تاریخ : چهارشنبه 26 آذر 1399
کد 2097

نشست کمیته کار آفرینی اتاق تبریز تاریخ 99/09/26

جلسه کمیته کارآفرینی کمیسیون کارآفرینی، گردشگری و اقتصاد دانش بنیان اتاق تبریز با موضوع حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل برگزار شد.
حاضرین در نشست:
  • سرکار خانم مهندس اندیش ریاست محترم کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری
  • آقای مهندس آلپار نایب رئیس کمیسیون و رئیس کمیته اقتصاد دانش بنیان
  • دو میهمان گرانقدر کمیته آقای دکتر احمدی و آقای مهندس نیک زاد
  • اعضای دائمی کمیته کارآفرینی آقایان دکتر فرزاد، دکتر کیهان ور، دکتر ارتقایی و مهندس مهین
زمان و مکان نشست:
  • ساعت 15 تا 17.30 روز چهارشنبه 1399/09/26 در محل اتاق جلسات اتاق تبریز
دستور نشست:
  • پی ریزی طرح پشتیبانی از کودکان ناتوان از تحصیل به دلیل فقر مالی خانواده
شرح مذاکرات نشست:
  • این نشست با خوش آمدگویی خانم اندیش آغاز و در ادامه ایشان به بیان و تشریح دستور جلسه و دلیل طرح آن پرداختند. مسئولیت اجتماعی شخصی و سیستماتیک در جامعه می طلبد که همگان به تحصیل کودکان اهتمام ویژه داشته باشند و در فراهم آوردن سطح مناسبی از عدالت تحصیلی برای آینده فرزندان این مرز و بوم به ویژه تبریز عزیز تلاش نمایند. با وجود افزایش امکانات آموزشی در کل جوامع بشری گاهی شاهد صحنه هایی رقت بار از نبود توان مالی برای تحصیل کودکان هستیم. هرچند این موضوع تنها مربوط به زمان حال نیست  و در همه زمانها وجود داشته است به گونه ای که افراد در سنین دهه 30 و 40 هم فاقد سواد لازم بوده و در حد نوشتن نام خود سواد دارند. شکی نیست که این ها نه به خاطر نبود مراکز آموزشی بلکه به دلیل ناتوانی مالی خانواده برای تامین هزینه های آن و چه بسا به دلیل نیاز به درآمد این کودکان از طریق کار در مشاغل سنگین به عنوان کودکان کار بوده باشد. وی به شناخت خود از اتاق تبریز و شورای شهر و پتانسیل و ظرفیت های آنها اشاره نموده  و اضافه کرد که ایده ورود کمیته کارآفرینی به عنوان طراح یک طرح درخور و شایسته اتاق تبریز برای ساماندهی و ایفای نقش انسانی در حل این ناهنجاری زشت جامعه، با تکیه بر چنین ظرفیت هایی مطرح گردید.
  •  
  • آقای مهین نیز در ادامه از تک تک حاضرین به دلیل پذیرش درخواست فوری حضور در نشست قدردانی نموده و افزود با توجه به شناختی که از روحیات ریاست کمیسیون دارد و به دلیل حساسیت موضوع کودکان کار در سطح جامعه ، با اشتیاق زیاد نسبت به برگزاری این نشست تلاش شد. هرچند در نگاه نخست شاید این موضوع بیرون از شرح وظایف کمیته کارآفرینی جلوه نماید ولی با نگاهی ژرف تر پی خواهیم برد که چندان هم بدون ارتباط  نیستند. کمیته کارآفرین اتاق تبریز  بازوی مشورتی آن در زمینه شناسایی فرصتهای موجود و بالقوه برای تولید ثروت از تبدیل ایده ها به محصولات تجاری با ارزش افزوده بالا ست. نگاه کارآفرینانه به موضوع نشست هم تداعی کننده روش های بهره مندی از توان جامعه برای حل مشکلی است که ریشه اش در فقر است. پس اتاق تبریز می تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از این کودکان که شاید هرکدام از آنها توانایی تبدیل شدن به افراد نخبه و تاثیرگذار در جامعه برای کاهش آلام و افزایش رفاه دیگران را داشته باشند. پس شایسته خواهد بود که به این موضوع نه به عنوان یک دستور جلسه صرف بلکه به به عنوان یک وظیفه مهم انسانی نگریسته و همه تلاش خود را در ارائه و پیشنهاد روش های حل این مشکل به شکل یک ایده اولیه که توسط مدیران اتاق قابلیت اجرا پیدا کنند، صرف  نمایند تا یک کار فرهنگی و انسان دوستانه را  در این کمیته بنیانگذاری کنیم. هدف اصلی از برگزاری این نشست راه اندازی یک طوفان فکری برای بدست آوردن نکته نظرات و دیدگاه های ارزشمند اعضای نشست و تبدیل آن به یک پیشنهاد مناسب برای طرح در هیئت نمایندگان اتاق تبریز است.
