تاریخ : پنجشنبه 23 آذر 1396
کد 148

اتاق بازرگانی رسالت خود را به خوبی انجام نمی‌دهد

رئیس انجمن انبوه‌سازان کشور: اتاق بازرگانی رسالت خود را به خوبی انجام نمی‌دهد
رئیس کانون انبوه‌سازان کشور و نایب رئیس اتاق تبریز با گلایه از این‌که اتاق بازرگانی رسالت خود را به خوبی انجام نمی‌دهد، اظهار کرد: بخش خصوصی باید انتقاد کند تا دولتمردان آگاه شوند.
 جمشید برزگر با اشاره به برهه طلایی کشور در دوران اصلاحات اظهار کرد: در این دوران با مدیریت کلان دوراندیشانه، رشد واقعی صادرات غیرنفتی به بیش از عربستان و ترکیه رسید و بخش خصوصی عاقلانه فعالیت‌های خود را انجام داد، چرا که باور داشتند بخش خصوصی می‌تواند نقش موثری در اقتصاد کشور داشته باشد. 
وی با بیان اینکه باید برای توسعه صادرات کشور راهکار ارائه دهیم، گفت: باید راهکاری پیدا کنیم تا از این وضعیت خارج شویم، توسعه دیپلماسی خارجی که در نتیجه برجام محقق شد قابل تقدیر است اما آیا در حوزه اقتصادی هم چنین بوده؟ نمی‌توانیم برون‌نگر باشیم مگر اینکه دولت‌مردان ما از دخالت‌های خود دست بردارند.
برزگر اضافه کرد: امروز ما افتخار می‌کنیم که ۴۰ میلیارد دلار صادرات داریم ولی آیا واقعاً این میزان واقعیت دارد؟ در حالی که فقط ۷ میلیارد دلار صادرات  واقعی داریم. 
رئیس انجمن انبوه‌سازان کشور تصریح کرد: اقتصاد دولتی یعنی رانت و فساد، مدیران ما تمایلی به اهمیت بخش خصوصی ندارند.
وی ادامه داد: اقتصاد دولتی یعنی ایجاد موانع برای تولیدکننده، با این شرایط  از کدام مشوق حرف می‌زنیم که به تولیدکننده داده‌ایم. 
برزگر گفت: چین و کره جنوبی 20 سال بعد از ما وارد خودروسازی شده است، اما حالا آنها کجای کارند و ما کجا؟ تا زمانی که صنعت و اقتصاد ما وابسته به دولت و نفت باشد هیچ توفیقی به دست نخواهیم آورد.
وی گفت: ما بازار بزرگ روسیه را از دست دادیم ولی نباید در بازسازی سوریه و عراق عرصه را به رقبا واگذار کنیم.
برزگر با بیان اینکه متاسفانه اتاق بازرگانی ایران وظیفه خود را نمی تواند درست انجام دهد، تاکید کرد: اگر سیاست های گذشته که متاسفانه دولت دوازدهم هم آنها را پیگیری کند، ادامه پیدا کند امکان نخواهد داشت شاهد تغییری در روند فعلی باشیم.