تاریخ : چهارشنبه 29 تير 1401
کد 3223

کاهش نرخ رشد شامخ کل اقتصاد

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، شامخ کل اقتصاد در خردادماه را ۵۴/۷۳ واحد اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، شامخ کل اقتصاد در خردادماه را ۵۴/۷۳ واحد اعلام کرد که به نسبت ماه گذشته نرخ رشد کمتری را تجربه کرده است.

براساس نظرسنجی‌های انجام شده از بنگاه‌های اقتصادی کشور؛ شاخص مدیران خرید کل اقتصاد برای خردادماه سال جاری حاکی از کاهش شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در مقایسه با اردیبهشت‌ماه بوده است که این کاهش در بخش‌های خدمات و کشاورزی و ساختمان بیشتر خود را نشان داده است.

علیرغم افزایش شاخص میزان موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده اکثر فعالیت در این ماه؛ رقم کمتر از ۵۰ این شاخص گویای کمبود مواداولیه و لوازم خریداری شده بخش های خدمات و کشاورزی و ساختمان است.

شاخص ۸۶/۷۰ قیمت مواد اولیه یا لوازم خریداری شده در خرداد ماه نیز علیرغم کاهش شدت آن به نسبت اردیبهشت ماه، تاثیر افزایش نرخ ارز در قیمت مواد اولیه را نشان می‌دهد.

در خصوص شاخص مدیران خرید صنعت عدد ۵۹/۶۵ نشانگر بالا بودن همه مؤلفه‌های اصلی این شاخص به غیر از موجودی مواد اولیه است.
در شاخص مقدار تولید محصولات خردادماه بخش صنعت ۶۲/۶۵ ثبت شده؛ لیکن نرخ افزایش آن نسبت به ماه گذشته کمتر بوده است که به نظر می‌رسد ناشی از کاهش نرخ رشد سفارشات مشتریان در مقایسه با ماه قبل باشد.
شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در خردادماه با عدد ۵۹/۶۱ در مقایسه با اردیبهشت‌ماه با رشد کمتری روبرو بوده است. در میان همه صنایع، صنعت غذایی و پوشاک و چرم با کاهش شدید سفارشات روبرو بوده‌اند.

متاسفانه شاخص موجودی محصول (انبار) در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه کاهش داشته است. به نظر می‌رسد نابسامانی و افزایش قیمت ارز، در برخی از رشته فعالیت‌ها باعث کاهش تولید شده است که جبران تقاضای بازار، از محل موجودی محصول در انبارها تأمین شده است.

به‌طورکلی رشد شاخص کل تعدیل فصلی نشده در خرداد ماه، نسبت به اردیبهشت ‌ماه کمتر بوده است. در این راستا فعالان اقتصادی معتقدند؛ مهمترین دلیل کاهش رشد اقتصادی ناشی از افزایش نرخ ارز است.

 افزایش نرخ ارز که باعث افزایش قیمت خرید مواد اولیه و محصولات و در نتیجه افزایش هزینه های تولید شده است، مشکلات نقدینگی برای واحدها ایجاد کرده است. از طرفی قیمت گذاری دستوری وزارت صمت و معضل قطعی‌های برق نیز مزید بر علت شده و تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی را را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است.

دانلود طرح شاخص مدیران خرید در خرداد 1401