تاریخ : دوشنبه 14 آبان 1397
کد 336

چهارمین نشست مجمع همکاری های بین بخشی ایران و ترکیه در محل اتاق تبریز برگز ار شد

چهارمین نشست مجمع همکاری های بین بخشی ایران و ترکیه نظام های جدید اقتصادی و بخش های راهبری با حضور دکتر انصاری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه ایران ، دکتر شن سوی، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک آسیایی ترکیه و سایر مقامات کشوری و استانی در محل اتاق تبریز برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز علی جهانگیری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در این نشست با اشاره به اهمیت روابط دو کشور ایران و ترکیه در شرایط خاص جهانی و منطقه ای ، اظهار داشت: مردم ایران، رفتار ملت ترکیه در برهه‌های حساس کشور را مثبت ارزیابی می‌کنند. وی در این خصوص خاطرنشان کرد: ترکیه در خلال هشت سال جنگ تحمیلی و در زمان تحریم‌های ظالمانه اقتصادی علیه جمهوری اسلامی، همواره رفتار دوستانه و مثبتی با ایران داشته و با توجه به بحران‌هایی که در منطقه با آن مواجه هستیم روابط این دو کشور و بسط این روابط نقش مهمی در ثبات منطقه ایفاء می نماید.
جهانگیری با اشاره به روابط گسترده سیاسی میان دو کشور ایران و ترکیه، بر توسعه و بسط مناسبات بین‌بخشی و مالی و تجاری بین دو کشور تأکید کرد و گفت: ایران و ترکیه دارای زمینه‌های زیادی برای همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری هستند که استفاده از این فرصت‌ها و توسعه آن برای هر دو کشور مهم است.
 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، نقش توسعه روابط ایران و ترکیه را در ثبات منطقه مهم خواند و گفت: کشور ما در شرایط سخت در کنار مردم ترکیه بوده و مطمئنیم که ترکیه نیز در شرایط سخت تحریم‌ها در کنار ما خواهد بود.
معاون استاندار در ادامه افزود:  ایران برای دسترسی به بازارهای غربی و ترکیه برای ورود به بازارهای شرقی همچون؛ هند و چین به همدیگر نیاز دارند و در همین راستا گسترش زیر ساخت های حمل و نقل دو کشور بیش از پیش مهم به نظر می رسد. وی با اذعان به وجود بروکراسی اداری در کشورمان، گفت: اطمینان می‌دهم که شرایط مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ترکیه در کشور و استان آذربایجان شرقی فراهم است و بخش خصوصی ترکیه نیز مثل بخش خصوصی ایران از فضای کسب‌وکار مناسب در استان برخوردار خواهند بود.
صمد حسن زاده رئیس اتاق بازرگانی تبریز با ابراز خرسندی از برگزاری چهارمین نشست مجمع همکاری های بین بخشی ایران و ترکیه در محل اتاق تبریز به عنوان مرکز اقتصادی استان، افزود: حضور مسئولان کشوری به خصوص مسئولان بلند پایه از وزرات امور خارجه ایران نشانگر علاقمندی و اعتقاد مسئولان وزارت امور خارجه و اصحاب دیپلماسی کشور به توسعه اقتصادی کشور در راستای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه مخصوصا کشور دوست و برادر ترکیه به خاطر مشترکات فرهنگی، اقتصادی است.
رئیس اتاق تبریز  با اشاره به قدمت روابط اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه خاطر نشان کرد دو کشور ایران و ترکیه روابط بسیار دیرین با هم دارند که در همین راستا فعالان اقتصادی آذربایجان ارتباط چندین صده با فعالان اقتصادی ترک دارند. وی با اشاره به هدف گذاری روسای جمهوری دو کشور ایران و ترکیه برای افزایش روابط اقتصادی تا سقف سی میلیارد دلار خاطر نشان کرد: امیدواریم این نشست ها و همکاری ها بستر های لازم برای گسترش روابط دو کشور موثر واقع گردد.

