تاریخ : يکشنبه 23 شهريور 1399
کد 1533

مشکلات تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی از بورس کالا بحث و بررسی شد.

جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفتگوی استان با حضور نمایندگان سازمان صمت، کمیسیون هماهنگی بانک های استان، انجمن مدیران صنایع استان و اتاق بازرگانی در تاریخ 99/06/22 برگزار شد.
در این جلسه مشکلات واحدهای تولیدی در خصوص خرید مواد اولیه، نحوه پرداخت در بورس کالا و و زمان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بر اساس اظهارات انجمن مدیران صنایع استان، مقدار خرید مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی از بورس کالا کمتر از 100 تن امکان پذیر نمی باشد و واحدهای تولیدی مجبور می شوند، مواد اولیه بیش از نیاز خود در بورس کالا، ثبت سفارش نمایند و یا مجبور به تهیه از بازار آزاد شوند که این موضوع باعث واسطه پروری و در نهایت افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی گردد.
با عنایت به اینکه 80 درصد واحدهای تولیدی استان ماهانه کمتر از 100 تن مواد اولیه نیاز دارند، اجبار به ثبت سفارش حداقل 100 تن، باعث تحمیل هزینه مضاعف برای واحدهای تولید شده که در بلند مدت امکان حذف این واحدهای تولیدی را به دنبال خواهد داشت.
نحوه پرداخت مبلغ کالاهای خریداری شده در بورس نیز یکی دیگر از مشکلات واحدهای تولیدی استان است که توسط انجمن مطرح گردید. طبق اظهارات این انجمن: واحدهای تولیدی جهت ثبت سفارش مواد اولیه از بورس کالا، ملزم به پرداخت 50 درصد از مبلغ کل می باشند. 50 درصد مابقی کالا نیز بایستی ظرف چند روز آینده از سوی واحد تولیدی پرداخت گردد. این در حالیست که تحویل کالا بعد 3 ماه صورت می گیرد. همچنین پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کالای خریداری شده در زمان ثبت سفارش شده (سه ماه پیش تر از تحویل) یکی دیگر از مشکلات واحدهای تولیدی استان است که باعث متضرر شدن بنگاه های تولیدی در این شرایط اقتصادی شده است.
در پایان این جلسه پس از بحث و بررسی و اتفاق نظر حاضرین جلسه مقرر گردید، موضوع در جلسه آتی شورای استانی طرح موضوع گردد.