تاریخ : سه شنبه 16 شهريور 1400
کد 2655

رییس اتاق بازرگانی تبریز تاکید کرد:

نباید اجازه داد دولت و بخش خصوصی مقابل یکدیگر بایستند/ لزوم تدوین نقشه راه برای حوزه صادرات

رییس اتاق بازرگانی تبریز بر لزوم تدوین نقشه راه برای حوزه صادرات آذربایجان شرقی با همکاری دولت و بخش خصوصی تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، یونس ژائله قبل از ظهر سه شنبه در جلسه بررسی وضعیت صادرات استان که در محل اتاق تبریز برگزار شد با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه تولید و سرمایه گذاری در کشور گفت: اخیرا عواملی در کشور فعال شده اند که باعث کندی روند تولید و عدم رغبت سرمایه گذار به توسعه استان و رخوت کارآفرینان جامعه می شوند. 

وی ادامه داد: دولت و بخش خصوصی باید به جای محکوم کردن یکدیگر، دشمن اصلی را شناسایی کرده و برای نابودی آن متحد شوند.

ژائله با اشاره به وجود مشکلات مشابه در کشور ونزوئلا و فرار سرمایه گذار به دلیل تقابل به وجود آمده میان دولت و سرمایه گذاران اظهار داشت: نباید اجازه بدهیم که ما نیز به وضع مشابهی دچار شویم. اگر ایران را دوست داریم نباید اجازه بدهیم دولت و بخش خصوصی مقابل یکدیگر بایستند.

رییس اتاق تبریز افزود: تولید مقوله پیچیده ای داشته و یکسری زیرساخت ها مثل برق، آب، جاده و غیره نیاز دارد. با وجود تامین بودن یکسری از این زیرساخت ها، اما نمی توان مشکلات این بخش را نادیده گرفت. صنایع در زمستان با مشکل گاز و در تابستان با مشکل برق مواجه هستند. 

وی ادامه داد: از سوی دیگر بانک ها نیز باید همکاری لازم را با سرمایه گذاران داشته باشند. با وجود تورم بالا، آیا بانک مرکزی 40 درصد منابع کشور را در اختیار تولید گذاشته و نقدینگی لازم برای این واحدها را تامین کرده است؟

ژائله هر گونه اختلاف افکنی بین دولت و بخش خصوصی را نادرست عنوان کرده و گفت: باید شاهد تدوین نقشه راه برای حوزه صادرات استان باشیم که با توجه به رویکرد دولت جدید امیدواریم همکاری بدنه اقتصادی دولت و بخش خصوصی بیش از پیش گسترش یافته و شاهد برنامه ریزی درستی برای این بخش باشیم. 

وی ادامه داد: بخش دولتی نباید از مشورت با بخش خصوصی غافل شده و به تنهایی برای حوزه صادرات برنامه ریزی و تصمیم گیری کند چرا که این بخش خصوصی است که در مسیر اجرای سیاست های حوه تولید و صادرات قرار دارد. 

ژائله با بیان اینکه باید بر روی توسعه و افزایش صادرات از استان سرمایه گذاری شود، گفت: پس از تعیین مسئولان دولتی در استان باید شاهد جلسات رسمی بین بخش خصوصی، مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس استان باشیم تا تصمیم گیری همه جانبه برای تدوین نقشه راه صادرات صورت گیرد. 

رییس اتاق بازرگانی تبریز همکاری بانک ها با بدنه تولید و صنعت استان را مهم ارزیابی کرده و گفت: منابع بانکی خوبی در آذربایجان شرقی داریم اما جذب واحدهای سرمایه گذاری در خود استان نشده که این امر کم لطفی در حق این واحدها محسوب می شود. 

وی افزود: نباید واقعیت ها را رها کرده و درگیر یکسری حواشی و تنش ها شویم. در کنار اینکه بخش دولتی باید به رفع ایرادات بدنه خود بپردازد، بخش خصوصی نیز باید اقدام به رفع کاستی ها و افزایش تمرکز خود بر حوزه تولید و صادرات کند. 

در این جلسه نماینده سازمان صمت استان، گزارشی از وضعیت صادرات استان و پیش بینی های انجام شده برای تحقق این میزان و همچنین میزان محقق شده ارائه داد. همچنین رییس کمیسیون صادرات و واردات اتاق تبریز و دبیران میزهای کشورهای مختلف گزارشی از مشکلات موجود در حوزه صادرات ارائه دادند.