حسن زاده  با یاد آوری این نکته که شهر تبریز برای سال 2018 پایتخت گردشگری کشور های اسلامی انتخاب شده است و به همین مناسبت چهارمین نشست مجمع همکاری های بین بخشی ایران و ترکیه در این شهر برگزار می شود. اظهار امیدواری کرد که این نشست برای هردو کشور ایران و ترکیه مفید گردد.
رئیس اتاق تبریز با تبریک جشن جمهوریت به مناسبت 95 سالگی تاسیس جمهوری ترکیه که در کشور ترکیه و کنسولگری این کشور در تبریز برگزار شد اظهار امیدواری نمود که استراتژی های تبیین شده در این نشست ها سبب گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی، گردشگری دو کشور گردد.
سلیمان شن سوی ، رئیس هیات ترک و رئیس مرکز مطالعات استراتژیک آسیایی ترکیه با اشاره به برگزاری اولین دوره مجمع همکاری‌های بین بخشی در شهر وان، گفت: گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و ترکیه بسیار مهم بوده و ما به همین مناسبت امروز شاهد برگزاری چهارمین دوره از این نشست ها در تبریز هستیم که البته هر سال با قدرت بیشتر و با رفع موانع موجود، این مجمع را برگزار می کنیم.
شن سوی با تاکید به اینکه اقتصاد متکی به علم برای تمامی جوامع به خصوص ایران و ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: دو کشور ایران و ترکیه برای حفظ اقتصاد و رابطه باید با علم و تکنولوژی هم سو بوده و اهداف خود را بر آن متکی سازند.
رئیس مرکز مطالعاتی استراتژی آسیایی ترکیه با بیان اینکه بنگاه های اقتصادی بزرگ دنیا متکی به علم و فناوری نوین بوده و سال هاست از وابستگی به نفت رها گشته اند، افزود: اقتصاد متکی به علم یک ظرفیت بسیار بزرگ برای کشورها است و به همین جهت بزرگترین بنگاه های اقتصادی دنیا خود را از اتکا به نفت جدا ساخته و به علم و تکنولوژی و فناوری نوین متکی شده اند.
رئیس هیات ترک با تاکید بر این نکته که برای  ایجاد رفاه اجتماعی و قدرت ملی نیاز به اقتصادی متکی به دانایی و اطلاعات داریم خاطر نشان کرد: در عصر حاضر شرکتهای فراملی به تنهایی از طریق اقتصاد دانایی و اطلاعاتی  به ثروتی بیش از کشورهای دارای نفت وگاز دست یافته اند که امیدواریم دو کشور ایران و ترکیه با اصلاح ساختار اداری و بورکراسی های زاید بتواند در این خصوص گامهای اساسی بردارد تا به اهداف و چشم انداز ترسیم شده از طرف روسای جمهور دو کشور نایل شود.
علی‌اصغر عباس‌زاده مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان در چهارمین نشست مجمع همکاری‌های بین بخشی ایران و ترکیه در نظام‌های جدید اقتصادی و بخش‌های راهبردی اظهار کرد: فرآیند جهانی شدن با ویژگی‌هایی همچون افزایش ارتباطات جهانی، تحرک‌پذیری منابع مالی و کالاها همراه است. وی با بیان اینکه منافع مشترک اقتصادی کشورها و اثرات مثبت بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: به‌گونه‌ای که اندیشمندان همگی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که برآیند اقتصادی بین دو یا چند کشور بیش از مجموع فعالیت اقتصادی به صورت انفرادی است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خاطرنشان کرد: طی دهه‌های اخیر شاهد انعقاد قراردادهایی بین کشورها بوده و هستیم به طوریکه افزایش ظرفیت مصرفی کشور و افزایش تولید و سهولت دسترسی به منابع کمیاب از منافع مشارکت‌های اقتصادی محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: ادغام در بازار جهانی و رقابت با کشورهای مختلف یک امر اجتناب‌ناپذیر بوده که منجر به رونق اقتصادی می‌شود.
