تاریخ : پنجشنبه 16 آذر 1402
کد 4418

در پنجمین جلسه کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق تبریز طرح شد؛ 

تحقق اقتصاد دانش‌بنیان بدون فراهم ساختن زیرساخت‌ها ممکن نیست

پنجمین جلسه کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق تبریز، به منظور بررسی نقشه راه دانش بنیان شدن اقتصاد و ارائه پیشنهادات با حضور نمایندگانی از بخش دولتی و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، نوید امجد رئیس کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق تبریز در این نشست با اشاره به محور جلسه بررسی سند استراتژيک دانش‌بنیان شدن اقتصاد گفت: این سند اکنون در حال بازبینی است و در این مرحله می توان نظرات کارشناسی را مطرح کرد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ تردیدی در لزوم دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور نیست، افزود: در برنامه هفتم‌توسعه، محل و منبع درآمد دانش‌بنیان شدن اقتصاد، از طریق وضع مالیات های جدید یا اعمال عوارض برای برخی اقلام ذکر شده است.

امجد بر لزوم همکاری سه قوه قضائیه، مقننه و مجریه در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در سند حاضر، استقبال خوبی از این قضیه شده است، اما این سند همگن نبوده و ما به جای برنامه جامع، ما با خرده برنامه ها مواجه هستیم. به عبارتی در این سند چه به لحاظ ساختاری و چه انشایی نواقصی وجود دارد.

رئیس کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق تبریز ادامه داد: هنگام مطالعه سند مشخص می شود که در نگارش آن، از نظرات نخبگان و اهل فن در این حوزه بهره برده شده است، اما هیچ مشورتی با اتاق های بازرگانی که یکی از مراجع رسمی بخش خصوصی هستند، صورت نگرفته و نقش اتاق ها نادیده گرفته شده است.

امجد، عدم شفافیت در خصوص تکالیف نهادهای حاکمیتی را یکی دیگر از ایرادات برنامه هفتم‌ توسعه در حوزه دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: در این برنامه نقش دولت و شرکت های تابعه دولتی بدون اشاره به جزئیات طرح شده است.

رئیس کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق تبریز در پایان خواستار ارائه نظرات کارشناسی شده و انتقال آن به نهادهای بالادستی از سوی اعضا در این کمیسیون شد.

خیرخواه؛ نائب رئیس کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق تبریز در این نشست به تشریح جزئیات پیش‌نویس سند ۴۲ صفحه ای دانش‌بنیان شدن اقتصاد پرداخت و گفت: در این سند بر گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش‌بنیان الزام شده است، اما باید گفت، این امر در عمل شدنی نیست و بیشتر نوعی نگاه آرمانی است.

وی ادامه داد: این سند فاقد جهت‌گیری جامع و کامل در خصوص اجرایی شدن و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است و به دلیل نگرش تک‌جانبه، نادیده گرفتن اقتصاد دیجیتال، نبود نظام تنظیم‌گری اقتصاد به‌صورت قاعده‌مند و… با ایرادات اساسی مواجه است.

خیرخواه گفت: در حال حاضر اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان نسل چهارم توسعه کشور طرح شده است، اما با مطالعه جزئیات آن، مشهود است که این سند بیشتر تئوریکی است تا عملیاتی.

وی اضافه کرد: اعدادی که برای توسعه و رشد شرکت‌های دانش بنیان در موزه صادرات و… در نظر گرفته شده است، ارقام بزرگ و غیر منطقی بوده و قابل تحقق نیست.

خیرخواه گفت: یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین موارد طرح شده در این برنامه، تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در افق سال ۱۴۰۷ است، این در حالی است که هنوز زیرساخت های لازم در این زمینه وجود ندارد.

در ادامه این نشست شرکت‌کنندگان به بیان نظرات تخصصی در خصوص بندهای مرتبط با حوزه دانش‌بنیان پرداختند و مقرر شد موارد مرتبط با حوزه دانش‌بنیان به صورت مکتوب ظرف دو هفته آینده تدوین و به‌عنوان نظران کارشناسی به نهادهای مربوطه ارائه شود.

آلبوم تصاویر پنجمین کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق تبریز