تاریخ : پنجشنبه 20 دي 1397
کد 380

سر کنسول جدید ترکیه با فعالان اقتصادی در اتاق تبریز دیدار کرد.

حسین گون گور سر کنسول جدید ترکیه در تبریز با فعالان اقتصادی استان در محل اتاق تبریز دیدار و در خصوص گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و ترکیه گفتگو نمودند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور سر کنسول جدید ترکیه در محل اتاق تبریز ، در راستای حمایت دولت و ملت ترکیه از ملت ایران در مقابل تحریم های ناجوانمردانه آمریکا خاطر نشان کرد: حمایت های همه جانبه دو لت و ملت ترکیه از ملت ایران به عنوان یک اقدام جوانمردانه در حافظه تاریخی ملت ایران ماندگار خواهد بود و ملت و دولت ایران به خاطر این حمایت ها احترام ویژه ای به ملت و دولت ترکیه دارد.
رئیس اتاق تبریز با یادآوری این نکته که همه سر کنسول های که از طرف دولت ترکیه در تبریز حضور داشته اند روابط بسیار خوبی با مردم و فعالان اقتصادی داشته اند در خصوص ظرفیت ها و پتانسیلهای استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز گفت: شهر تبریز به عنوان یکی از مراکز دانشگاهی کشور مطرح بوده و برخی از بزرگترین دانشگاههای کشور در این شهر قرار دارد. وی در خصوص سابقه علمی این منطقه از کشور یاد آور شد: دانشگاه ربع رشیدیه با هفتصد سال قدمت جزء معدود مراکز علمی جهان است که بیش از چهار صد استاد از اقصی نقاط دنیا در آن اقامت داشته و به آموزش و پرورش دانشجو اشتغال داشته اند.
حسن زاده قرار گرفتن تبریز در مسیر جاده ابریشم را از عوامل مهم در اهمیت آذربایجان و تبریز خواند و افزود: قرا رگفتن در کنرا جاده ابریشم این امکان و فرصت را به تبریز و آذربایجان می دهد که در اقتصادی جهانی در صدهای گذشته بیشتر ایفاء نقش نماید و به همین دلیل مهم است که تبریز در آن دوران به عنوان مرکز قیمت گذاری در منطقه مطرح است.
رئیس اتاق تبریز وجود صنایعی همچون ماشین سازی، تراکتور سازی، قطعه سازی، صنایع غذایی و داوری ... در تبریز و استان را فرصت خوبی برای گسترش همکاری های مشترک فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و ترکیه خواند و یادآور شد: ظرفیت های مطرح شده شب شده است که اولین شهرک صنعتی خارجی در این استان ایجاد گردد و در همین شهرک صاحبان صنایع بسیاری از ترکیه با مشارکت و همکاری فعالان اقتصادی استان  در آن فعال هستند.وی با یاد آوری مشترکات فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ... افزود: با توجه به مشترکات فرهنگی و روابط تاریخی دو ملت رسیدن به تراز تجاری تعیین شده از طرف روسای جمهور دو کشور (سی میلیادر دلار )امکان پذیر است که در همین خصوص می بایستی اقدامات لازم انجام گیرد.
وی در خصوص گسترده بودن روابط اقتصادی و تجاری فعالان اقتصادی استان با فعالان اقتصادی و تجاری کشور ترکیه یادآور شد: در سال جاری 32 هیات اقتصادی از ترکیه با هدف گسترش روابط دو جانبه در تبریز حضور یافته اند و پنج هیات از استان به ترکیه به منظور گسترش روابط دو جانبه سفر کرده است که سیاست های ناجوانمردانه آمریکا سبب کاهش روند همکاری های مشترک شده که امیدواریم با تدابیر مسئولان ارشد کشور مسائل پیش آمده مرتفع گردد تا امکان همکاری های گسترده فعالان اقتصادی دو کشور محقق گردد.
حسن زاده اظهار امیدواری نمود حضور سرکنسول جدید ترکیه در تبریز در گسترش همکاری های دو جانبه موثر واقع گردد. وی در همین خصوص یادآور شد: انتظار داریم مسئولان ارشد دو کشور ایران و ترکیه در خصوص گسترش روابط اقتصادی تجاری و بانکی اقدامات لازم را انجام دهند.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به مزیت های رقابتی استان در صنعت قطعه سازی و مجموعه سازی افزود: امیدواریم با همکاری فعالان صنعتی ترکیه به زودی در شهر تبریز شاهد تولید خودرو با برند های مطرح جهانی باشیم. وی نشستهای مشترک به منظور هم افزایی برای رسیدن به اهداف تعیین شده را لازمه توسعه روابط خواند و یادآور شد: وجود تعرفه های ترجیحی، روابط دانشگاهی و... در گسترش روابط دو جانبه موثر خواهد بود.
حسن زاده در خاتمه خاطر نشان کرد: در سدد هستیم در صنعت کاشی و سرامیک همکاری های سه جانبه ای با فعالان اقتصادی ترکیه و ایتالیا را در استان مهیا نمایم.
حسین گون گور سر کنسول ترکیه در تبریز با شاره به این نکته که محل ماموریت قبلی ایشان در شهر بغداد بوده خاطر نشان کرد: فعالان اقتصادی و تجاری کشور ها پیشقراولان گسترش روابط کشور ها هستند و آنها بیش از سایر گروه ها می توانند در گسترش روابط دو جانبه ایفاء نقش نمایند.
