تاریخ : پنجشنبه 23 آذر 1396
کد 140

تاکید رئیس اتاق تبریز بر لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی

در بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی؛ تاکید رئیس اتاق تبریز بر لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی
رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به شرایط سخت رقابت محصولات ایرانی با محصولات خارجی، خواستار حمایت دولت از تولید کنندگان کشور شد.
 صمد حسن‌زاده در آیین آغاز به کار این همایش در خصوص برگزاری بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور اظهار داشت: همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور طبق روال همه ساله باهمکاری استانداری آذربایجان شرقی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، دانشگاه تبریز و به میزبانی اتاق بازرگانی تبریز برگزار می‌شود.
صمد حسن زاده، هدف عمده از برگزاری بیست و سومین همایش توسعه صادرات غیرنفتی را در راستای اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری و افزایش تولید واشتغال و حضور فزاینده واحدهای تولیدی در بازار جهانی خواند و یاد آور شد: با توجه به نگرانی‌های های معظم له در خصوص اشتغال و مسائل اقتصادی، رونق تولید، صادرات، بهبود فضای کسب و کار و نهایتا رسیدن به شکوفایی ملی و عدم اتکاء به اقتصاد تک محصولی فروش نفت  و... اتاق بازرگانی تبریز در تلاش است تا با برگزاری این همایش‌های ملی به منظور بررسی مسائل و موانع توسعه نیافتگی اقتصاد کشور و هم‌اندیشی و همگرایی و هم‌افزایی با حضور اندیشمندان و فرهیختگان و فعالان اقتصادی کشور و حضور مسئولان ارشد کشوری برای بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی گام بردارد.
رئیس اتاق تبریز در خصوص ماموریت عمده این همایش ملی گفت: در بیست و دو سال گذشته اتاق تبریز به اتفاق سایر دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ملی و استانی تلاش کرده ضمن بهره‌مندی از فکر و اندیشه و نظرات متعالی و سازنده اندیشمندان و صاحب نظران برای رفع موانع و مشکلات و بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی اقداماتی صورت پذیرد.
وی اظهار امیدواری کرد که با برگزاری بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی شاهد رشد و توسعه روز افزون تولید، صنعت ورونق اقتصاد کشورمان باشیم.
وی از بی توجهی اعضای هیات دولت به این همایش انتقاد کرد و گفت: چطور می شود که به یک آقای وزیری دو ماه قبل توسط استانداری اطلاع داده شود و از وی دعوت شود تا در یک همایش ملی در تبریز حضور پیدا کنند، اما حتی یک نیم روز را برای حضور در تبریز وقت نمی گذارند؟
وی افزود: این در حالی است که یک بار هم این همایش را عقب انداختیم تا این آقایان در تبریز حضور پیدا کنند، اما باز هم توجهی نکردند.
وی ادامه داد: مفتخریم که امروز نماینده ولی فقیه و استاندار آذربایجان‌شرقی در مراسم حضور دارند. می‌خواهیم به این مشکلات گوش فرا دهند زیرا باید شفاف شود که اگر خواستار توسعه در صادرات و اقتصاد کشور هستیم باید زیرساخت‌ها را تعیین کنیم.
حسن‌زاده با اشاره به بهره‌های بانکی که یک مصیبت بزرگ برای کشور و استان است، گفت: بدرفتاری برخی مدیران استانی جای تاسف دارد ولی ضمن احترام به همه شایسته نیست که با بعضی رفتارهای تند مانع توسعه اقتصادی کشور شوند.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز خاطرنشان کرد: در صحبت یکی از اقتصاددان کشور مطرح شده است که  یک میلیون و  پانصد هزار نفر مدرک به دوش آماده مهاجرت هست، حال ما با چه زیرساختی می‌خواهیم صادرات غیرنفتی  داشته باشیم.  
وی  با تاکید به اینکه امروزه در دنیا با حمایت های منطقی و ارزشمند از تولیدکنندگان، کارآفرینان و از کسانی که برای کشورشان ثروت تولید می کنند، به روش های مختلف حمایت می شود، ادامه داد: در بودجه سال 97 می بینیم که هیچ حمایت قابل توجهی از بخش تولید صورت نگرفته است و حمایت های در نظر گرفته شده به هیچ وجه در شان تولیدکنندگان نیست..
حسن‌زاده در پایان افزود: آیا با این مالیات‌ها و عوارض‌ها و هزینه‌های تولید که باعث شده قیمت تمام شده به میزان بسیار زیادی بالا رود، می‌توان با بازار جهانی رقابت کرد؟