  •  
  • آقای آلپار نیز با اشاره به یک تجربه از اتاق بازرگانی فرانسه در این باره به تشریح روش های کار متفاوت برای آموزش مهارت و تخصص به کودکان برای پرورش استعدادهای پنهان آنها در پذیرش جایگاه های مناسب خود و جامعه پرداختند. می توان با ترکیب شرایط ویژه کشور و تبریز با مزایای این طرح ، یک پروژه مختص منطقه و موضوع خودمان طراحی کرده و امکان ترسیم آینده ای پر بار برای کودکان فراهم نمود. در بخش دیگری از بیانات خود ایشان به صرف هزینه ای هنگفتی که در قالب های گوناگون صرف مهارت اندوزی و آموزش می شود بدون اینکه نتیجه خاصی از آنها حاصل شود و یا به اهداف طراحی شده شان دست پیدا کنند.
  •  
  • آقای کیهان ور که خود فعال حوزه کارآفرینی است با اشاره به فعالیتهای خود و مجموعه تحت مدیریتشان در این حوزه ، به کارهایی که در زمینه کودکان انجام داده اند پرداخته و از طرح های همچون طرح بازرگانان کوچک، طرح تکاد (المپیاد تفکر و کارآفرینی دانش آموزی) که یک تجربه موفق کشوری بوده نام برد. ایشان همچنین به طرح های گوناگون دیگر در سطح آموزش و پرورش اشاره کردند که به دلیل عدم توجه به مشخصه پایداری در آنها گاهی با صرف هزینه های کلان به سرانجام مناسب نمی رسند. ایشان همچنین بیان داشتند که در این نشست طرح موضوع شد و هر کدام از اعضا برای دست یافتن به چشم اندازی مناسب برای چهارچوب طرح، ایده های خود را با دیگر اعضا در میان گذاشته و بر اساس تفکرات و تجربه های موجود نسبت به طراحی مناسب قالب آن اقدام نمایند.
  •  
  • آقای دکتر فرزاد هم با اشاره به اینکه مفهومی به نام کودک کار نباید وجود داشته باشد، گفتند که کودک باید کودکی کند. انتظار کارآفرینی از کودکان به کودکی و بزرگسالی آنها آسیب می زند. اینکه کودکی تا یک سن مشخص نباید به دنبال کار و اشتغال باشد یک استاندارد جهانی است. با این حال به دلیل نیازهای خانواده چه بسا این امر تحقق نمی یابد. با این وجود در بسیاری از کشورها از جمله ایران، امور خیریه و وقف و کمک های بلاعوض ظرفیت های خوبی برای حل چنین مشکلاتی هستند. ایشان همچنین در بخشی از صحبت های خود بیان داشتند که همه باید روی مهارت آموزی برای نیازهای جامعه خودمان متمرکز شویم و تنها آموزش های تئوری برای صدور مدرک های فاقد شایستگی های کافی، هدر رفت منابع است. همچنین ایشان در جایگاه مدیریت ICT استان به اهتمام و کوشش سازمان مطبوع خود برای فراهم آوردن پوشش صددرصدی اینترنت رایگان برای همه مدارس استان (بجز چند مورد استثنایی) اشاره نمودند.
