تاریخ : پنجشنبه 9 شهريور 1402
کد 4156

در سمینار آموزشی «تامین برق پایدار صنایع بالای یک مگاوات آذربایجان‌شرقی» مطرح شد؛

بحران انرژی نداریم، مشکل کشور بحران مدیریت است

سمینار آموزشی «تامین برق پایدار صنایع بالای یک مگاوات استان آذربایجان‌شرقی» توسط کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، با مشارکت واحد آموزش برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مسعود بنابیان؛ نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اهمیت موضوع تامین برق به‌خصوص در واحدهای صنعتی بالای یک مگاوات، بر ضرورت ورود بخش خصوصی به حوزه احداث نیروگاه و تامین انرژی تاکید کرد.

وجود بحران در حوزه انرژی، شایسته کشور ما نیست
وی با اذعان بر اینکه ما با بحران انرژی مواجه نیستیم بلکه با بحران مدیریت در کشور درگیر هستیم، گفت: با وجود این همه منابع طبیعی در کشور، وجود بحران در حوزه انرژی، شایسته کشور ما نیست.
بنابیان با اشاره به قطعی برق یک روز در هفته در واحدهای تولیدی گفت: قطعی‌های مکرر برق بدون در نظر گرفتن سیستم‌های تولیدی کارخانه‌ها، به نوعی نشانگر نبود دید جامع دولت نسبت به بخش تولید است.
وی با تاکید بر اینکه تعطیلی‌های مازاد بر تعطیلات رسمی در کشور، به بخش تولیدی خسارت وارد می‌کند، افزود: دولت باید برای جبران این خسارت‌ها از جمله در حوزه مالیات و تامین اجتماعی چاره‌اندیشی کند.
بنابیان تصریح کرد: در هیچ نقطه‌ی دنیا واحدهای تولیدی موظف به تولید برق نیستند، چرا که حوزه انرژی فعالیتی تخصصی است، با این حال گویا صنایع چاره‌ای جز ورود به تولید برق ندارند.
نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: بخش خصوصی با اشتغال‌زایی و به‌تبع آن ایجاد ارزش افزوده، برای کشور ثروت‌آفرینی می‌کند، بنابراین دولت‌ها باید حامی تولیدکنندگان باشند.
بنابیان تصریح کرد: تولید برق برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد، وگرنه قبل از این سرمایه‌گذاران به این حوزه ورود می‌کردند.
وی چند نرخی بودن ارز و قیمت‌گذاری دستوری را دو مشکل اصلی اقتصاد کشور دانست و افزود: با این روش نمی‌توان به سمت رشد و توسعه حرکت کرد.

واحدهای تولیدی مجبور به سرمایه‌گذاری در حوزه تامین انرژی هستند
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تبریز هدف از برگزاری این جلسه را انجام کار کارشناسی شده در حوزه برق و آگاهی‌رسانی عنوان کرد.
یونس اکبرپور پایدار با اشاره به وجود بحران در حوزه انرژی در کشور گفت: در این شرایط واحدهای تولیدی مجبور به سرمایه‌گذاری در حوزه تامین انرژی هستند تا بتوانیم ناترازی را به حداقل برسانیم.
وی با بیان اینکه دنیا به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در حرکت هستند، اضافه کرد: این امر تاکنون در کشور ما چندان مورد توجه قرار نگرفته است و در این بین آذربایجان‌شرقی کمترین سرمایه‌‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد و با توجه به ناترازی برق، صنایع مجبور هستند راهکاری برای سال‌های آینده بیندیشند.
پایدار به مبحث پِرت انرژی در صنایع اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه قیمت انرژی در کشور ما ارزان است، تعدادی از واحدهای صنعتی از ماشین‌آلات ارزان، اما انرژی‌بر (مصرف بالا) در حوزه برق استفاده می کنند. ما می‌توانیم با تشکیل تیم کارشناسی برای بازدید از واحدهای تولیدی و ارائه مشاوره تا حدودی مانع از پرت مصرف برق شویم.
 
