به منظور استقبال از میهمانان رویداد 2018 که تبریز از طرف کنفرانس کشورهای اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری انتخاب شده است، اتاق تبریز جلساتی از اولین ساعات شروع سال جدید میلادی با حضور مدیران ارشد کشوری و استانی برگزار نموده تا با بررسی برنامه های تدوین شده توسط سازمانها و نهادهای استانی بتوانیم با هم افزایی بیشتری در بالاترین سطح هماهنگی به استقبال این رویداد جهانی ، منطقه ای و کشوری برویم .
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز در همین راستا کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق به منظور بهره برداری از ظرفیت های فرش دستبافت ایران و به خصوص تبریز که به خاطر جلوه های بی نظیر هنری فرصتی فراهم آورد تا در سال 2015 تبریز به عنوان پایتخت جهانی بافت فرش دستبافت انتخاب شود، در صدد آن هستند که از این فرصت و ظرفیت فرهنگی، هنری که در بستر تاریخ به عنوان نماد فرهنگی ایران در اقصی نقاط جهان ایفاء نقش نموده را محملی برای بهره برداری هر چه بیشتر از این ظرفیت در رویداد 2018 تبریز نمایند.
اسماعیل چمنی رئیس کمیسیون گردشگری و فرش دستبافت تبریز ورئیس اتحادیه تولید کنندگان فرش کشور با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت جهانی بافت فرش دستباف در سال 2015 و بزرگترین بازار مسقف جهان که از طرف سازمان جهانی یونسکو ثبت شده را از مولفه های موثر انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی خواند و یادآور شد: وجود ظرفیت های بی نظیر فرهنگی و هنری شهر تبریز بخصوص فرش دستباف می تواند از عوامل موثر در استقبال از میهمانان این سال بوده و سرآغازی برای بهبود وضعیت ، این هنر صنعت کشور با سایر کشورهای جهان در خصوص ایجاد بازارهای هدف باشد. وی با تاکید بر این نکته که بیش از نیم میلیون از جمعیت استان، از حوزه بافت فرش ارتزاق می کنند خاطر نشان کرد: دویست هزار نفر از جمعیت استان، به طور مستقیم و غیر مستقیم در حوزه فرش فعال هستند که این حوزه حدود 30 کارگروه صنعتی و صنفی را در بر می گیرد. که رویداد 2018 از یک طرف و ظرفیت موجود در قالی دستباف می تواند به صورت مکمل در برند سازی جهانی هم پوشانی بی نظیری را سبب شود.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تبریز با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری در جهان خاطر نشان کرد، این صنعت در جهان جزء سه مولفه اصلی اقتصاد جهانی مطرح است و ورود هر گردشگر می تواند به طور مستقیم 9 اشتغال را به همراه داشته باشد و بررسی های جهانی نشان می دهد که کشورهایی که توانسته اند در صنعت گردشگری اقدامات موثری انجام دهند بخش عمده ای از مسائل اشتغال در کشورهای خود را مرتفع نموده و توانسته اند به رشد اقتصاد بالا و موثر دست یابند.
چمنی 2018 را فرصتی مناسب برای احیاء ظرفیت موجود فرهنگی و اقتصادی استان و کشور خواند و یادآور شد: استفاده از ظرفیت های فرهنگی، هنری اقتصادی استان و کشور در سال 2018 می تواند شروعی برای پویایی همه جانبه کشور فراهم آرود که همکاری و هم افزایی تمام نهادها و سازمانهای دولتی و بخش خصوصی در این راستا بسیار مهم خواهد بود.
وی با اشاره به ثبت یک هزار و هشتصد اثر فرهنگی و تاریخی استان در حوزه گردشگری خاطر نشان کرد: با برنامه ریزی و مدیریت ظرفیت های موجود می توانیم سال 2018 را شروعی برای شکوفایی گردشگری کشور نموده و از پتانسیل های گردشگری در توسعه اقتصادی استان و کشور موثر باشیم.
اعضای حاضر در جلسه در خصوص بهره مندی بیشتر از موقعیت 2018 پیشنهاداتی را بدین شرح مطرح نمودند:
- ایجاد تورهای گردشگری به منظور بازدید از تمام فرآیندهای تولید فرش
- تجلیل از نام آوران صنعت فرش
- ایجاد نمایشگاه دائمی فرش در تبریز
- برگزاری نمایشگاه بین المللی فرش در تبریز به مناسبت سال 2018 که این نمایشگاه هر ساله در تهران برگزارمی شود.
- برگزاری نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در تاریخ 12 تا 16 تیرماه 97
- همکاری بیشتر تشکلهای حوزه فرش با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص سازمان دهی تورهای گردشگری در خصوص بازدید از کارگاههای تولید فرش
- مشخص نمودن بازارهای هدف و کشورهایی که علاقمندیم با آنها تعاملات گردشگری مستمر داشته باشیم.
- اصلاح و بهبود زیر ساخت های حمل و نقل، بخصوص حمل و نقل هوایی برای استقبال از میهمانان رویداد 2018 و گردشگران با توجه به این نکته که توسعه زیر ساخت از ملزومات اساسی توسعه گردشگریهر کشوری است.
- آشنایی بیشتر با تاریخ فرش و انتقال آن به نسل حاضر برای پاسداشت هنر صنعت کشورکه از ذخایر فرهنگی این کشور به حساب می آید و حمایت های از بخش های اساسی این هنر صنعت فرش تبریز همچون تولدی و تهیه مواد اولیه، رنگرزی، بافت، بازار و ..
- پاسداشت طرحهای بومی همزمان که طرح های جدید را مد نظر قرار داریم.
- توجه ویژه به تاریخ معاصر فرش دستبافت در صد سال اخیر و مطالعه این گنجینه و تکمیل آن با دانش اندوخته شده توسط اساتید این حوزه.
- تعامل بیشتر سازماهای دولت و فعالان اقتصادی بخش خصوصی به منظور استقبال مناسب از رویداد 2018
- استفاده از شبکه های اجتماعی برای معرفی ظرفیت های موجود فرش دستباف
- استفاده از طرح های فرش دستباف در طراحی و مبلمان شهری
- تعامل با گردشگران خارجی با توجه به فرهنگ های متفاوتی که از کشورهای مختلف حضور خواهند داشت.
- بهره مندی از فضای مجازی و تجارت الکترونیک در خصوص معرفی فرش و ایجاد بازارهای جدید
- تولید بسته های مناسب فرهنگی برای معرفی رویداد 2018 و فرش تبریز
- استفاده از فرصت جام جهانی در روسیه و معرفی رویداد 2018 در این رویداد جهانی
- ایجاد گروهی از حوزه های مختلف فروش برای تعامل بیشتر در راستای معرفی ظرفیتهای بی نظیر فرش دستباف
- مهیا سازی و انتخاب کارگاههای استاندارد برای بازدید گردشگران
- تعامل اتاق تبریز و کمیسیون های مربوط با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری کلان شهر تبریز در خصوص استفاده از جاذبه های فرش دستباف به منظور استقبال از 2018
- نام گذاری هفته ای در تقویم سالانه کشور به عنوان هفته فرش دستباف و تجلیل از نام آوران این هنر صنعت
- تالیف کتاب های تخصصی در حوزه فرش به منظور پاسداشت نخبگان حوزه فرش و انتقال داشته های این هنر صنعت به نسلهای آتی از طریق مکتوب سازی اطالعات و دانش موجود
- استفاده از ظرفیت رسانه های ملی و منطقه ای در معرفی ظرفیت های فرهنگی و هنری کشور و استان و رویداد 2018