تاریخ : سه شنبه 14 آذر 1402
کد 4415

در نهمین جلسه کمیسیون حمل‌ و نقل، گمرک و لجستیک اتاق تبریز مطرح شد؛

اخذ هزینه‌های غیرمتعارف از کالاهای اساسی در انبارهای عمومی تخلف است

نهمین جلسه کمیسیون حمل‌ و نقل، گمرک و لجستیک اتاق بازرگانی تبریز با حضور «سید روح اله قریشی» سرپرست شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی منطقه ویژه اقتصادی سهلان، اعضاء انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی و انجمن کارگزاران گمرگی، رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق تبریز و جمعی از فعالان اقتصادی استان برگزار شد. 

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، سید احمد فتاح‌زاده؛ رئیس کمیسیون حمل و نقل، گمرک و لجستیک اتاق تبریز محور این نشست را طرح مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه انبارهای عمومی به‌خصوص انبارهای عمومی گمرک سهلان اعلام کرد.
وی با بیان اینکه هزینه انبارداری در برخی از گمرکات به طرز نامعقولی افزایش یافته است، گفت: همین امر باعث شده است تا صاحبان کالاها تمایلی به مراجعه به گمرکات استان از جمله گمرک تبریز و سهلان نداشته و به گمرکات سایر شهرها مراجعه کنند.
فتاح‌زاده، خواستار بررسی این مشکل و ارائه راهکاری برای حل آن شد.
مهرداد ایرانی؛ عضو هیئت مدیره انجمن کارگزاران و مشاوران امور گمرکی استان در این نشست خواستار اجرای درست قانون در حوزه انبارهای عمومی شد.
وی با اشاره به دریافت هزینه‌های غیر متعارف انبارداری در گمرک سهلان از کالاهای اساسی افزود: متاسفانه تعرفه‌های سنگین انبارداری در گمرک سهلان و افزایش چند برابری هزینه‌ها باعث فرار صاحبان کالا از این گمرک شده است.
ایرانی افزود: دریافت هزینه انبارداری بالاتر از نرخ اعلامی سازمان حمایت توسط مراکز نگهداری اعم از انبارهای گمرکات، انبارهای عمومی تخلف به‌شمار می‌رود.
وی بر لزوم تحویل کالا در اسرع وقت به صاحبان کالا و ترخیص آن تاکید کرد و ادامه داد: گمرک سهلان از نظر تجهیزات با کمبود مواجه است و همین امر باعث طولانی شدن فرایند ترخیص کالا از این کمرگ شده است.
ایرانی ادامه داد: بحث دیگری که باید به آن توجه شود، اخذ هزینه نگهداری در انبارها است، مطابق قانون کالاها تا 10 روز معاف از پرداخت هزینه به گمرک هستند، با این حال ما شاهدیم از همان روز اول در این گمرک بابت نگهداری اجناس، هزینه دریافت می‌شود که این امر یک تخلف آشکار است.
سید روح‌اله قریشی؛ سرپرست شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی منطقه ویژه اقتصادی سهلان در این دیدار گفت: اصلی‌ترین دلیل بالا بودن هزینه‌های انبارهای عمومی در گمرک سهلان نسبت به انبارهای خصوصی، بحث بیمه اجباری کالاها است که در انبارهای خصوصی رعایت نمی‌شود. بر اساس قانون هر کالای گمرکی باید در محل انبارداری بیمه شود، اما شرکت‌های خصوصی از این امر امتناع می کنند و به همین دلیل هزینه‌ آنها نسبت به انبارهای عمومی کمتر است.
وی با بیان اینکه یکسری کمبودها در گمرک سهلان از نظر تجهیزات وجود دارد، افزود: تلاش ما خرید تجهیزات و ماشین‌آلات بیشتر برای تسریع فرایند تخلیه و بارگیری کالاها است، با این حال با محدودیت‌هایی در این زمینه مواجه هستیم.
قریشی گفت: ظرفیت انبارهای عمومی گمرک سهلان 60 میلیون تن است، با این حال در مواقعی تا 85 میلیون تن بار نیز در این انبارها جاسازی شده است.
در ادامه این جلسه حاضرین به بیان نکته نظرات خود در خصوص انبارهای عمومی و خدمات گمرکی و گمرک سهلان مطرح و مقرر شد جلسه بعدی در انبارهای عمومی با حضور اعضاء برگزار شود.
 
 
 
آلبوم تصاویر نهمین جلسه کمیسیون حمل‌ و نقل و لجستیک اتاق تبریز