تاریخ : سه شنبه 20 تير 1402
کد 4008

بررسی و احصاء مشکلات تجار آذربایجان شرقی در کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز

جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز با هدف تدوین استراتژی کمیسیون، در راستای بررسی و احصاء مشکلات تجار استان با حضور نمایندگانی از استانداری، سازمان صمت، جهاد کشاورزی، گمرک، منطقه آزاد ارس و تجار استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، سید یوسف حسینی؛ رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز، این کمیسیون را مادر سایر کمیسیون‌ها دانست و افزود: اگر حوزه صادرات و واردات تقویت شود، سایر کمیسیون‌ها نیز تقویت خواهند شد.
وی عدم مدیریت صحیح در این حوزه را اصلی‌ترین مشکل صادرات و واردات عنوان کرد.
حسینی با اشاره به مساله پیمان‌سپاری گفت: ما با این قضیه مشکلی نداریم، بلکه چالش اصلی ما نحوه انجام آن است که صادرکنندگان کل کشور را با معضل مواجه کرده است.
 
صادرات رگ حیاتی کشور است
مسعود بنابیان؛ نائب رئیس اتاق تبریز در این جلسه، مساله پیمان‌سپاری را یکی از دغدغه‌های اساسی صادرکنندگان دانست و ادامه داد: در حال حاضر چندین نفر از اعضای اتاق بازرگانی تبریز به دلیل رفع تعهد ارزی با چالش مواجه هستند.
وی صادرات را رگ حیاتی مملکت اعلام کرد و گفت: صادرات در جامعه ما کار کوچکی نیست و در  شرایطی که صادرات نفت کاهش یافته است، باید روی صادرات سایر محصولات تمرکز کنیم.
بنابیان گفت: در حال حاضر بخش خصوصی نقش مهمی در گردش اقتصادی کشور دارد، اما این بخش با دو مساله مواجه است؛ تحریم‌های خارجی و تحریم‌های داخلی! به عبارتی ما علاوه بر درگیری با  تحریم‌های بین‌المللی، با محدودیت‌های داخلی از جمله قوانین بانک مرکزی و... نیز مواجه هستیم.
وی ادامه داد: در کشور ما تولیدکننده مظلوم است، اما کار تولیدکننده‌ای که فعالیت صادراتی نیز انجام می‌دهد، بسیار سختتر است.
در ادامه این نشست، فعالان و تجار استان به بیان دغدغه‌های خود در زمینه صادرات و واردات از جمله رفع تعهد ارزی و فرایند دشوار انتقال پول، مشکلات گمرکی و حمل و نقل، مسائل مرتبط با چند نرخی بودن ارز، استرداد ارزش افزوده و قوانین خلق‌الساعه پرداختند.
در این نشست بر ضرورت افزایش تعاملات منطقه‌ای در قالب اعزام هیات­ها و برگزاری جلسات B2B، در راستای حمایت از صادرکنندگان، تسهیل مسیر صادراتی و... تاکید شد.