تاریخ : يکشنبه 8 تير 1399
کد 1148

رونق بورس ادامه دارد؟

اگر بخواهیم آینده بورس را پیش‌بینی کنیم توجه به چند گزاره مهم اهمیت ویژه‌ای دارد. اولین و مهم‌ترین گزاره تورم، انتظارات تورمی و نرخ ارز است. تا زمانی که انتظارات تورمی و افزایش نرخ ارز داشته باشیم رشد ارزش سهام شرکت‌ها در بورس ادامه‌دار خواهد بود.
گزاره دوم، افزایش عمق بازار سهام از منظر تعداد فعالان در این بازار و به عبارت دیگر افزایش بسیار بالای ضریب نفوذ بورس در بین تقریبا آحاد مردم است که البته آزادسازی سهام عدالت نیز در افزایش هرچه بیشتر این نفوذ کمک کرده است.

گزاره سوم موضوع کاهش نرخ سود بانکی و به‌طور کلی نرخ سود اوراق بدون ریسک ازجمله اوراق خزانه دولت است که در یکسال گذشته از حدود ۲۴ درصد به حدود ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده که این خود دو تاثیر مهم بر بورس خواهد گذاشت:

افزایش ضریب قیمت بازار به عایدی هر سهم (P/ E) شرکت‌ها در بورس و دوم کاهش نرخ هزینه‌های مالی شرکت‌ها که در نهایت سبب بهبود سودآوری شرکت‌ها خواهد شد. 

گزاره‌های مهم دیگر قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها شامل نفت، فلزات، مواد معدنی و محصولات پتروشیمی هستند. 

آخرین گزاره‌ موضوع تغییر دولت در کمتر از یکسال آینده است. افزایش قابل ملاحظه ضریب نفوذ بورس در میان آحاد مردم درحال‌حاضر سبب خواهد شد که دولت بعدی توجه ویژه‌ای به این بازار داشته باشد، بنابراین از این منظر نیز اتفاقات به نفع بورس خواهد بود. 

می‌توان گفت تمامی گزاره‌ها ادامه رونق بورس را تایید می‌کنند. این رونق به معنای رشد مستمر و پی در پی قیمت‌ها نیست، چراکه کاهش‌های موقت در قیمت سهام نه‌تنها بد نیست بلکه بسیار مفید نیز است./دنیای اقتصاد