اولین جلسه کمیته گردشگری کمیسیون اقتصاد دانش بنیان، کارآفرینی و گردشگری با حضور اعضای اصلی سونیا اندیش رئیس کمیسیون اقتصاد دانش بنیان، کار آفرینی و گردشگری، محمد ملکی رئیس کمیته گردشگری کمیسیون، علیرضا بایرام زاده معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان، رضا خلیلی مدیر عامل سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز، یوسف داداش زاده معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس، علیرضا جمشیدی معاونت عملیات اداره کل فرودگاه های استان آذربایجان شرقی، حسین عادلی سعدآباد مدیر عامل پایانه های مسافربری شهرستان تبریز و دبیر کمیسیون امیر محمدی اصل با هدف تدوین برنامه کمیسیون برای سال جاری تشکیل شد.
سونیا اندیش عضو هئیت نمایندگان و رئیس کمیسیون اقتصاد دانش بنیان، کارآفرینی و گردشگری اتاق تبریز با تاکید بر اهمیت همکاری های بین بخش در راستای توسعه صنعت گردشگری، تدوین برنامه های این کمیته برای سال جاری و احصاء مسائل و مشکلات موجود و بررسی کارشناسی این مباحث در جلسات تخصصی را اولویت کاری این کمیسیون و کمیته مربوطه خواند.
رئیس کمیسیون اقتصاد دانش بنیان، کارآفرینی و گردشگری اتاق تبریز استفاده از مزیت های رقابتی به عنوان المان های شهری در میادین شهر تبریز و سایر شهرستان های استان، توجه به رسالت اصلی اتاق بازرگانی تبریز به عنوان بزرگترین تشکل اقتصادی بخش خصوصی برای ارائه خدمات به تجار و صاحبان صنایع و حمایت از ورود غیر مستقیم صاحبان صنایع برای ایجاد زیر ساخت های لازم برای توسعه صنعت گردشگری؛ همچون هتل، بیمارستان، و اقدامات لازم این تشکل به عنوان حلقه واسط حوزه های حاکمیت و عمومی با بخش خصوصی، تشکیل جلسات ماهانه این کمیته و بهره برداری از مزیت های فرهنگی ، تاریخی، اجتماعی و بوم گردی مناطق مختلف استان را از جمله اهداف بلند مدت کمیسون و کمیته گردشگری خواند و اظهار امیدواری نمود: با تشکیل کمیته تخصصی و حضور متخصصان امر در این حوزه بسیاری از مسائل و مشکلات این حوزه در شرایط سخت (تحریم و کرونا) مرتفع گردد.
محمد ملکی رئیس کمیته گردشگری کمیسیون اقتصاد دانش بنیان، کارآفرینی و گردشگری اتاق تبریز با اشاره به این نکته که اولین جلسه رسمی کمیته گردشگری کمیسیون اقتصاد دانش بنیان، کارآفرینی و گردشگری اتاق تبریز است؛ اظهار امیدواری نمود: با اجرای پروتکل های بهداشتی و هدف گزاری در راستای توسعه گردشگری داخلی برای عبور از بحران ایجاد شده از شیوع ویورس کرونا در حوزه صنعت گردشگری شرایط بهبود وضعیت این صنعت در استان و کشور مهیا گردد.
علیرضا بایرام زاده معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع ، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به مسائل و مشکلات که بعد شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری استان وارد شده است؛ یاد آور شد: در ماه های اخیر بعد از شیوه ویروس کرونا حدود یک هزار واحد صنفی در حوزه گردشگری که برای ارائه خدمات در ایام نوروزی آماده سرویس رسانی به مسافران نوروزی بودند دچار مشکلات عدیده ای شدند و 14 شرکت مسافرتی به طور کلی تعطیل شد.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع ، صنایع دستی و گردشگری استان با یادآوری این نکته که تعهدات هئیت دولت در راستای حمایت از فعالان بخش گردشگری و شرکت های موجود در این خصوص تحقق نیافته است، طرح «سفر هوشمند، سفر سلامت» را به عنوان یکی از طرح های این سازمان با هدف توسعه گردشگری داخلی خواند و اظهار نمود: در صدد هستیم تا از فرصت های احصاء شده در شرایط کرونایی جهت معرفی جاذبه های گردشگری استان در فضای دیجیتالی، امکان تصویر سازی از داشته های فرهنگی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی را برای شرایط پسا کرونایی فراهم آوریم.
