تاریخ : يکشنبه 14 شهريور 1400
کد 2651

در جلسه کارگروه شورای گفتگوی آذربایجان شرقی؛

دلایل کمبود نهاده های دام و طیور بررسی شد

دلایل کمبود نهاده های دام و طیور و مشکلات ناشی از آن در جلسه کارگروه شورای گفتگوی آذربایجان شرقی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با موضوع بررسی دلایل کمبود نهاده های دام و طیور و مشکلات ناشی از آن نظیر افزایش کشتار دام و ارائه راهکار جهت برون رفت از مشکلات این حوزه برگزار شد. 
محمدرضا بادامی، جانشین معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در این جلسه گفت: با توجه به آمار، در خصوص نهاده های طیور مشکلی وجود ندارد به جز مشکل حمل و نقل که مشکل اصلی در رابطه با نهاده های دامی است. 
وی ادامه داد:  در مورد آمار مقایسه کشتار دام 5 ماهه اول 99 با مدت مشابه در سال 1400، در تمامی دام ها افزایش کشتار داشته ایم، در مورد کشتار دام های ماده با حذف دام مولد به خصوص در سال های آتی با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد و باعث از بین رفتن زیرساخت می شویم. در مورد دام های اصیل نیز همینطور می باشد که در واقع دام های پایه را از بین می بریم. 
بادامی افزود: مشکلات بخش دام و طیور در حال حاضر کمبود علوفه و کمبود نهاده است. عدم تحویل به موقع نهاده ها، مشکل در حمل و نقل، افزایش هزینه ها، قیمت شیر و گوشت قیمت واقعی نبوده، کمبود نقدینگی و عدم سرمایه در گردش در واحد های تولیدی، عدم پرداخت به موقع بهاء شیر دامداران از طرف کارخانجات که باعث تشدید کمبود نقدینگی دامداران می شود و وجود واسطه ها از جمله مشکلات این بخش است. 
ناصح بهداد، مدیر عامل شرکت تعاونی کارخانجات خوراک دام و طیور نیز گفت: در مورد نهاده های تخصیص داده شده، حدود 80 درصد تحویل کنجاله سویای اختصاص داده شده، انجام نشده و با عدم وجود کنجاله نمی توان کنسانتره تولید کرد.
محمدعلی کسائی، مدیر عامل اتحادیه تعاونی های کشاورزی و دامپروری استان نیز گفت: قیمت تمام شده تهیه خوراک دام از نهاده در استان ما، بسیار متفاوت تر از بقیه استان ها است. عناصر واسطه و دلال ها باعث معطل شدن نهاده ها در گمرک شده و تا ارز دولتی را دریافت نکنند حاضر به ترخیص نیستند.
ابراهیم خلیل فشنگچی، نائب رئیس مدیره شرکت تعاونی کارخانجات خوراک دام و طیور استان نیز گفت: دستوراتی که در حد لازم الاجرا برای استانمان ارسال می شود، بدون کارشناسی و در نظر گرفتن آب و هوای استان و درنظر گرفتن کرایه ها براساس مسافت است. 
وی گفت: درخواست داریم اختیار تصمیم گیری به استان ها داده شود تا بر حسب نیاز و مشکلات و آب و هوا تصمیم گیری شود تا با عادلانه شدن قیمت مصوب، اجازه واردات نهاده به صندوق حمایت از کشاورزی یا تشکل ها داده شود.
ابوالفضل حسینی، کارشناس اتحادیه دامداران استان نیز گفت: در بحث آمار، سیستم هویت گذاری دام کشور طوری طراحی شده است که آمار صحیح به دست نمی آید. در صورت زایش دام می توان افزایش تعداد را ثبت کرد ولی در صورت فروش و یا کشتار دام این تعداد در سیستم ثبت نمی شود یعنی امکان ویرایش وجود ندارد و خود به خود در طول دو سال با افزایش خرید، آمار از تعداد واقعی بیشتر نشان داده می شود و از این قضیه تعدادی سوء استفاده می کنند.
غلامرضا بابائی، مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت: یکی از دلایلی که به بحث نهاده ها و افزایش قیمت دامن زده، کاهش بارندگی و خشکسالی است. خرید حمایتی دام توسط شرکت پشتیبانی از دیگر موارد پیشنهادی می باشد. امکان صادرات دام زنده وجود داشته باشد، مشوق هایی جهت واردات علوفه و کشت فراسرزمینی اختصاص داده شود، افزایش سهمیه نهاده ها به خصوص جو نیز در نظر گرفته شود. 
وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر، خرید حمایتی شیر توسط سازمان تعاونی روستائی است و یارانه شیر به جای پرداخت به کارخانه شیر به دامداران پرداخت شود.
در انتها مقرر شد، موضوع مورد نظر در صحن اصلی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی مطرح شود.