تاریخ : يکشنبه 31 ارديبهشت 1402
کد 3889

کارگاه توجیهی و آموزشی طرح تضمین کانتینر در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد

کارگاه توجیهی و آموزشی طرح تضمین کانتینر (موصوف به طرح بازگشت سالم کانتینری) با مشارکت انجمن کشتیرانی ایران برای تعدادی از فعالان اقتصادی و تجاری در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد. 
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، این کارگاه با دو محور بررسی و معرفی آیین‌نامه استفاده از کانتینر و تشریح مزایا و خدمات قابل ارائه طرح تضمین تعهدات تحویل‌گیرندگان کانتینر (مالکان) با تدریس روزبه مختاری؛ عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و وحید حائری؛ نماینده بیمه پاسارگاد و انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته برگزار گردید. 
مسعود پل‌مه؛ دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران در این مراسم با اشاره به اهمیت برگزاری این دوره توجیهی و آموزشی گفت: در این کارگاه که به‌منظور تشریح آیین‌نامه روابط تحویل‌گیرندگان کانتینر از یکسو و طرح بیمه کانتینر برگزار گردید، تعاریف جامعی از آیین‌نامه روابط تحویل‌گیرندگان کانتینر و فعالیت‌های حمل و نقل دریایی و خدمات بندری در حوزه کانتینر مطرح گردید. همچنین روابط فرستندگان و گیرندگان کالا به شیوه حمل دریایی مطرح شده و حقوق هر یک از این فعالان این حوزه تشریح شد. علاوه بر این طرح بیمه کانتینر (با همکاری مشترک انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیمه پاسارگاد) برای بهبود فضای کسب و کار، تسهیل فرایند‌های اسنادی و کاهش هزینه‌های دریافت ترخیصیه به طور مفصل برای شرکت‌کنندگان در جلسه مطرح و ارزیابی شد. 
وی با تاکید بر اینکه قسمت اعظم صادرات و واردات کالاهای ایران به وسیله کانتینر صورت می‌گیرد، افزود: عدم اطلاع ذینفعان از حقوق خود در این زمینه موجب پیدا شدن تعارضات حقوقی و شکایت از معامله‌گران می‌شود، و همین امر اهمیت آشنایی با قوانین ترخیص کانتینر را دو چندان می‌کند. 
پل‌مهبا اشاره به راه‌اندازی سامانه تحویل ترخیصیه کانتینر گفت: تا قبل از سال 1401 و راه‌اندازی این سامانه، افراد برای ترخیص کانتینر ملزم به مراجعه حضوری به شرکت کشتیرانی و پرداخت وجوهی تحت عنوان سپرده نقدی و اسناد تضامنی (غالباً چک) به شرکت کشتیرانی بودند که این کار بین دو الی سه روز زمانبر بود و هزینه هنگفتی را به معامله‌گران تحمیل می‌کرد. 
وی ادامه داد:  با راه‌اندازی سامانه تحویل ترخیصیه کانتینر این روند حدود دو ساعت طول می‌کشد و دیگر نیازی به حضور فیزیکی افراد نیست و معامله‌گران تنها با مراجعه به سامانه و بدون پرداخت هیچ وجه یا چکی به شرکت کشتیرانی می‌توانند کالاهای خود را ترخیص کنند. 
دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران تصریح کرد: با انجام این کار در سال ۱۴۰۱ از گردش مالی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان وصدور ۶۰ هزار قطعه چک جلوگیری شده است.