تاریخ : سه شنبه 28 شهريور 1402
کد 4206

برگزاری نشست مشترک نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز در هیئت‌های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات تامین اجتماعی

  نشست مشترک نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز در هیئت‌های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات تامین اجتماعی با محوریت احصاء مشکلات در شعبات تامین اجتماعی استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مهدی امینی؛ رئیس کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی تبریز در این نشست بر لزوم حضور فعال نمایندگان اتاق در هیئت‌های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات تامین اجتماعی تاکید کرد.  
نمایندگان اتاق در هیئت‌های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات تامین اجتماعی در این جلسه به بیان مشکلات خود از جمله تفسیر به رأی در برخی قوانین مرتبط با تامین اجتماعی و مالیات توسط کارشناسان این ادارات پرداختند.
در این جلسه بند 53 بخشنامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه ای مقاطعه کاران مورد بحث قرار گرفت که بخش اول این ماده قانونی مرتبط با قراردادهای خرید و فروش کالاهای مهیا و آماه و حاضر است که به دلیل فقد نیروی انسانی مشمول کسر حق بیمه نیست اما مطابق بخش دوم ماده مذکور، چنانچه موضوع قرارداد، تهیه، تامین و تحویل تجهیزات بدون کار اضافی باشد معادل هشت درصد از کارکرد بابت عملیات بازرگانی شامل بازاریابی، برگزاری مناقصه، آموزش، خدمات پس از فروش و ... منظور و حق بیمه متعلقه وفق ماده یک مصوبه مورخ 1370/1/24به ماخذ 15درصد محاسبه و مابقی تجهیزات از محاسبات حق بیمه معاف می باشد.
در این جلسه عنوان شد در بعضی از شعب تامین اجتماعی، قراردادهای تولید و تحویل را پیمان تلقی می کنند در حالی که این قراردادها فقط برای تولید و تحویل می باشد که در محل کارگاه و توسط پرسنل خود شرکت که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی می باشد تولید و تحویل میشود،  لذا اجبار به پرداخت حق بیمه برای این قراردادها وجاهت قانونی ندارد و مقرر شد این موضوع به اداره کل تامین اجتماعی استان منعکس شود.
ضرورت تعامل روسای درآمد شعب تامین اجتماعی با نمایندگان کارفرمایان در هیئت های تشخیص مطالبات، مشکل شمول حق بیمه برسند افتتاحیه ساختمان، پیشنهاد اعلام رای صادره هیئت تشخیص مطالبات در حضور کارفرما جهت اطلاع وی، مشکل پرداخت حق بیمه برای پاداش بهره‌وری کارکنان صنایع و لزوم طرح  این موضوع با اداره کل کار، امکان مطالعه پرونده قبل از طرح در هیئت تشخیص مطالبات توسط نمایندگان کارفرمایان از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.