سر کنسول ترکیه در تبریز با اشاره به علاقمندی دو کشور برای گسترش روابط دو جانبه یاد آور شد: باید از مزیت های موجود دو کشور در راستای گسترش روابط دو جانبه بهره برداری موثری صورت گیرد. وی ایجاد و تقویت زیر ساخت های موجود را از اقدامات اساسی برای گسترش روابط دو جانبه خواند و افزود: اگر دیروز قرار گرفتن در کنار جاده ابریشم به عنوان مزیت اقتصادی مطرح بود امروز می بایست با توجه به تحولات شگرفی که در حیات اجتماعی و اقتصادی انسان اتفاق افتاده به فکر جاده ابریشم الکترونیکی بوده و زیر ساخت های لازم در این زمینه را در راستای گسترش روابط دو جانبه و کشور های ثالث مهیا نمایم.
حسین گون گور بهسازی وضعیت جاده های ترانزیتی دو کشور ، همکاری با تشکلها و انجمن های اقتصادی و تجاری و ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین دو کشور ایران و ترکیه را از جمله اولویت های زیر ساختی به منظور گسترش روابط دو جانبه خواند.
وی در خصوص تعرفه ها ی ترجیحی دو جانبه گفت: انعقاد قرارداد  تعرفه های ترجیهی با توجه به عضویت کشورها  در سازمان تجارت جهانی کار سختی است ولی خوشبختانه دولت ترکیه از عهده آن بر آمده است و با دولت ایران تعرفه ترجیحی به منظور افزایش تبادلات اقتصادی و تجاری منعقد نموده است.
سرکنسول ترکیه در تبریز بهره برداری از ظرفیت های جهانی به منظور توسعه همه جانبه را لازمه عصر حاضر خواند و خاطر نشان کرد: نباید با عدم بهره برداری از مواهب عصر برای توسعه کشور محدویت ایجاد کنیم. وی دیدار های مستمر و تخصصی در موضوعات مورد علاقه را از عوامل موثر در توسعه روابط دو جانبه خواند و یادآور شد: کار دولت ها آسان سازی تجارت است و فعالان اقتصادی می بایست در این خصوص ایده های خود را ارائه دهند. وی دخالت بیش از اندازه دولت در حوزه اقتصاد را بازدارنده خواند.
گون گور ارائه اطلاعات و به روز رسانی آن در راستای توسعه اقتصادی کشورها را از جمله وظایف اساسی تشکها خواند و افزود: حضور رایزن بازرگانی ترکیه در کنسولگری ترکیه در تبریز یکی از عوامل موثر در این زمینه است که امیدواریم در نهایت منجر به گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور گردد.
وی در خصوص ایجاد و تقویت زیر ساخت های اقتصادی و تجاری به منظور گسترش روابط دو جانبه گفت: با تمام اهمیتی که تجارت و فرد تاجر در گسترش روابط اقتصادی و تجاری دارد ولی به تنهایی اقدامات او برای گسترش روابط دو جانبه کافی نیست و می بایست به منظور گسترش روابط اقتصادی، گردشگری و... زیر ساخت های مورد نیاز را تقویت نمایم.     
سر کنسول ترکیه در تبریز: تقویت همکاری های فرهنگی را به منظور گسترش روابط اقتصادی و تجاری مهم ارزیابی کرد و یاد آور شد: تلاش خواهیم کرد که به کمک مسئولان ارشد استان و فعالان اقتصادی، مرکز فرهنگی یونس اِمره را در تبریز راه اندازی نمایم تا با ایجاد موسسات فرهنگی لازم امکان حضور بلند مدت شهروندان ترکیه به منظور همکاری های بلند مدت در ایران را فراهم آوریم. وی ایجاد سیستم و شبکه های مورد نیاز را لازمه توسعه همکاری های دو جانبه خواند و افزود: درست است که حضور تجار به عنوان پیش قراولان گسترش روابط فی مابین لازم است ولی وظیفه مسئولان ارشد دو کشور است که با فراهم نمودن زیر ساخت های لازم امکان گسترش روابط دو جانبه را مهیا نمایند.
پی گیری فنی مباحث و طرح های مطرح شده در نشست های فعالان اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه، بر طرف نمودن مسائل و مشکلات مرزی و گمرکی برای رسیدن به سقف سی میلیارد، قدردانی از حمایت های دولت و ملت ترکیه از ایران در شرایط ویژه اقتصادی که در آن قرار گرفته ایم، تسریع در ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه در استان، بر طرف نمودن مسائل و مشکلات بانکی در راستای گسترش روابط دو جانبه، گسترش و توسعه زیر ساخت های به منظور ارائه خدمات بهتر به گردشگران دو کشور، شبانه روزی شدن امکان ورود و خروج در مرزهای دو کشور، ایجاد پروازهای مستقیم تبریز – وان و تبریز و ارزرم ، بر طرف نمودن موانع موجود بر سر راه روابط تجاری در حوزه فرش وصنایع دستی و... از دیگر مباحث طرح شده در نشست فعالان اقتصادی با سر کنسول ترکیه در اتاق تبریز بود.