عباس‌زاده با تاکید به اینکه با رفع موانع تجاری به صورت تدریجی با کشورهای مشابه، می‌توان توانایی رقابتی و تولیدکنندگان در عرصه بین‌المللی را ارتقا داد، بیان کرد: نزدیکی فاصله جغرافیایی و مشابهت‌های فرهنگی و اجتماعی جزو عواملی هستند که می‌تواند شانس تجارت آزاد را افزایش دهد، چراکه این موضوع می‌تواند به ایجاد رونق پایدار منجر شده و اقتصاد دو کشور را در هم گره‌زده و اتحاد استراتژیک را به ارمغان آورد.  
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اظهار داشت: گسترش روابط اقتصادی اثر مستقیم در بهبود روابط سیاسی کشور ها دارد به طوریکه موقعیت جغرافیایی و همسایگی ایران و ترکیه و وجود حوزه‌های مشترک در زمینه همکاری‌های مختلف و برخی تهدیدات که اخیرا پیش آمده همراه با چالش‌ها و فرصت‌های مشترک برای دو کشور، ظرفیت و شرایطی را فراهم کرده تا دو کشور در چشم‌انداز بلند مدت به عنوان دو متحد تاریخی ایفاء نقش نمایند.
وی اضافه کرد: با همه تفاسیر و دگرگونی نظام سیاسی و ساختار نظام بین‌المللی، روابط اقتصادی دو دولت ایران و ترکیه در وضعیت ویژه‌ای قرار داده و دوره‌ای از مناسبت‌ها را فراهم آورده است که بهره‌مندی از این مناسبت‌ها نیاز به حمایت بخش خصوصی را می‌طلبد.
عباس‌زاده با ارائه آمار سال ۲۰۱۷ میزان تجارت دو کشور ایران و ترکیه، خاطرنشان ساخت: در سال ۲۰۱۷،  کشور ترکیه با جمعیت ۸۰ میلیون نفر توانسته تولید ناخالص برابر با ۸۵۱ میلیارد دلار و نرخ تورم ۱۱/۴ درصد را داشته باشد در حالی که  ایران با داشتن ۸۰ میلیون جمعیت در سال میلادی گذشته با میزان تولید ناخالصی ۴۳۹ میلیارد دلار و نرخ تورم نزدیک به ۱۰ درصد را داشت.
وی متذکر شد: مطابق پیش‌بینی صورت گرفته در سال‌های آتی نشان از  افزایش نرخ تورم برای هر دو کشور را دارد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان با بیان اینکه سال گذشته صادرات ترکیه برابر ۱۵۷ هزار میلیارد دلار که ۹ درصد صادرات جهان و واردات برابر ۲۳۳ هزار میلیارد دلار و سهم ۱/۳ در جهان بود، گفت: ایران نیم درصد از صادرات جهان و به طور میانگین سه درصد از تجارت ترکیه را انجام داده است.
وی خاطرنشان کرد: در پی تنش‌های آمریکا علیه  هر دو کشور، نرخ تورم با رشد روبه‌رو شده و ارزش پول ملی کاهش یافته است.
وی بیان کرد: مشارکت اقتصادی در جهت کاستن آثار این تنش‌ها نقش بسزایی دارد، از این‌رو باید به دنبال یافتن مدل‌های جدید و معرفی خدمات نوین مالی مدنظر بود.
عباس‌زاده با اشاره به اینکه موقعیت منطقه شمال‌غرب ایران و کشور ترکیه و مسیر  تاریخی جاده ابریشم از ظرفیت ممتازی در تجارت جهانی دارد، تصریح کرد: البته این جایگاه زمانی اهمیت دارد که کشور  چین  با در اختیار داشتن ۱۳ درصد از تجارت جهان، برای دسترسی به بازارهای جهانی از ظرفیت‌های حمل و نقل و لجستیک ایران و ترکیه  استفاده کند.