وی در همین راستا خاطر نشان کرد 30 اثر تاریخی و فرهنگی استان برای معرفی در فضای مجازی آماده ارائه به مخاطبان در اقصی نکات کشور شده است تا آذربایجان شرقی به عنوان یک هدف گردشگری در ذهن مسافران داخلی و منطقه ای در اولویت سفر های خود بعد از مهار ویروس کرونا در کشور باشد.
بایرام زاده ایجاد فم تور برای اصحاب رسانه و اشخاصی که دارای مشترک و مخاطبان بیشتری در اینستاگرام و فضای مجازی دارند را از دیگر طرح های در دست اقدام سازمان برای ایام پسا کرونا خواند. وی استفاده از ظرفیت اتاق تبریز در راستای گسترش همکاری های بین استانی و کشورهای منطقه همچون ترکیه و عراق را از دیگر موارد در نظر گرفته شده برای توسعه صنعت گردشگری استان خواند و با اشاره به این نکته که بر اساس نظر سنجی ها و مطالعات انجام یافته استان آذربایجان شرقی هدف گردشگری پنج استان، تهران، خراسان رضوی، گیلان، مازندران، و اصفهان است، تصویر سازی ذهنی و یادآوری جاذبه های گردشگری استان برای مسافران داخلی برای ایام بعد از پسا کرونا را از اهداف و اولویت های سازمان میراث فرهنگی صنایع ، صنایع دستی و گردشگری استان خواند.
رضا خلیلی مدیر عامل سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز و عضو کمیته گردشگری اتاق تبریز تصویر سازی از جاذبه های گردشگری در فضای مجازی، معرفی برند های مطرح استان در حوزه های صنعتی و اقتصادی و هنری که دارای مزیت های رقابتی هستند و ایجاد تور های صنعتی را با توجه به ظرفیت های صنعتی استان در بخش های مختلفی همچون صنایع غذایی (شیرینی و شکلات، پنیر و...) و برگزاری جشنواره های تخصصی برای معرفی و حفاظت از برند های موجود استان و شهر تبریز همچون جشنواره فروش کفش و فرش با هدف معرفی استان به عنون یک استان مقصد سفر گردشگری داخلی و خارجی، حمایت از ایجاد مجموعه ها و موزه های بخش خصوصی همچون کبریت سازی، مجموعه حوله برق لامع و ...تملیک و مدیریت خانه های تاریخی توسط صاحبان صنایع با هدف حفاظت و معرفی جاذبه های گردشگری استان و توجه ویژه به حوزه گردشگری در برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی برای معرفی ظرفیت های فرهنگی و تاریخی استان را از جمله اقدمات موثر این کمیته برای توسعه صنعت گردشگری در استان خواند.
یوسف داداش زاده معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس در ادامه جلسه با اشاره به این نکته که شیوع ویروس کرونا در جهان محاسبات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را تحت شعاع قرار داد است؛ یادآور شد: این ویروس نظام اقتصادی جهان را از کاپیتالیسم به دیجیتالی تغییر داده است. وی استفاده از فضای دیجتالی برای برگزاری نشست ها و فعالیت های فرهنگی را از اقدامات معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس در معرفی جاذبه های گردشگری در شرایط کرونایی خواند و در عارضه یابی وضعیت گردشگری استان خاطر نشان کرد: رقابت درون استانی و عدم هم افزایی لازم بین سازمان ها و موسسات تخصصی این حوزه از عمده عوامل نابسامانی حوزه گردشگری استان است. وی اظهار امیدواری نمود: با تقویت مسیر های گردشگری استان، و ایجاد صندق حمایتی و توافق با شرکت های بیمه، امکان پشتیبانی های لازم از ریسک های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان فراهم و زیر ساخت های لازم برای بهبود این صنعت در استان ایجاد شود.
حمایت پایانه های مسافربری از صنعت گردشگری استان و موسسات این حوزه و ایجاد زیر ساخت های لازم در فرودگاه های استان همچون حمل و نقل ترکیبی از دیگر پیشنهادات اعضای اصلی کمیته گردشگری اتاق تبریز در این نشست بود.