تاریخ : شنبه 10 تير 1402
کد 3985

پایش تحولات تجارت جهانی (گزارش شصت و سه)

در شصت و سومین گزارش از این سلسله گزارش­ها، گلچینی از تحولات اخیر در دو لایه جهانی و منطقه ­­ای محیط ژئواکونومیک ایران ارائه شده است.

 
 در بخش تحولات جهان گزارش اخیر موسوم به 2023 ICC که از سوی نهاد اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی منتشر شد، آخرین روندهای تجاری و چشم‌انداز تجارت در سال 2023 را مورد بررسی قرار داده است.
 تلاش آمریکا برای پیوند زدن هند به شبکه ریلی خاورمیانه برای رقابت با ابتکار کمربند و راه چین ، محدودیت صادرات مواد تولید تراشه آلمان به چین تحت فشار فزاینده آمریکا و  احتمال خروج ایتالیا از پروژه «کمربند و جاده» چین از دیگر اخبار مهم جهانی است که گویای افزایش تنش و رقابت میان ایالات متحده و چین و تلاش آمریکا برای پیوند زدن متحدان خود به این رقابت است.
در بخش مربوط به تحولات بحران اوکراین، اخیرا یک مقام دولتی ژاپن اظهار کرد که کشورهای گروه 7 در حال بررسی اعمال ممنوعیت بر تمامی کالاهای صادراتی به روسیه هستند که در تداوم رژیم تحریم‌ها علیه مسکو به دلیل حمله به اوکراین انجام می‌شود
 در تحولات منطقه ای، وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور قصد دارد سهم بخش خصوصی در اقتصاد را از حدود 40 درصد فعلی به 65 درصد افزایش دهد.
  مازاد تجاری 600 میلیارد دلاری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، تجارت یک تریلیون دلاری امارات در سال 2022، سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری توتال در عراق و صدور مجوز طلایی با هدف جذب شرکت های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در بحرین از دیگر اخبار مهم منطقه است.
 
دانلود متن کامل گزارش شصت و سوم