وی خاطرنشان کرد: با جهت‌گیری اقتصاد جهانی دو کشور در زمینه اقتصادی و کالا و تجارت بین  دو کشور میتوان در زمینه هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های نوین همکاری لازم را داشته باشیم که از این بین می‌توان به توان فنی و مهندسی ربع رشیدی استان اشاره کرد.
وی در ادامه به دو مشکل عمومی تجار ایران و ترکیه که با آن درگیر هستند اشاره کرد و گفت: بالا بودن تعرفه‌های تجاری طی سال‌های اخیر در خصوص بازنگری صورت گرفته هیچ نتیجه‌ای را به دنبال نداشت و این در حالی است که روسای جمهور دو کشور  ایران و ترکیه تجارت ۳۰ میلیارد دلار را مطرح کرده‌اند که متاسفانه  رقم تجاری واقعی خیلی پایین‌تر از آن  است که امیدواریم این نشست ها سبب بهبود و افزایش میزان تبادلات تجاری دوکشور گردد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان در خاتمه متذکر شد: بانک‌های ترکیه مدتی است که با فعالان اقتصادی ایران همکاری نکرده و حتی از گشایش حساب برای شرکتی که توسط سرمایه‌گذاران ایرانی در ترکیه  ثبت شده اجتناب می‌کنند و این در حالی است که مسیر اصلی تجارت از طریق تراکنش امکان‌پذیر است، از این‌رو ضرورت دارد مشکلات مربوط به این موارد از میان برداشته شود.
غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزارت امورخارجه در این نشست با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و ترکیه همواره حسنه و برپایه دوستی و صلح بوده است، گفت: مرزهای ایران و ترکیه همواره مرز صلح، دوستی و آرامش بوده که تاکنون زمینه مناسبی را برای همکاری های بین دو کشور ایجاد کرده است.
معاون اقتصادی وزارت امورخارجه ضمن بیان اینکه کشور ترکیه در زمان جنگ تحمیلی و همچنین اعمال تحریم های ظالمانه اقتصادی علیه ایران همواره در کنار دولتمردان کشور بوده است، ادامه داد: همواره شاهد ارتباط خوب بین دو طرف مرز بوده‌ایم به طوریکه در دوران جنگ تحمیلی ارتباطات روزانه بین دولتمردان دو کشور در شهرهای مرزی انجام می‌گرفت.
انصاری با اشاره به اینکه در کنار روابط حسنه بین ایران و ترکیه، حجم روابط ایجاد شده راضی کننده نیست، اظهار کرد: با وجود مرزهای مشترک و ظرفیت‌های دو کشور می بایست روابط بین دو طرف افزایش یابد که در این خصوص لازم است که حوزه های سیاسی، تجاری و اقتصادی دو کشور به منظور گسترش روابط همه جانبه بیش از پیش مورد بررسی قرار گیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه کشور ایران در حوزه اقتصادی با مشکلاتی مواجه است که باید با همکاری جمهوری ترکیه نسبت به رفع آن اقدام شود، گفت: ایران با برخی مشکلات اقتصادی مواجه است که دلیل آن وابستگی سیستم‌های اقتصادی به نفت است، اگرچه تلاش گسترده‌ای برای کاهش این وابستگی انجام می‌گیرد ولی همچنان وابسته بوده که با استفاده از ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور می‌توان آن را کاهش داد.
معاون اقتصادی وزارت امورخارجه با ابراز تاسف از اینکه هر زمان به دنبال واردات و صادرات بودیم با سقف بزرگ یارانه روبه رو شدیم که متاسفانه تعامل ایران و ترکیه را نیز مختل می‌کند، بیان داشت: با توجه به اینکه اقتصاد کشور ترکیه سالم‌تر بوده و اتکا به تنوع صادرات و واردات دارد، از این‌رو می‌توان برای رفع موانع یارانه همکاری فی‌مابین انجام گیرد.
