تاریخ : يکشنبه 13 شهريور 1401
کد 3315

در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ارمنستان مطرح شد

هم‌افزایی فعالان اقتصادی ارمنستان و آذربایجان‌شرقی برای افزایش مراودات تجاری

لزوم هم‌افزایی فعالان اقتصادی ارمنستان و آذربایجان‌شرقی برای افزایش مراودات تجاری مهم ترین موضوع مورد تاکید در دیدار روسای کمیسیون های صادرات و کشاورزی اتاق تبریز با رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ارمنستان بود.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، با توجه به اهداف تجاری اتاق بازرگانی تبریز و هماهنگی های انجام شده جهت حضور هیات های تجاری استان در کشورهای آذربایجان، ترکیه، روسیه و ارمنستان و...، در اولین گام هیات اقتصادی و تجاری از استان، به ریاست استاندار آذربایجان شرقی  و با حضور جمعی از مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی استان عازم ارمنستان شد.

سید یوسف حسینی و قاسم قویدل، روسای کمیسیون های صادرات و کشاورزی اتاق تبریز در ادامه سفر هیات تجاری استان آذربایجان شرقی به ارمنستان با آندرانیک آلکسانیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ارمنستان در محل این اتاق ملاقات کردند.

آندرانیک الکسانیان با تاکید بر بررسی مشکلات توسعه مراودات تجاری بین دو کشور گفت: کشور ارمنستان برای ایران یک بازار بسیار کوچک است که در این زمینه می توان تجارت را در ابعاد مختلف گسترش داد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ارمنستان با بیان این که حس مثبتی به تجارت با ایران داریم، گفت: هدفگذاری افزایش تجارت از 500 میلیون دلار کنونی به یک میلیارد دلار بسیار خوب و دست یافتنی است، ولی باید تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود که در این زمینه ما یک پیشنهاد داریم به طوری که باید با همکاری همدیگر به بازار کشورهای ثالث ورود کنیم.

الکسانیان اظهار کرد: در ارمنستان تولید کافی نداریم ولی مشتری خوبی داریم ارمنستان تنها در یک مورد می تواند در جهان رقابت کند و آن هم نیروی انسانی متخصص است.

وی با اشاره به آمادگی ارمنستان برای همکاری های مشترک گفت: در این زمینه می توان مواد خام یا محصولات مورد نیاز از ایران به ارمنستان بیاید و در ارمنستان فراوری و به کشور ثالث صادر و توافقی هم در مورد سود آن عملی شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ارمنستان ضمن نظرخواهی از هیات اقتصادی برای تدوین شرایط کار و مشارکت افزود: برای مثال پیشنهاد ما این است که با هدف قرار دادن کشورهای آفریقایی، از خشکبار و کشمش شروع کنید.

الکسانیان تاکید کرد: در حال حاضر مشکل بزرگ تجار ایرانی موضوع نقل و انتقال پول است که با این روش این مشکل نیز برطرف می شود.

وی ادامه داد: ایرانی ها در زمینه IT بسیار موفق هستند بنا بر این می توان با استفاده از ظرفیت های ارمنستان در زمینه پول مجازی و ماینینگ هم همکاری کرد البته به شرایطی که قوانین و مقررات هیچ کدام از دو کشور زیر پا گذاشته نشود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، محیط زیست و آب اتاق تبریز نیز ضمن ابزار خوشحالی از حضور در اتاق ارمنستان گفت: حضور مسئولان ارشد اقتصادی دولتی و بخش خصوصی در قالب یک هیات توانمند در ارمنستان نشان دهنده اهمیت ارمنستان برای استان آذربایجان شرقی است.

قاسم قویدل با اشاره به سوابق تاریخی روابط دو کشور افزود: بدون تردید دیدارها و جلسات قبلی با وزیر اقتصاد ارمنستان، وزیر زیرساخت ارمنستان و جلسات با بخش خصوصی نتایج مثبتی برای هر دو طرف خواهد داشت.

وی با تاکید بر وجود زمینه های متعدد برای همکاری افزود: با توجه به قرارگیری آذربایجان شرقی در همسایگی کشور ارمنستان گسترش و تقویت ارتباطات اقتصادی بین دو کشور اهمیت زیادی دارد.

وی ضمن دعوت از آقای الکسانیان و هیاتی از اتاق ارمنستان برای حضور در آذربایجان شرقی، اتاق تبریز و بازدید از منطقه آزاد ارس گفت: آذربایجان شرقی ظرفیت های بسیار زیادی در حوزه کشاورزی دارد که در این زمینه می توان کارهای زیادی انجام داد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، محیط زیست و آب اتاق تبریز افزود: آماده همکاری بلند ملت و اساسی با ارمنستان هستیم و امیدواریم حجم مبادلات تجاری بالای یک میلیارد دلار در آینده نزدیک محقق شود.

قویدل به منطقه آزاد ارس و مزایا و معافیت های این منطقه اشاره کرد و گفت: وجود صندوق حمایت از توسعه کشاورزی و آمادگی این مجموعه برای همکاری در خصوص تهیه نهاده های دامی از ارمنستان یکی دیگر از قابلیت های موجود در این زمینه است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع کشاورزی فراسرزمینی افزود: برای مشکلات مرتبط با پول مجازی و ماینینگ می توان با همکاری دو طرف راهکارهای متعددی پیدا کرد تا مراودات دو طرف بیش از گذشته گسترش یابد.

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز نیز در این جلسه گفت: اتاق تبریز نهادی برای تمام تجار سایر اتاق ها است و اتاق ارمنستان را هم خانه ای برای تجار ایرانی می دانیم.

میریوسف حسینی افزود: اتاق تبریز اولین اتاق بازرگانی ایران است که این موضوع نشان دهنده این است که تجار بزرگی در این اتاق پرورش یافته اند.

وی ادامه داد: وجود بیش از دو هزار و 200 عضو در اتاق تبریز توانمندی آذربایجان شرقی در پیشرو بودن در تجارت را نشان می دهد.

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز با بیان این که آذربایجان شرقی تنها استان دارای مرز زمینی با ارمنستان است، گفت: ارمنستان 2.5 تا 3 میلیون جمعیت دارد ولی نگاه ما تنها به این بازار نیست بلکه به بازار اوراسیای 200 میلیونی است.

حسینی ادامه داد: در سال 2021 ، 65 میلیون دلار واردات ایران از ارمنستان و 436 میلیون دلار صادرات ایران به ارمنستان بوده که در کل حجم تجارت دو کشور 501 میلیون دلار بوده است.

وی با بیان این که گسترش روابط تجاری بین دو کشور باید به وسیله اتاق ها انجام بگیرد نه دولت ها، افزود: باید تلاش کنیم مشکلات برطرف شود مثلا برای کرایه حمل هر کامیون از ایران به ارمنستان قبلا 1600 دلار پرداخت می شد ولی اکنون این مبلغ به 2600 دلار افزایش یافته با حل این مشکل حتی می توان کامیون هایی که از مسیر قزاقستان و جاهای دیگر به مقصد کشورهای حوزه اوراسیا صادرات انجام می دهند را نیز به مسیر ارمنستان هدایت کرد.

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز افزود: از 74 مواد معدنی موجود در ایران، 52 نوع ماده معدنی در آذربایجان شرقی وجود دارد.

وی ضمن اعلام آمادگی برای هر گونه توسعه همکاری تجاری با کشور ارمنستان افزود: در حال حاضر آذربایجان شرقی با بیش از 100 کشور دنیا تجارت می کند.