انرژی برق کالا است، نه خدمات
مدیرعامل برق شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی با ارائه آماری در خصوص میزان تلفات انرژی در استان گفت: تلفات توزیع برق انرژی در استان در سال 1401، حدود 9 مگاوات بوده است که چندان رقم بالایی نیست.
اکبر فرج‌نیا با بیان اینکه رشد میزان تولید برق در دنیا حدود یک درصد و رشد میزان مصرف برق دو درصد است، گفت: در کشور ما رشد مصرف برق حدود بین پنج و نیم تا شش درصد است.
وی ادامه داد: امسال میزان مصرف برق در حوزه سرمایشی، به دلیل افزایش شدید دما در استان‌های گرمسیر میزان مصرف بین 30 تا 35 درصد و در مناطق سردسیر کشور بین 25 تا 30 درصد افزایش یافته است.
فرج‌نیا گفت: انرژی برق کالا است، نه خدمات، بنابراین اگر تولیدکننده‌ای، محصول یا کالایش را کمتر از نرخ تمام شده ارائه دهد، قطعا با مشکل مواجه خواهد شد، همانطور که اکنون به دلیل نرخ پایین انرژی برق با ناترازی در این حوزه مواجه هستیم. در شرایطی که قیمت تکلیفی است و کشور با اقتصاد یارانه‌ای اداره می‌شود، اوضاع چنین خواهد بود.
وی با تاکید بر تاثیر کربن ناشی از تولید برق در تغییر اقلیم گفت: در حال حاضر 12 تا 15 درصد تولید برق دنیا از طریق انرژی خورشیدی صورت می‌گیرد و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال 2050 میزان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تا 50 درصد خواهد رسید.
مدیرعامل برق شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: قطعی برق صنایع استان تنها برای واحدهایی که در شهرک‌های صنعتی قرار دارند، به‌صورت یک روز قطعی برق با برنامه از ساعت 11 صبح تا 11 شب در نظر گرفته شده است.
وحید کوچه‌مشکی؛ مسئول گروه کاری انرژی کمیسیون صنایع با اشاره به مشکل تامین انرژی برق در فصول گرم و انرژی گاز در فصول سرد، بر ضرورت فرهنگسازی در راستای مصرف بهینه انرژی تاکید کرد.
وی با اشاره به رسالت کمیته انرژی در راستای تدوین و ارائه‌ی راهکارهای مدیریت مصرف انرژی گفت: در این کمیته اقدامات کاربردی و عملی از جمله استفاده از پنل های خورشیدی، برای تامین انرژی پایدار صنایع در نظر گرفته شده است.
در ادامه این مراسم حسن سیاهی؛ کارشناس حوزه انرژی در خصوص قوانین حوزه انرژی و ماده 16 گزارش مبسوطی ارائه کرد و افزود: با توجه به ناترازی موجود در حوزه‌ی انرژی برق، راهکارهایی اندیشیده شده است که از آن جمله می‌توان به توسعه‌ی نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ورود بخش خصوصی به حوزه‌ی تامین انرژی اشاره کرد.
وی گفت: پشت بام‌های بسیاری از واحدهای تولیدی فضای مناسب و وسیعی برای نصب پانل‌های خورشیدی هستند.
علی رستمی؛ استاد دانشگاه تبریز در این سمینار در خصوص پانل‌های خورشیدی و تامین انرژی برق مباحثی ارائه کرد و افزود: صنایع می‌توانند برای تامین برق پایدار از مزایای انتقال به انرژی خورشیدی بهره‌مند شوند و باتوجه به شرایط موجود، امکان اجرای پانل‌های خورشیدی در استان مهیا است.
همچنین وحید میهن؛ مشاور حوزه انرژی کمیسیون صنایع به ارائه گزارشی در رابطه با انرژی‌‌های تجدیدپذیر در جهان، ایران و استان پرداخت.
در پایان این مراسم اصغر ثباتی به بیان نحوه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی و تامین برق واحدهای صنعتی در کشورهایی از جمله ترکیه، آفریقا، مراکش و ... پرداخت و گفت: با صرف هزینه بیشتر می‌توان با تامین فیدر اختصاصی به انرژی پایدار برق دسترسی پیدا کرد.

 
آلبوم تصاویر سمینار آموزشی «تامین برق پایدار صنایع بالای یک مگاوات آذربایجان‌شرقی»