تاریخ : پنجشنبه 27 مرداد 1401
کد 3282

در همایش آموزشی «تبیین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان» مطرح شد؛

حرکت به سوی هدفمندسازی نظام مالیاتی/ لزوم توجه به خواسته های بخش خصوصی در تنظیم قوانین

دوره آموزشی «تبیین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان» با همکاری مشترک اتاق بازرگانی تبریز و اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی در محل این اتاق برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، دوره آموزشی «تبیین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان» با حضور محمد برزگری، رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور در اتاق تبریز برگزار شد.

محمد برزگری در این جلسه  با اشاره به مزایای هدفمندسازی نظام مالیاتی گفت: دسترسی نظام مالیاتی به منابع موثق و قابل استناد، تشخیص مالیات مبتنی بر حسابرسی و اسناد ابرازی، عدم وضع مالیات غیرمنطبق با درآمد واقعی اشخاص و جلوگیری از فرار مالیاتی قابل توجه از جمله مزایای هدفمندسازی نظام مالیاتی است.

وی در ادامه با تبیین کامل قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، در خصوص آخرین قوانین وضع شده در این حوزه، به ارائه اطلاعات پرداخت.

توجه به خواسته های بخش خصوص در تنظیم قوانین و مقررات مالیاتی

جعفر محرم پور، دبیر اتاق تبریز نیز در این جلسه با تاکید بر رعایت عدالت همه جانبه در اخذ مالیات گفت: در این خصوص نیازمند روشنگری بیشتر و تبیین بهتر قوانین مربوطه هستیم.

وی برگزاری دوره های آموزشی مشابه را بهترین راه برای شناسایی نقاط مبهم قوانین مالیاتی دانسته و ادامه داد: با تکرار جلسات، دیدگاه های دوسویه برای حل این نوع مشکلات مطرح شده و می توان شاهد ایجاد گفتمانی مشترک مابین مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی بود.

محرم پور بر لزوم توجه به خواسته ها و نیازهای بخش خصوصی در تنظیم مقررات و قوانین تاکید کرده و گفت: در این زمینه باید از اعمال سخت گیری بر فعالان واقعی بخش خصوصی جلوگیری کرده و به دنبال افرادی بود که از دادن مالیات فرار می کنند.

گام سازمان امور مالیاتی به سمت هوشمندسازی نظام مالیاتی

عیسی اورج زاده نیز در این جلسه بر همکاری نزدیک دولت و بخش خصوصی در استان تاکید کرده و گفت: یکی از مهم ترین حلقه های گمشده در این خصوص، بحث آموزش بود که خوشبختانه در این راستا نیز همکاری های مشترک شکل گرفت.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی با بیان اینکه سازمان به سمت هوشمندسازی نظام مالیاتی در حال حرکت است، گفت: به این ترتیب شاهد شفاف تر شدن درآمد مؤدیان و به دنبال آن شفاف سازی نظام مالیاتی خواهیم بود.

وی یکی از مهم ترین اهداف پایانه های فروشگاهی را تعیین مالیات منصفانه عنوان کرده و گفت: تشخیص فرارهای مالیاتی، ایجاد بستر اطلاعاتی برای برنامه ریزی مناسب، جلوگیری از مؤدیان صوری و ایجاد بستر مبارزه با قاچاق از جمله اهداف اجرای این طرح است.
گفتنی است این همایش آموزشی با حضور جمعی از فعالان بخش خصوصی و صاحبان اصناف استان در محل اتاق تبریز برگزار شد.