تاریخ : دوشنبه 13 آذر 1402
کد 4414

بیست و یکمین نشست سراسری فن بازارهای منطقه‌ای و تخصصی کشور در اتاق تبریز برگزار شد

بیست و یکمین نشست سراسری فن بازارهای منطقه‌ای و تخصصی کشور با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی، مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان، دبیر اتاق تبریز و سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در ابتدای این نشست، حلقه مفقوده اقتصاد کشور را نبود ارتباط موثر بین نیروهای نخبه، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع عنوان کرد و افزود: اولویت اصلی کارگزاران فن‌بازارها به عنوان حلقه اتصال باید رفع نیازهای فناورانه صنایع و باشد.
وی با تاکید بر وجود نیروی انسانی خبره در کشور افزود: کشور ما دارای نخبه‌های فراوانی در حوزه تولید دانش و فناوری هستیم، اما نخبه های ما عموما توسط کشورهای پیشرفته جذب می‌شوند و این ظلم بزرگی هم در حق اقتصاد کشور، هم نخبگان و هم بخش خصوصی است.
کلامی با بیان اینکه فعالان اقتصادی و مدیران صنایع بزرگ استان آشنایی چندانی با فن بازارها ندارند، گفت: زمانی که مدیران صنایع شناختی از فن‌بازار ندارند، قطعا برای دریافت خدمات به کارگزاران فن بازارها مراجعه نخواهند کرد و برای رفع نیازهای خود نزد کشورهای درجه ۲ و 3 تکنولوژیکی خواهند رفت.
 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی، واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با دو مشکل فرسودگی ماشین‌آلات و کمبود نقدینگی مواجه هستند و همین امر مانع از توسعه فعالیت آن‌ها می‌شود، اما با توجه به اینکه اقتصاد کشور ما بانک محور است و واحدهای صنعتی کوچک و متوسط توان تامین نقدینگی را ندارند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۹۶ درصد اقتصاد استان در دست بخش خصوصی است، گفت: این استان الگوی خوبی برای سپردن امور به دست مردم و بخش خصوصی است.

بدون فناوری، کیفیت یک طنز محسوب می‌شود
دبیر اتاق بازرگانی تبریز در این نشست جعفر محرم‌پور؛ دبیر اتاق تبریز با تاکید بر اینکه شبکه فن‌بازار تاکنون نتوانسته است به اهداف پیش‌بینی شده خود برسد، گفت: حساس‌سازی، اعتمادسازی و نقشه راه‌، سه پارامتر اصلی در بحث توسعه فن‌بازارها محسوب می‌شوند که هریک از این سه شاخص با مشکل مواجه باشد، در فرایند کلی اثر گذاشته و خروجی قابل انتظار محقق نمی‌شود.
وی ادامه داد: ضریب نفوذ فن‌بازار در شرکت‌های کوچک و متوسط چندان محسوس نیست، بنابراین تمرکز بر روی حساس‌سازی و اعتمادسازی به‌عنوان دو اصل اساسی در توسعه شبکه فن‌بازارها ضروری است.
 محرم‌پور از اعلام آمادگی اتاق تبریز در راستای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان خبر داد و افزود: یکی از وظایف اتاق، کمک به افزایش کیفیت در حوزه صادرات و در این راستا قطعا شرکت‌های فن‌آور و دانش‌بنیان می‌توانند نقش موثری ایفا کنند. به‌همین منظور طی هفته گذشته چندین رویداد مرتبط از جمله در زمینه بوت‌کمپ صادراتی در اتاق تبریز برگزار شده است، همچنین به‌زودی مرکز شتاب آنلاین کسب و کارهای صادراتی اتاق تبریز راه‌اندازی می‌شود که گام مهمی در بهبود و تسریع فرایندها به‌شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: بدون فناوری، کیفیت یک طنز محسوب می‌شود، چرا که نمی‌توان با ماشین‌آلات و تجهیزات قدیمی، پاسخگوی نیاز بازار‌های جهانی امروز بود.
 
96 درصد اقتصاد آذربایجان‌شرقی دست بخش خصوصی است
عبدالرضا فلاح؛ مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان در این نشست با بیان اینکه 96 درصد اقتصاد آذربایجان‌شرقی دست بخش خصوصی است، از فعالیت گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های مختلف محصولات شیمیایی، برق و الکترونیک، قطعه‌سازی و... در استان خبر داد.
وی گفت: فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان طی یک‌ سال گذشته در آذربایجان‌شرقی رشد زیادی داشته است و در تلاش هستیم با تقویت شرکت‌ها در برخی حوزه‌ها که با کمبود مواجه هستیم، شاهد رشد چشمگیر فعالیت‌های نوآورانه در استان باشیم.
فلاح با بیان اینکه صنایع تبریز فرسوده شده‌اند و نیاز به بازسازی دارند، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان را در این خصوص پر رنگ عنوان کرد.
 
ضرورت تامین نیازهای صنایع توسط شرکت‌های فناور در شرایط تحریمی
سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه ایران گفت: در این شرایط لزوم رفع نیازهای فناورانه از طریق کارگزاری های فن بازار داخلی ضروری است.
سجاد مطلبی با بیان اینکه کلمه «تولید» جزو جدایی ناپذیر شعارهای مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سال های اخیر است، گفت: توسعه فعالیت‌های فن‌بازار و دانش‌بنیان نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند.
وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین نشست هایی گفت: این جلسات فرصت خوبی برای برای تبادل تجربیات کارگزاری‌ها و شناسایی نیازهای فناورانه شرکت ها و واحدهای تولیدی است و ما باید با شناسایی نیازهای بازار و انتقال آن به شرکت‌های دانش‌بنیان، این حلقه مفقوده را از بین ببریم.
 
 
آلبوم تصاویر بیست و یکمین نشست سراسری فن بازارهای منطقه‌ای و تخصصی کشور در اتاق تبریز