تاریخ : دوشنبه 9 تير 1399
کد 1153

احتمال صدور مجوز صادرات دانه آفتابگردان تا اواخر تابستان از روسیه

طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی گازتا، شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا تصمیم گرفته است تا پایان تابستان سال جاری شرایط خاصی را برای انجام صادرات دانه آفتابگردان از محدوده اتحادیه اقتصادی اوراسیا برقرار نماید. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده قبلی، صادرات این محصول تا تاریخ سی ژوئن 2020 ممنوع اعلام شده است. اگر تصمیمات جدیدی در خصوص لغو ممنوعیت صادرات دانه آفتابگردان اتخاذ گردد، احتمالاً صادرات آن از 31 آگوست سال جاری برقرار خواهد شد.

طبق اعلام مقامات ذیربط، برای صادرات دانه آفتابگردان نهاد ذیصلاح در هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید به صورت جداگانه مجوز مربوطه را صادر نماید.

متعاقب شیوع ویروس کرونا تصمیماتی برای محدودیت صادرات غلات به خارج از حوزه اتحادیه اقتصادی اوراسیا اتخاذ گردید و روسیه نیز ظرفیت صادراتی خود را در این بخش هفت میلیون تن تا پایان سال جاری میلادی اعلام کرد و مقرر گردیده بیشتر این سقف، قرارداد صادراتی جدید تنظیم نشود.

با توجه به اینکه دانه‌های روغنی و روغن آفتابگردان از نیازهای داخلی کشورمان می‌باشد، لغو محدودیت صادراتی آن، می‌تواند در جهت تامین نیازهای داخلی ایران مهم باشد.