تاریخ : سه شنبه 20 دي 1401
کد 3623

جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد

جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز با موضوع پیشنهادات صادرکنندگان استان در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز با موضوع جمع بندی پیشنهادات صادرکنندگان استان در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات جهت پیگیری از کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات برگزار شد.

سید یوسف حسینی، رییس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز با اشاره به تشدید مشکلات صادرکنندگان گفت: خودتحریمی و بخشنامه های خلق الساعه باعث منصرف و منحرف شدن صادرکنندگان از روند عادی فعالیت خود شده است.

وی ادامه داد: تصمیمات متعددی که در حوزه قیمت ارز طی روزهای گذشته گرفته شده است، صادرکنندگان را سردرگم کرده و همچنان منتظر تعیین تکلیف نهایی در این زمینه هستیم.

در این جلسه فعالان فعالان اقتصادی و مسئولان حوزه بازرگانی استان به بیان دغدغه ها و توضیحات خود در زمینه موضوع جلسه پرداختند.

گفتنی است کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات بر اساس تصویب نامه هیئت وزیران ( آیین نامه اجرایی تبصره (6) بند (ح) ماده 2 مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز -تصویب نامه شماره 170623/ت 60070هـ مورخ 15/9/1401) تشکیل می شود.

این کارگروه با وظایف و اختیارات تعیین موارد و مصادیق معافیت از ایفای تعهدات ارزی صادراتی در چارچوب قانون و این آیین نامه، ارسال فهرست صادرکنندگان به شورای عالی امنیت ملی موضوع تبصره (8) ماده 2 مکرر قانون به منظور بهره مندی از معافیت / استثناء، تمدید مهلت برگشت ارز حاصل از صادرات در چارچوب قانون و این آیین نامه، معرفی متخلف به قوه قضائیه در اجرای الزامات قانون، تعیین استثنائات مهلت برگشت ارز حاصل از صادرات با توجه به نوع کالای صادراتی، نوع صادرکننده، سابقه صادرکننده، کشور طرف معامله و کشور مقصد به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت  و وزارت جهاد کشاورزی در چارچوب قانون و مقررات، تعیین میزان تعهد ارزی صادرکنندگان در چارچوب قانون  و این آیین نامه، تعیین سقف تعهدات ارزی صادراتی معاف از برگشت ارز با رعایت سقف مصرح در قانون، تعیین حد آستانه برخورداری از مشوق ها و معافیت های موضوع این آیین نامه در چهارچوب قوانین و مقررات و تقدیر از صادرکنندگان خوش حساب و ارائه مشوق های لازم برای آنها در چارچوب قوانین و مقررات تشکیل می شود.