هیات تـجاری، اقتـصادی از کشور ژاپن به سرپرستی سازمان تـجارت خارجی ژاپن در تـهران (جترو) در سفر 4 روزه به استان آذربایجان شرقی در اولین روز سفر جهت آشنایی با پتانسیل ها و توانمندی های منطقه با مسئولان و فعالان اقتصادی استان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز ملاقات نموده و مذاکرات رو در رو انجام دادند.
هیات تـجاری، اقتـصادی از کشور ژاپن به سرپرستی سازمان تـجارت خارجی ژاپن در تـهران (جترو) در سفر 4 روزه به استان آذربایجان شرقی در اولین روز سفر جهت آشنایی با پتانسیل ها و توانمندی های منطقه با مسئولان و فعالان اقتصادی استان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز ملاقات نموده و مذاکرات رو در رو انجام دادند.
ابوالفتح ابراهیمی نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به ظرفیت های اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و ژاپن خواستار گسترش این روابط توسط تجار دو کشور شد و افزود: موقعیت استراتژیک شهر تبریز در شمالغرب ایران و روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای قفقاز، آسیای میانه و ترکیه می تواند زمینه مناسبی برای گسترش مناسبات تجاری با کشور ژاپن باشد.
ابراهیمی با اشاره به این نکته که موقعیت استراتژیک استان فرصت بی بدیلی است که از این فرصت و پتانسیل استفاده بهینه نشده است، از طرف ژاپنی خواست تا با در نظر گرفتن مزیت های معدنی، جغرافیایی، نیروی انسانی و صنعتی استان در راستای تولید مشترک برای صادرات به کشورهای ثالث را در دستور کار خود قرار دهد. ناکامورا نماینده جترو در ایران با اظهار تاسف از اینکه اطلاعاتش در خصوص توانمندی و ظرفیت های اقتصادی، صنعتی و تجاری تبریز و آذربایجان محدود است، اظهار امیدواری نمود که در روزهایی که در استان حضور دارند بتوانند از پتانسیلهای اقتصادی استان اطلاعات بیشتری به دست آورند. وی در خصوص جترو ( سازمان تجارت خارجی ژاپن ) یادآور شد: جترو یک سازمان دولتی است که وظیفه توسعه تجارت خارجی ژاپن را بر عهده دارد و از سال 1958 تاسیس شده که از سال تاسیس نیز دفتر تهران شروع به کار کرده است که از آن به بعد همواره در ایران حضور داشته و به فعالیت خود ادامه داده است. نماینده جترو در ایران در خصوص گستره فعالیت های این سازمان در ژاپن و خارج از آن گفت: 74 دفتر در خارج ، 64 دفتر در داخل ژاپن و یک دفتر مرکزی در ژاپن که مشغول فعالیت می باشند. وی با اشاره به این نکته که دفتر تهران جزء اولین دفترهایی است که این سازمان در ایران تاسیس نموده و بعد از آن در همه شرایط، انقلاب، جنگ به فعالیت خود ادامه داده است.
ناکامورا با تاکید بر این نکته که وظیفه جترو توسعه و ترویج روابط تجاری ایران و ژاپن است افزود: نشست امروز در همین راستا برنامه ریزی شده است و این سازمان به عنوان تسهیل گر در راستای گسترش روابط دو جانبه ایفاء نقش می کند.
وی با اشاره به این نکته که سازمان تجارت خارجی ژاپن ( جترو ) برای حضور دکتر ظریف در ژاپن اقدامات مفیدی انجام داده است، یادآور شد در تعامل بخش صنایع غذایی ایران و ژاپن نیز جترو نقش موثری داشته است.
نماینده جترو در ایران با اشاره به این نکته که روابط تجاری ایران و ژاپن در سطح مطلوبی نیست، خاطر نشان کرد: در آینده قابل پیش بینی سرمایه گذاری ژاپنی ها در ایران بیشتر خواهد شد.
آلبوم تصاویر حضور هیات تـجاری، اقتـصادی از کشور ژاپن در اتاق تبریز