تاریخ : يکشنبه 26 آذر 1396
کد 155

بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور در تبریز از دیدگاه خبرگزاری فارس

چرا نمایندگان دولت دوازدهم در یکی از مهم‌ترین و اصیل‌ترین همایش‌های اقتصادی کشور که در بردارنده و تاکید کننده به راهبردهای«قتصاد مقاومتی» است، حضور نداشتند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، 52 کشور آفریقایی نیاز به محصولات ایرانی دارند، اما ما در آفریقا حضور نداریم، بانک نداریم، ناوگان و کشتی برای صادرات نداریم.

این کار وزارت خارجه است که هماهنگی کند و بازار را در اختیار تولیدکننده داخلی قرار دهد. وقتی حرف از مونیخ می‌شود، صدها نفر برای انجام ماموریت صف می‌کشند، اما کسی به بازار آفریقا نمی‌رود، آقایان بازار ما آفریقاست.

این‌ها و البته خیلی بیشتر از این‌ها صحبت‌های یونس ژائله رئیس انجمن صنایع غذایی استان آذربایجان‌شرقی بودند در بیست و سومین «همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی» که پنج‌شنبه هفته گذشته در تبریز برگزار شد و البته با وجود تلاش‌های اتاق بازرگانی و تغییر تاریخ همایش جهت حضور وزرا و نمایندگان دولت، بدون حضور وزیر و نماینده دولت برگزار شد.

با این حال همایشی که به گواه  صمد حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی تبریز با هدف ایجاد اقداماتی برای رفع موانع و مشکلات و بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی صورت گرفته است و در این راه از نظرات اندیشمندان و کارشناسان در کنار سایر نهادهای اجرایی استانی و ملی بهره می‌برد، به لحاظ مباحث مطرح شده همایشی قابل توجه به حساب می‌آید.

همایش بیست و سوم به لحاظ حضور فعالان ارشد کسب و کار استان، سخنرانی‌ها و بیانیه پایانی، همایشی تاثیرگذار و روشنگر بود_البته دعوت از کارشناسان و اساتید دانشگاه در زمینه توسعه می‌توانست به لحاظ نظری همایش فوق را پر رونق‌ تر کند_ اما عدم حضور وزرا و نمایندگان دولت حتی با وجود پیگیری‌های بسیار زیاد اتاق تبریز باعث انتقاد بسیاری از اعضاء و نمایندگان اتاق شد.

تا جایی که رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به این کم‌لطفی گفت: چطور می‌شود که به یک آقای وزیری دو ماه قبل توسط استانداری اطلاع داده شود و از وی دعوت شود تا در یک همایش ملی در تبریز حضور پیدا کنند، اما حتی یک نیم روز را برای حضور در تبریز وقت نمی‌گذارند؟

وی افزود: این در حالی است که یک بار هم این همایش را عقب انداختیم تا این آقایان در تبریز حضور پیدا کنند، اما باز هم توجهی نکردند.

انتقادها به عدم حضور نمایندگان دولت در این همایش تنها از صحبت‌های رئیس اتاق شنیده نمی‌شد.

یونس ژائله در جریان نارضایتی از این مسئله گفت: امروز می‌بینیم هیات دولت، رؤسای سازمان‌های مربوط و برخی نمایندگان نسبت به این همایش که برای تولید و توسعه صادرات است،کم‌لطف شده‌اند.

از طرف دیگر انتقادها تنها به عدم حضور نمایندگان دولت در همایش محدود نماند، بحث تفاوت‌ها در تخصیص ارز مبادلاتی بین خودروهای لوکس و تراکتور که در صحبت‌های ابوالفتح ابراهیمی مورد تاکید قرار گرفت، نارضایتی از عدم حمایت قابل توجه از تولید در بودجه 97 در صحبت‌های صمد حسن‌اده، انتقاد از ادامه سیاست‌های ناموفق گذشته توسط دولت دوازدهم در صحبت‌های جمشید برزگر همه و همه از نارضایتی نمایندگان واقعی کسب و کار و صاحبان صنایع و بخش خصوصی واقعی و اصیل از شرایط و سیاست‌گذاری دولت دوازدهم خبر می‌داد.

به همه این‌ها بیفزائید مسئله بهره‌های بانکی، بحث پرچالش مالیات بر ارزش افزوده در زمینه‌های تولید، بروکراسی شدید اداری، ناوگان حمل و نقل ضعیف و در نهایت قوانین دست و پاگیر و سیاست‌زده را که بارها و بارها در صحبت‌های صاحبان صنایع به آن اشاره شده و می‌شود و البته در بیانیه همایش نیز مورد توجه و تاکید قرار گرفت و مشخص نیست چرا تاکنون گوش شنوایی پیدا نکرده است؟

در نهایت وقتی سخنان عبدالعلی‌زاده را در این همایش در ارتباط با لزوم توجه ویژه دولت به مبحث «اقتصاد مقاومتی» که محصول کار کارشناسی مجمع مصلحت نظام است و مورد تائید و تاکید رهبر فرزانه انقلاب بوده و هست را مورد نظر قرار می‌دهیم، با یک علامت سوال بسیار معنی  رو به رو می‌شویم؟

چرا دولت دوازدهم در یکی از مهم‌ترین و اصیل‌ترین  همایش‌های اقتصادی کشور که در بردارنده و تاکید کننده به راهبردهای «اقتصاد مقاومتی» است، حضور نداشته است؟

چرا مباحث دیپلماسی اقتصادی مورد نظر دولت نبوده و چرا تاکنون مباحث بسیار مهمی نظیر بهره‌های بانکی، سیستم فرسوده حمل و نقل، قیمت تمام شده بالا، تخصیص درست ارز مبادله‌ای و مهم‌تر از همه شفافیت اقتصادی در جریان فعالیت‌های دولت نبوده است...؟

چرا این همایش قبل از ارائه بودجه 97 به دولت برگزار نشده است تا دولت از خروجی جلسه و مباحث برای تدوین بودجه 97 بهره گیرد؟

باوجود نگارنده همایش بیست و سوم همایشی ماندگار دسته‌بندی می‌شود چرا که تمام موارد مطرح شده مواردی کارشناسی شده، واقعی و منعکس‌کننده چالش‌های واقعی صاحبان مشاغل بودند که برنامه‌ریزی و توجه ویژه را می‌طلبند اما حتی اگر توجه ویژه به مباحث نظری و کارشناسی شده « اقتصاد مقاومتی» و تلاش برای وارد کردن مباحث توسعه «درون‌زای برون‌نگر» توسط اصحاب رسانه و خبرنگاران به گفتمان عمومی تنها نتیجه این همایش باشد، می‌توان از این همایش به عنوان نقطه عطفی در طول 23 دوره خبر داد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا اصحاب قلم و رسانه، مشعل‌داران بحث و بررسی مبحث « اقتصاد مقاومتی» خواهند بود؟

آیا مباحث توسعه‌ای «اقتصاد مقاومتی» وارد گفتمان عمومی جامعه و در نهایت وارد حوزه‌های تصمیم‌سازی،تصمیم‌گیری و اجرا خواهد شد یا نه؟

آیا اتاق بازرگانی برای ادامه روند توجه به مبحث « اقتصاد مقاومتی» در فضای عمومی برنامه ویژه‌ای خواهد داشت و یا صحبت‌های مطرح شده در جلسه به همین یک بار در سال محدود خواهد ماند و مباحث فوق تا سال آینده به فراموشی سپرده خواهد شد؟