  •  
  • دیگر عضو کمیته کارآفرینی آقای ارتقایی نیز در بیانات خود بر این نکته اشاره کردند که در پیاده سازی هر طرحی در این زمینه  باید راهبردهای سایر ارگان ها و نهاد ها هم مورد توجه قرار گیرند. آیا اتاق تبریز روی این موضوع خاص، توان و اجازه ورود دارد و آیا جایگاه قانونی اتاق این اجازه را می دهد؟ به منظور انجام بهینه مسئولیت های این چنینی، ضرورت همسوئی کلیه ارگانها  غیرقابل انکار است. برای رسیدن به نتایج مشخص، توجه به روشهای عملیاتی و استفاده از تجارب سازمان های مردم نهادِ(NGO) خیریه ایِ کودک محور می تواند بسیار مفید باشد. نمونه ای بارز در این زمینه نهادی به نام "بنیاد کودک" می باشدکه ایشان پیشنهاد کردند اعضای محترم کمیته برای آشنایی بیشتر با مقوله های مرتبط با کودکان، فعالیتهای این بنیاد را مطالعه نمایند.  وی برگزاری کارگاه های شناختی برای افراد ذیصلاح و ذیربط  و موثر را پیشنهاد دادند و از تجربیات ارزشمندی که این روش در پروژه های پیشین ایشان حاصل شده نیز نمونه هایی بیان نمودند. ایشان باور داشتند که شرکت کنندگان در کارگاه یا همایش الزاما از تمامی ارگانها  و افراد ذیربط و ذینفع و ذیصلاح و ذی نفوذ حضور داشته باشند. همچنین در اینگونه همایش ها باید سه سرفصل شامل روشها و رویه ها ، قوانین و مقررات و ظرفیتهای قانونی، و چالشها و مشکلات پیش رو عنوان و تحلیل گردند.
  •  
  • آقای دکتر احمدی میهمان جلسه نیز به امکان استفاده از پتانسیل خیریه های و سازمان هایی نظیر کمیته امداد و همانند آنها برای تولید ثروت به جای کمک های اندک به مددجویان اشاره کردند و گفتند می توان با تعریف مکانیزم های مناسب به جای ماهی دادن به نیازمندان، ماهی گرفتن را به آنها بیاموزیم. یعنی به جای اینکه این نوع نهاد ها به صورت مستقیم منابع ناچیزی را در اختیار مددجویان بگذارند، به شکلی منسجم تر و در چهارچوب طرح های کارآفرینانه برای تولید ثروت و تقسیم منافع آن در میان مددجویان اقدام نمایند.
  •  
  • آقای مهندس نیک زاد دیگر میهمان نشست نیز به مقوله برند کارفرمایی اشاره ای داشتند و اینکه در صورت امکان برای تبدیل برند اتاق به یک نام پیشرو کارفرمایی برای جلب نظر و علاقه برای دستیابی به اهداف این طرح، تلاش شود. یعنی به واسطه نام و اعتبار اتاق تبریز چه بسا افرادی که حاضر باشند به همین دلیل در کنار اتاق برای دستیابی به اهداف انساندوستانه این طرح مشارکت داشته باشند.
در پایان نشست سرفصل های حاصل از این طوفان فکری برای تعمق و بحث بیشتر در نشست های آینده به شرح زیر جمع بندی گردید:
  • هدف پروژه " پشتیبانی از کودکان ناتوان از ادامه تحصیل به دلیل فقر(حذف مفهوم کودک کار)".
  • استفاده از اندیشه پاک و روح لطیف اعضای اتاق تبریز در ساماندهی و هدفمندسازی کمک های  ایشان برای پیاده سازی اهداف عالی عدالت تحصیلی برای همه کودکان.
  • بهره گیری از تجربیات موفق و بارز ملی و فراملی در این خصوص با تمرکز روی ویژگی های بومی(تبریز)
  • شناسایی و فهرست سازی از توانمندی های کمک به این طرح در سه سطح منطقه ای، ملی و فراملی
  • توجه خاص به وقف بویژه در حوزه آموزش و فناوری
  • استفاده از ظرفیت های تحقیقاتی و پژوهشی استان جهت رسیدن به بهترین راهکار شناسایی، حمایت، هدایت کودکان در خطر فقر
  • آماده سازی یک ارائه مناسب و گیرا برای تاثیرگذاری حداکثری روی مخاطبین بویژه اعضای محترم هیئت نمایندگان اتاق تبریز.