انصاری با تاکید به اینکه موقعیت جغرافیایی ترکیه و ایران تکمیل‌کننده همدیگر  است، توضیح داد: در شرق کشورهای چین و هند و در غرب کشورهای توسعه یافته اروپایی ، وجود دارد، از این‌رو دو کشور  ایران و ترکیه جزو کشورهایی هستند که می‌توانند از مراودات دو سوی سرزمین قاره آسیا سود فراوان ببرند.
وی متذکر شد: در حوزه اقتصاد و تجارت ظرفیت‌های دو کشور بسیار بالا بوده و دو دولت تلاش دارند تا با گسترش ظرفیت‌ها و رفع موانع اداری و ساختاری ظرفیت بیشتری برای همکاری دو جانبه ایجاد کنند.
انصاری با اشاره به اینکه یکی از راه‌های گسترش همکاری های دو جانبه وجود مناطق آزاد تجاری است که کمتر با قوانین و مقررات ملی درگیر  هستند، تصریح کرد: مناطق آزاد  فرصت‌های بهتری را برای سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد که امیدواریم مورد توجه قرار فعالان اقتصادی دو طرف قرا گیرد.
معاون اقتصادی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: البته از جمله بخش‌های دیگر ایران که آلوده به یارانه نیست و حوزه اقتصاد را نیز شامل می‌شود فناوری‌های نوین و دانش بنیان است، وی در این خصوص تصریح کرد: بخش دانش‌بنیان ایران در حوزه دانایی محور پیشرفت‌های خوب و قابل توجه داشته است که اقتصاد آینده دنیا را به شدت می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری وسیع در حوزه دانش و پرورش داشته است که مصداق آن تعداد دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان است، عنوان کرد: این حجم افزایش فناوری فرصت مناسبی برای توسعه بخش دانش بنیان و همکاری با کشور ترکیه در این حوزه است.
انصاری با اشاره به حوادثی که در منطقه اتفاق افتاد خاطر نشان کرد: حوادثی که منجر به تخریب‌های بسیار گسترده‌ای در منطقه شده و همانطور که دو کشور ایران و ترکیه نقش موثری در ثبات، آرامش و مبارزه با تروریست داشتند می‌توانند در سازندگی این کشورها نیز ایفاء نقش نمایند.
معاون اقتصادی وزارت امورخارجه در ادامه به لزوم گسترش صنعت توریست در کشور اشاره کرد و افزود: با یک نگاه تاریخی می‌توان به تغییر و تحولات شهرهای مرزی ترکیه اشاره کرد که مانند سابق نیستند و این تغییر و تحولات به برکت گسترش صنعت گردشگری بوده است، از این‌رو باید سعی شود تا توسعه توریست از سمت ترکیه به ایران نیز انجام گیرد.
انصاری در پایان با درخواست از بخش‌های خصوصی جهت حضور فعال‌تر در تجارت بین دو کشور ابراز کرد: وزارت امورخارجه همواره توصیه به گسترش روابط بین دو کشور ایران و ترکیه و سایر کشورهای همسایه دارد.
لازم به ذکر است که بعد از مراسم افتتاحیه، کارشناسان از دو کشور در پنلهای تخصصی درزمینه های - چشم انداز همکاری های صنعتی، تجاری، سرمایه گذاری و بانکی- همکاری در حوزه  امنیت و مناسبات مرزی- همکاری در حوزه کنسولی و گردشگری- دیپلماسی عمومی، فرهنگ و رسانه-همکاری در حوزه علمی و دانشگاه- همکاری در حوزه حمل و نقل و در راستای حل مسائل و مشکلات پیش روی گسترش روابط دو جانبه گفتگو نمودند.