.
 وی یکی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه تجارت بین دو کشور را مسائل مرتبط با مبادلات مالی و همچنین مسائل بانکی عنوان کرد.
 وی با بیان اینکه اتاق صنایع اژه دارای بیش از شش هزار عضو فعال است، این اتاق را یکی از فعال‌ترین اتاق‌های صنایع در سطح ترکیه برشمرد.
آکداش با ارائه توضیحاتی در رابطه با تجارت ازمیر با ایران، مهم‌ترین گام‌های عملی برای توسعه مبادلات تجاری را تبادل هیئت‌های تجاری و برگزاری جلسات B2B عنوان کرد و ضمن استقبال از حضور شرکت‌های ایرانی در ازمیر، از اعلام آمادگی برای برگزاری جلسات مذکور خبر داد.
در ادامه «اوزکان موجوک»؛ رئیس کمیته انرژی اتاق صنایع اژه با اشاره به فعالیت‌های این کمیته  گفت: کمیته انرژی اتاق صنایع اژه از سال ۲۰۰۸ تشکیل شده است و هدف آن تغییر نگرش نسبت به انرژیی‌های تجدیدپذیر و گسترش آن در منطقه اژه به‌خصوص شهر ازمیر بیان کرد.
وی با بیان مشکلات مربوط به تحریم و مبالغی که فعالان اقتصادی و تجار مجبور هستند برای تبادلات مالی به شکل اضافی پرداخت کنند، ابراز نارضایتی کرد.
نایب‌رئیس اتاق صنایع منطقه اژه، با بیان اینکه ازمیر در ۵۳ زمینه صنعتی دارای توانایی‌های تولیدی و صادراتی است، میزان صادرات ازمیر را ۱۷ و نیم میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ عنوان کرد.
وی با اشاره به اهمیت ترکیه در مسئله انتقال انرژی از اوراسیا و آسیا به اروپا، ترکیه را شاهراه تبادل انرژی میان این دو بخش معرفی و شعار مهم مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر در ازمیر را با عنوان ازمیر شهر انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرد.
در ادامه جلسه یونس اکبرپور پایدار؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز و رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق تبریز، با اشاره به تعداد اعضای اتاق اعلام کرد: بیش از ۵۵۰۰ واحد صنعتی در استان مستقر هستند و اتاق تبریز، هم فعالین بخش بازرگانی و هم فعالان بخش صنعتی معدنی و کشاورزی را در بر می‌گیرد و به‌نوعی پاسخگوی تمامی نیازهای مربوط به اتاق صنایع اژه و همچنین اتاق بازرگانی ازمیر است.
وی با اشاره به صنایع پیشروی استان از جمله صنایع مرتبط با بخش‌های پالایشگاه، پتروشیمی، خودروسازی، تراکتورسازی، ماشین‌سازی و قطعه‌سازی، صنایع غذایی و شیرینی و شکلات، چرم و کفش، هنر-صنعت فرش، نساجی، رنگ و رزین، مصالح ساختمانی از جمله فولاد،کاشی و سرامیک و سایر موارد استان آذربایجان‌شرقی و تبریز را قطب صنعتی ایران معرفی کرد.
وی ضمن دعوت از فعالان اقتصادی منطقه اژه و همچنین مسئولین و مدیران اتاق صنایع اژه برای حضور در تبریز، این دیدار را گامی مهم برای گسترش مناسبات میان صنایع تبریز و صنایع ازمیر برشمرد.
در ادامه اعضای هیئت به بیان نقطه نظرات، سؤالات و پیشنهادات خود پرداختند.